Take a fresh look at your lifestyle.

عوامل موثر بر میزان بازدهی بیلبورد تبلیغاتی

0


امروزه در شهرهای کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان تبلیغات رنگارنگ با اشکال و انواع مختلف،حاشیه معابر بزرگراه‌های شهری را به خود اختصاص داده‌اند و نصب انواع بیلبوردهای تبلیغاتی در حاشیه معابر شهری به عنوان مسأله‌ای رایج در اکثر شهرهای کشور مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر در کشور ما به دلیل نبود ضابطه اجرایی مدون و مشخص در مورد مکان ‌یابی بیلبوردهای تبلیغاتی، نصب آن‌ها به صورت سلیقه‌ای صورت می‌پذیرد، که این موضوع علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب برای محیط‌ های شهری، منجر به بوجود آمدن مشکلات ایمنی و ترافیکی نیز شده است که نتیجه آن را می‌توان به وضوح بر پیکره کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک کشور مشاهده کرد.
به همین دلیل روند ایجاد آشفتگی بصری در محیط‌ های شهری نیز شتابدار و سریع گشته است و باید روند ساماندهی و نظم‌ بخشی همواره ادامه داشته باشد تا تعاریف مطلوب بودن شهر و شاخصه‌های زیباشناسی و در نهایت رضایت مردم برآورده گردد.
جهت موفقیت بیشتر بیلبوردهای تبلیغاتی و عوامل موثر بر میزان بازدهی بیلبورد تبلیغاتی نیاز به اجرای اصولی کاربردی درراستای افزایش جذابیت آنها است که عبارتند از:

جانمایی بیلبوردهای تبلیغاتی

به یاد داشته باشید، بیلبوردها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کنند که آگاهانه و متناسب با فرهنگ هر منطقه در مکانی مناسب و پررفت و آمد و عاری از بیلبوردهای چندگانه نصب شوند. اینکه صرفاً بیلبوردی از طراحی مناسب و جذاب برخوردار باشد ولی تناسبی با سطح اقتصادی آن منطقه نداشته باشد، نمی تواند در جذب مشتریان بیشتر و مشغول کردن ذهن بسیاری از آنها توفیق چندانی کسب کند.
عوامل محیطی مانند تابلوها، بیلبوردهای تبلیغاتی و بنرهایی که در حاشیه بزرگراه‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شود باید به گونه‌ای جانمایی شود که تاثیری در دقت راننده نداشته باشند و نوشتار و تصاویر به گونه‌ای باشد که به سرعت پیام را منتقل کنند.
اساس جانمایی بیلبوردهای تبلیغاتی بر دو اصل حفظ و در نظر گرفتن مسائل زیبایی شناختی و پرهیز از ایجاد آلودگی بصری در شهر و همچنین در نظر گرفتن مبنای تحقیقاتی و مطالعه متغیرهای مربوط به مخاطبان و بازارهای هدف بوده است.
بعنوان مثال تابلوهای تبلیغاتی نصب شده در سطح تهران بر اساس میل و تجربه شخصی شرکت تبلیغاتی متولی آن ساخته می شود و هیچ گونه کار کارشناسی شده ای در تابلوها صورت نمی گیرد و هیچ یک از شرکت های تبلیغاتی فعال در امر تبلیغات در شهر تهران، دارای کارشناس ویژه این کار نیستند و طراحی سازه و فونداسیون این بیلبوردها توسط کارشناسان سازمان زیباسازی صورت گرفته و پس از ساخت توسط پیمانکار، در محل مناسب جانمایی و نصب شده‌اند.

