اهمیت انتخاب رنگ بر استراتژی برند
در انتخاب استراتژی موثر و جامع برای برند، باید اهمیت رنگ را همواره در نظر داشت.اهمیت انتخاب رنگ بر استراتژی برند به مراتب چیزی بیش از جنبه زیباشناختی آن است. مشتریان با کمک رنگ اولین درک و شناخت از نام تجاری شما را کسب مینمایند و همین شناخت میزبانی برای برقراری ارتباطات آتی با نام تجاری خواهد بود.
رنگ نام تجاری، از جمله شخصیتهای مهم داستان نام تجاری شما است. در انتخاب رنگ برای معرفی نام تجاری خود بایستی فرای تفکرات شخصی و ذهنی فکر کنید.
رنگ و مغز
ادراک بصری از جمله حواس اولیه انسان است که برای بررسی و برخورد معقول با محیط اطراف بهکار گرفته میشود. رنگ مجموعهای از واکنشها را در قشر مغز و در سراسر سیستم عصبی مرکزی ایجاد میکند. درک اولیه رنگ یکی از محرکهای اصلی تکامل انسان بهشمار میرود، تصور کنید چنین درکی چه تاثیری بر شناخت مشتریان شما از برند خواهد داشت.
هنگامی که انسانها رنگی خاص را شناسایی میکنند، واکنش شیمیایی در مغز انجام میشود که منجر به واکنشی احساسی و عاطفی میشود. این واکنش نسبت به رنگ باعث بروز افکار، یادآوری خاطرات، حوادث، افراد و ارتباطات تلخ و شیرین میشود. رنگ تاثیر بسزایی بر انسان دارد.
مغز انسان طوری طراحی شده است که در برابر مشاهده رنگهای مختلف واکنش نشان دهد. تمامی این واکنشها در هوشیاری کامل برای انسان اتفاق میافتد.همه ما میدانیم رنگ چیزی بیش از برداشت عصب بینایی انسان از بازتاب امواج نوری است که به مغز منتقل میشود. در اصل رنگی وجود ندارد و تنها بازتابی از آن قابلمشاهده است.ذهن آگاه ما آماده و مستعد بخشیدن معنا و احساس به رنگهای مختلف در چارچوب ارزشها است. برقراری چنین ارتباطات فرهنگی با رنگهای خاص باید محرکی توانمند برای تصمیمات استراتژیک و خلاقانهای باشد که بنیان و هویت برند شما را در بازار شکل میدهند.
در طیف نور تاثیری فیزیولوژیک نهفته است. رنگهایی با طول موج بلند (مثل رنگ قرمز) تاثیر بیشتری در مغز بهجای میگذارند. رنگهایی با طول موج کمتر (مثل آبی) آرامش بخش تر و در واقع تاثیر کمتری بر مغز انسان بهجای میگذارند.
پس جای تعجب نیست که برندی مشهور در صنعت بیمه مثل Progressive از رنگ آبی به عنوان اصلیترین رنگ جهت هویت بخشی استفاده میکند. این نکته برای رنگهای دیگر در این طیف نیز صادق است. زرد از جمله رنگهایی با طول موج کم است که برای چشم انسان قابلتشخیص است. رنگ زرد به دلیل درخشان بودن بهراحتی توجه بیشتری به خود جلب میکند. به همین دلیل از این رنگ در خط کشی خیابانها استفاده میشود. رنگ زرد، مفهومی از توجه را در خود نهفته دارد.
تاُثیر رنگ در بالا بردن میزان فروش
خواه در حال راهاندازی یک کسب وکار جدید باشید یا اینکه تصمیم بر برندسازی مجدد کسبوکار خود گرفته باشید، احتمال اینکه مجبور به اتخاذ تصمیمی در رابطه با رنگ در طی این فرایند باشید، بسیار زیاد است. البته در عین حالیکه رنگ میتواند موجب هیجان و جذابیت و تعامل بیشتر برای شما شود، استفاده از رنگ صحیح در میزان فروش برند شما موثر است. روانشناسی رنگ به شما کمک میکند تا بطور مستمر و یکپارچه اقدام به برقراری ارتباط کنید و مشتریان خودتان را متقاعد به خرید بکنید.
بسیار خوب دوستداشتنی است که به شما بگویم استفاده از رنگ قرمز موجب جلب توجه میشود و در واقع این رنگی است که شما باید حتما از آن بر روی وبسایت خود استفاده کنید، اما حقیقت امر این است که این موضوع قدری پیچیدهتر از این چیزی است که تصور آن را میکنید.
هیچ لیستی از رنگهایی که حتما باید برای یک کسبوکار خاص مورداستفاده قرار بگیرد وجود ندارد. همچنان که کسبوکار شما در بازار منحصربهفرد است(البته با فرض منحصربهفرد بودن یا حداقل داشتن مزیتهای رقابتی قابلتوجه)، پس رنگ مورداستفاده شما هم حتما باید منحصربهفرد باشد. اما با قدری بررسی میتوانید طیفی از رنگ را برای کسبوکار خود ایجاد کنید که با استفاده از آن قادر به جذب مشتریان و ساختن برند خود باشید.
مخاطبان
این گروه از افراد چه کسانی هستند؟ چه چیزی برای آنان از اهمیت برخوردار است؟ در چه صورتی حاضر به برقراری تعامل با برند شما هستند؟ گروه مختلف مشتریان به روشهای مختلف و به دلیل گرایشهای فرهنگی تحتتاثیر رنگهای گوناگون قرار میگیرند. چه رنگی قادر خواهد بود، به بهترین نحو ارزش نام تجاری شما را انتقال دهد و موقعیت رقابتی آن را تقویت کند؟
فرهنگ
رنگ تداعیکننده مفاهیم متعددی در فرهنگها و در میان افراد مختلف است. در ایالات متحده رنگ سفید به مفهوم خلوص است، در حالی که در قسمتهایی از آسیا این رنگ مفهوم عزاداری را به همراه دارد. درک رنگ و معانی آن بسته به نژاد، سن، طبقه اجتماعی و جنسیت و مذهب تغییر میکند. در انتخاب رنگ برای برند بایستی جوانب جمعیتی و روانی غالب هر فرهنگی مورد توجه قرار گیرند.
انتخاب رنگ برای معرفی نام تجاری هرگز نباید مبتنی بر نظرات و تمایلات مدیر تبلیغات سازمان یا حتی علاقه شخصی مدیر عامل شرکت باشد. انتخاب رنگ مناسب جهت تعریف ارزش برای نام تجاری شما، تقویت و حمایت از موقعیت تجاری آن، ایجاد آگاهی بیشتر در مشتری و تمایز برای نام تجاری در میان گزینههای مشابه از اهمیت خاصی برخوردار است. تاثیرات انتخاب رنگ صحیح برای نام تجاری، هرگز نباید دست کم گرفته شود.