Take a fresh look at your lifestyle.

در رابطه با کتاب بازاندیشی بازاریابی و چند نکته دیگر

0

کتاب «بازاندیشی بازاریابی، بنگاه‌های بازاریابی پایدار در آسیا» را می‌توان راهنمایی کامل با نگاهی کمی (Quantitative) به مسئله بازار – سازمان بنگاه‌های آسیایی دانست.

شاید بهتر باشد معرفی این کتاب را این‌طور آغاز کنیم که با توجه به سال ۲۰۰۲ که اولین نسخه این کتاب به بازار آمد، نویسندگان کتاب هیچ حرف تازه‌ای برای مخاطبان خود نداشتند و صرفاً به بازگویی نظریات اندیشمندان دیگر در این کتاب پرداختند اما نکته‌ای که سبب شده این کتاب در بین فعالان حوزه بازاریابی به چشم بیاید، افزودن نظریات مرتبط با ساختار سازمانی و نیز ارائه مجموع این اندیشه‌ها در قالب مدلی به نام موشک توسعه است که نه‌تنها به‌خوبی می‌تواند نقشه راهی برای سازمان‌ها باشد، بلکه راهکارهای توسعه را از دل دید بازاریابی به سازمان و محیط پیرامون سازمان می‌آورد.

نگاه بازارمحور به مسئله مدیریت سازمان‌های تجاری چندین دهه است که جایگزین دیدگاه تولیدمحور و محصول‌محور شده است و گذاره‌ای جدید پیش روی مدیران نیست؛ اما باید توجه داشت که تقسیم‌بندی مناطق جهان و توافق سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان که منجر به شکل‌گیری انجمن‌هایی همانند اتحادیه اروپا، آ سه آن و یا توافق نفتا شده است که این اتفاق سبب بخش‌بندی‌های جدیدی در جهان تجارت و در ادامه آن نگاه‌های جدید بازاریابان به این اکوسیستم‌های تجاری جدید است که خود گذاره‌ای جدید برای مدیران است. کتاب بازاندیشی بازاریابی سعی در ارائه مدلی جدید برای بنگاه‌های آسیایی در بازاریابی دارد.

به‌صورت کلی می‌توان بازار آسیا را به دو بخش شرق (قسمت بزرگ‌تر) و غرب (قسمت کوچک‌تر) تقسیم‌بندی کرد که هرکدام از این بخش‌ها رفتارهای خاصی از خود برای رشد بازارشان نشان می‌دهند. نگاه بیشتر اندیشمندان به مدل‌های بازاریابی آسیایی بیشتر معطوف به شرق است تا جایی که دکتر راین- چانگ (دانشگاه یانسی – سئول) و یا دکتر هرمان کارتاجاپا (مؤسس فدراسیون بازاریابی آسیا) مطالعات و پژوهش‌های فراوانی برای رشد این بخش و توسعه مدل‌های بازاریابی آن داشته‌اند. در ایران نیز اساتیدی چون دکتر مسعود نیلی که دغدغه اصلی ایشان، توسعه اقتصادی سازمان‌های ایرانی است تلاش‌های فراوانی را برای رشد بنگاه‌های ایرانی داشته‌اند اما متأسفانه باید اظهار داشت که تابه‌حال هیچ فعالیت جدی درزمینه رشد مدل‌های بازاریابی بنگاه‌های ایرانی در آسیا (و یا حتی منطقه خاورمیانه) نیز صورت نگرفته است.

کتاب بازاندیشی بازاریابی توسط مجموعه نویسندگان سرشناسی نوشته شده است که در صدر لیست آن‌ها نام آقای کاتلر به چشم می‌خورد؛ اما آنچه این کتاب را جذاب‌تر می‌کند وجود نویسندگانی چون کارتاجاپا و دن هوان است. کارتاجاپا و دن هوان هر دو از اساتید بزرگ آسیایی هستند که به‌خوبی با اکوسیستم اقتصادی آسیا آشنا هستند و نظریه‌های مختلفی را برای رشد سازمان‌های این قسمت از جهان ارائه داده‌اند (هرماوان کارتاجاپا جزء ۵۰ نفر تأثیرگذار در آینده بازاریابی شناخته شده است).

در قسمتی از کتاب (اولین نسخه چاپ‌شده در سال ۲۰۰۲)، نویسندگان به کمپانی کامپیوتری منطقه‌ای در چین بنام لنوو اشاره می‌کنند که با یک برنامه‌ریزی میان‌مدت قصد دارد برند خود را در چین و کشورهای همسایه بیشتر معرفی کند و سهم بازار خود را در مقابل رقبای خارجی‌اش حفظ کند. به همین دلیل اقدام به خرید سهام چند شرکت بزرگ‌تر برای انتقال فناوری، حضور در رویدادهای جهانی مثل المپیک چین و دیگر فعالیت‌ها هوشمندانه می‌کند و نویسندگان با توجه به پیروی لنوو از مدل موشک، آینده روشنی را برای این کمپانی پیش‌بینی می‌کنند (الآن ۱۲ سال از آن زمان گذشته است و لنوو را نه‌تنها در خاورمیانه بلکه در همه جهان شناخته‌اند و پیش‌بینی مؤلفین کتاب درست از آب درآمده است).

هرچند این کتاب در ایران آن‌چنان‌که شایسته است موردتوجه مخاطبین اصلی خود قرار نگرفته اما امید است این نوشته سبب معرفی بیشتر این کتاب شود تا نگاه‌های کمی و مدل‌سازی و همچنین نگاه‌های منطقه‌ای برای رشد بازار بنگاه‌های تجاری کشور بیشتر شود.

به اشتراک بگذاریدEmail this to someonePrint this pageShare on FacebookShare on Google+Share on LinkedInTweet about this on Twitter

پست‌های پیشنهادی

завод сип панелейоптимизация под поисковые запросыapple ipad smart case originalאביזרי רכבлучший видеорегистратор с двумя камерамисправка в бассейн москвапокрывало Roverliquid image ego wifi

ارسال یک پاسخ