ملاحظات نقطه دید تردد پیاده و سواره

ماهیت بیلبورد ها یا تابلونوشته های بزرگ شهری معرفی یک کالا یا یک ایده به شهروندانی است که بنا به هردلیلی از محل نصب این تابلونوشته ها می گذرند و احتمالا آنها را می بینند . آنچه در نگاه اول پیرامون این تابلونوشته ها به نظرمی رسد مدت زمان بسیارکوتاهی است که عابران برای دیدن این نوع آگهی ها در اختیار دارند.همین مدت زمان کوتاه ، پیامدهایی برای نحوه ی طراحی متن بیلبوردها ،اعم از هر نوع نشانه، بدنبال دارد؛ قدرت جلب توجه ، کوتاهی و گویایی پیام ، سرعت انتقال پیام ، اثرگذاری بر ذهن مخاطب ، هماهنگی با شرایط مخاطب و … از جمله ویژگی هایی است که این نوع تبلیغات برای موفقیت بایستی دارا باشند.
این تابلونوشته ها هرگاه درکنار بزرگراهها ، بلوارها ، کمربندی ها،میادین سوارگذر و … نصب می شوند در واقع عابران سواره را هدف قرارداده اند و هرگاه در داخل بوستان ها ، نمایشگاهها ، ورزشگاهها ، محل های خرید و … نصب شوند عابران پیاده را هدف قرار داده اند.
اگرچه این تقسیم بندی تا حدودی نسبی است و ممکن است پیاده هایی نیز از کنار بزرگراهها، میادین سوارگذر و … بگذرند و یا سواره هایی از محل نصب بیلبوردها واقع در بوستان ها ، محل های خرید و … عبور کنند.وجوه اشتراک بیلبوردهای طراحی شده برای این دو دسته مخاطب آنقدر زیاد است که در بسیاری موارد طراحان تفاوتی میان آنها قائل نمی شوند و این دو نوع تابلونوشته را مثل هم طراحی می کنند.
اما با توجه به تفاوت نسبی مخاطبان هدف و شرایط آنها ، این تابلوها نیز از منظرهای مختلف با هم متفاوتند.این تفاوت عمدتا ناشی از این است که عابران پیاده با سرعت کمتری از برابر این تابلوها می گذرند و بواسطه ی سرعت پایین جابجایی،مدت زمان بیشتری برای دیدن این تابلوها در اختیار دارند.درحالی که عابران سواره با سرعت بمراتب بیشتری از مقابل ویا از کنار آنها رد می شوند و در مدت زمان کمتری امکان دیدن آنها را دارند. همچنین فاصله ی مکانی اولین نقطۀ احتمال دیده شدن تابلوها تا آخرین نقطه ی امکان دیده شدن آنها فاصله ای بمراتب بیشتر از همین فاصله برای عابران پیاده است.
بنابراین تابلونوشته هایی که برای عابران سواره طراحی می شوند باید از همۀ امکانات ومؤلفه های متنی برای « از دور دیده شدن » ، « در یک لحظۀ کوتاه دیده شدن » و « جلب توجه دریک لحظۀ کوتاه» بهره بگیرند تا بتوانند به هدف اولیۀ مورد نظرخود که همان دیده شدن است دست یابند.
بدیهی است که زنجیرۀ نوشتاری نمی تواند این هدف را محقق سازد ، مگر اینکه فقط شامل یک یا حداکثر دو کلمه باشد ، بگونه ای که این کلمه یا کلمات تبدیل به نشانه های بصری شوند و نقش نوشتاری خود را کنار بگذارند،اما برای طراح تابلونوشته های خاص عابران پیاده ، این امکان وجود دارد که در کنار مؤلفه های متن بصری ، از زنجیرۀ نوشتاری طولانی تری حتی در حد یک جملۀ کامل بهره بگیرد .

خوانایی تابلوها و تاُثیر آن بر ترافیک

رعایت اصول ترافیکی در احداث این تابلوها و استفاده از نظر کارشناسان باعث کمترین آسیب به تمرکز رانندگان می شود. بسیاری از کارشناسان و شهروندان معتقدند که تبلیغات در اتوبان ها و بزرگراه ها و استفاده از تلویزیون های بزرگ شهری در میادین پر رفت آمد نه تنها باعث بر هم خوردن تمرکز رانندگان و ایجاد تصادفات می شود که در برخی میادین باعث بروز ترافیک سنگین و اختلال در آمد و شد می شود.
اصل در احداث این تابلوهای تبلیغاتی نداشتن مشکلات ترافیکی و بر هم نزدن تمرکز راننده در حین رانندگی است.در واقع اصل تکرار و کوتاه‌گویی و مخاطب سنجی و جانمایی بر مبنای تحقیقات و مطالعات هدفمند، اساس فعالیت‌های تبلیغاتی برخی از شرکت‌های موفق و بزرگ تبلیغاتی دنیاست.

طراحی زیبا و پرهیز از بکارگیری عناصر تزیینی و زاید

اولین هدف تابلو جلب توجه مخاطب است این مهم ترین کاری است که تابلوی شما باید انجام دهد شما می توانید به شیوه های مختلف این کار را انجام دهید اما بهترین نصیحت خلاقیت است برخلاف کارهای رایج کاری انجام دهید .
برای انجام این کار شما سه ابزار عمده در اختیار دارید و مهارت شما در به کار گیری این سه ابزار و شیوه به کار گیری آنها است که یک تبلیغ را تبدیل به یک اثر عالی و به یاد ماندنی می نماید،که این ابزار به شرح زیر می باشد:

  •  کلمات مناسب جهت نصب بیلبورد تبلیغاتی :نکته اولی که باید به آن توجه خاصی داشت نوشته های بیلبورد است . با توجه به مدت زمان رویت یک تابلو می توان از هشت تا ده کلمه در یک تابلو استفاده نمود تا در مدت زمان قید شده قابل رویت باشد . نوشته های بیل بورد ها باید تاثیر گذار کوتاه جالب و ساده باشد تا براحتی توسط رانندگانی که باسرعتی حدود ۵۰ تا ۸۰ کیلومتر در ساعت از کنار آن عبور می نمایند ، خوانده شود . به همین دلیل اطلاعاتی که شما بر روی بیل بورد ارائه می دهید بسیار مهم است.
    واقع شدن در یک محل مناسب به همراه یک طراحی ساده قابل درک که به آسانی قابل خواندن باشد تا مدتها می تواند یک نام را در یادها زنده نگه دارد. بیل بوردها امکان دسترسی به مخاطب را به صورت ۲۴ ساعته و ۳۶۵ روز در سال دارند و می توانند بازار خاصی را هدف بگیرند پس لازم است بازار هدف را به خوبی بشناسید.
  • تصاویر مناسب برای بیلبورد تبلیغاتی :زمانی می توان یک طرح را موفق شمرد که بیننده را وادار کند بعد از نگاه اول مجدداً سر را چرخانده و نگاه دیگری به تابلو بی اندازد Second Look)) اکثرا سعی می شود با جلوه های نوری ابعاد و رنگهای به کار برده شده این حالت را ایجاد نمود ولی به خاطر داشته باشید مهم ترین رسالت یک طراح دید تازه و نو می باشد سعی کنید از چارچوب حاکم بر طراحی ها خارج شوید و به شیوه ای دیگر به موضوع مورد تبلیغ نگاه کنید سعی کنید به ارائه یک اثر عالی فکر کنید و یک حالت خاص برای آن ارائه دهید هر چه متفاوت تر بهتر ولی این نکته نباید طرح شما را درگیر پیچیدگی های غیر متعارف نماید زیرا طرحهای پیچیده از دید عامه مردم قابل فهم و درک نیست در زمینه ابعاد گرافیک تابلو گروهی از طراحان تصاویر گرافیکی را به بزرگی تابلو طراحی می نمایند تا به سادگی قابل رویت باشد. گروهی از اشکال سه بعدی استفاده می نمایند و عده ای نیز سعی می کنند قسمتی از طرح را خارج از کادر تابلو ادامه دهند تا محدودیت مستطیل شکل را کنار بزنند هر یک از این موارد در جای خود جذاب است و زیبایی خاصی به تابلو می دهد. اگر شکل شما پیچیده است و دارای جزئیات خاص می باشد بایستی بزرگتر باشد اما اگر شکل براحتی قابل تشخیص است و دارای جزئیات زیادی نیست مانند یک میوه دیگر نیازی نیست که خیلی بزرگ باشد.

سادگی بزرگترین مزیتی یک بیل بورد است هر چه طراحی شما ساده تر باشد پاسخ بهتری خواهید گرفت. این که شما قصد دارید از چه نوع گرافیکی در تابلوی خود استفاده نمایید تفاوتی ندارد اما مطمئن شوید ابعاد آنها به اندازه کافی بزرگ می باشد که توسط رانندگانی که از فاصله زیاد با سرعت بالا از کنار آن می گذرند قابل رویت باشد.

  •  رنگ تابلو تبلیغاتی:رنگهای استفاده شده بر روی بیل بورد باید با دقت و توجه انتخاب شود . بسته به محصولی که قصد تبلیغ آنرا دارید و حالتی که می خواهید در بیننده القا نمایید رنگهای خود را انتخاب نمایید هر رنگی مفهوم خاص خود را دارد و حالت خاصی را القا می نماید.

 هر رنگی (اگر چه ممکن است در تبلیغات روی کاغذ جالب بوده باشد) در تبلیغ بیل بوردی قابل استفاده نیست. نکته ای که در این زمینه باید حتما به آن توجه ویژه ای شود تفاوت کنتراست رنگهای استفاده شده می باشد . برای مثال مشکی و زرد و یا قرمز و زرد یا سفید و قرمز نتایج خوبی را ایجاد می نماید. چنانچه در بک گراند تابلو از رنگ های تیره استفاده نموده اید حتما نوشته های خود را با رنگهای روشن کار کنید ممکن است ترکیب قرمز و مشکی در تبلیغات کاغذی جالب به نظر بیاید ولی در بیلبوردها وقتی بیننده با سرعت بالا از کنار آن عبور می نماید رنگ قرمز با زمینه تیره مخلوط می شود و خواندن آن غیر ممکن می گردد .
کار دیگری که می توان انجام داد استفاده از دو رنگ بر روی یک رنگ زمینه است برای مثال چنانچه شما از بک گراند مشکی استفاده می کنید می توانید از رنگهای سفید و زرد برای نوشتن خطوط استفاده نمایید این باعث افزایش توجه بیننده و راحتی خواندن متن می شود.

крышка для сковородкикомпьютерное обследование организма отзывыкурсы валют в обменных пунктах москвыкомпания по продвижению сайтовдухи женские версачепосуда из чугунапродажа акустикилучший видеорегистратор

ارسال یک پاسخ