Take a fresh look at your lifestyle.

شیفت تبلیغات به رسانه‌های مدرن

0


نسخه چاپی

۱۳۹۴ نهم شهریور

:تاریخ انتشار


۴۲۸۶۹

:کدخبر


ارسال به دوستان


۲۱۸

:بازدید

اوایل سال‌جاری میلادی شرکت BMW تبلیغاتش را در شبکه پیام‌رسان WeChat که با حدود ۵۵۰ میلیون نفر کاربر ماهانه اپلیکیشن پیام‌رسان محبوبی در چین است، منتشر کرد اما آگهی BMW تنها برای آن دسته از کاربرانی که انتظار می‌رود علاقه‌مند به خرید خودروهای گران‌قیمت باشند، ارسال شده است و بقیه کاربران تبلیغاتی مربوط به محصولات و خدمات ارزان‌قیمت‌تری مانند موبایل‌های هوشمند را دریافت می‌کنند.

این کمپین اما باعث نارضایتی بعضی از افراد شد؛ آنهایی که تبلیغات BMW برایشان ارسال نشده بود، این کار را بی‌احترامی خوانده و خودشان را بازنده می‌دانند. 
تجربه این شرکت خودروسازی نشان از پیچیدگی‌های صنعت تبلیغات امروز دارد؛ عصری که در آن مشتریان ناراضی به راحتی می‌توانند صدایشان را به گوش همه برسانند. با این حال اما این تجربه همچنین نمونه‌ای از طرز تفکر مدیران بازاریابی برای یافتن راه درست رسیدن به مشتریان از طریق پلت‌فرم‌های دیجیتالی جدید است؛ جایی که افراد بیشتر وقت خود را در آنها می‌گذرانند. 

مدتی نه‌چندان دور بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی کاری بود که معمولا مدیران بازاریابی از کارآموزان خودشان می‌خواستند تا روی آنها کار کرده و از این طریق کار خودشان را شروع کنند. امروزه اما بازاریابی از طریق رسانه‌های اجتماعی اصل اساسی صنعت بازاریابی و تبلیغات تبدیل شده است. شبکه‌های اجتماعی مانند Facebook، Twitter و LinkedIn مخاطبان گسترده‌ای دارند؛ تا جایی که بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی eMarketer، دو میلیارد نفر در سراسر دنیا از این شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. تبلیغات آنلاین به هر شکلی در حال رشد است و در چند سال اخیر هزینه صرف شده برای تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی از تقریبا هیچ چیز احتمالا به ۲۰ میلیارد دلار در سال جاری میلادی می‌رسد. 

شرکت‌های تبلیغاتی پلت‌فرم‌های رسانه‌های اجتماعی را دوست دارند، چون آنها تمام اطلاعات را درباره رده سنی کاربران، الگوهای مصرفی‌شان، علایق و… را جمع‌آوری می‌کنند. این به معنای آن است که تبلیغات می‌توانند به صورتی هدفمند و با دقتی منتشر شوند که در رسانه‌های آنالوگ هرگز امکان‌پذیر نبود. 
به عنوان مثال، شرکت خودروسازی آمریکایی Chevrolet تبلیغاتش را در صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی Facebook و Twitter منتشر می‌کند یا در آزمون‌های رانندگی در کنار یک رقیب شرکت می‌کند. چنین هدف‌گذاری‌های دقیقی به معنای این است که تفاوت و شکاف میان تبلیغات و تجارت الکترونیک در حال کمرنگ شدن است.

Facebook، Twitter، Instagram و دیگر پلت‌فرم‌های اجتماعی تبلیغاتشان را به راحتی و از طریق کلید «حالا بخرید» به فروش می‌رسانند که به کاربران اجازه می‌دهد فرآیند خریدشان را در همان جا کامل کنند. هنوز برای گفتن اینکه چند نفر از کاربران چنین تسهیلاتی را می‌خواهند، زود است.
 با این حال اما پلت‌فرم‌های اجتماعی انتظار دارند تا در آینده‌ای نه چندان دور با شرکت‌های تبلیغاتی برای ارائه خدمات خرید فوری در پلت‌فرم‌های اجتماعی معامله کنند. این اتفاق شبکه‌های اجتماعی را برای کاربرانشان به پدیده‌ای کاربردی و مفیدتر تبدیل کرده و باعث می‌شود این کاربران وقت بیشتری را در این پلت‌فرم‌ها بگذرانند. 

برای نهایت استفاده از امکان دسترسی به کاربران و مصرف‌کنندگان از طریق رسانه‌های اجتماعی، آژانس‌های تبلیغاتی تغییرات بزرگی را در کمپین‌های تبلیغاتی خودشان ایجاد کرده‌اند. این آژانس‌های تبلیغاتی به جای ارسال یک پیام کلی و گسترده به تمام تلویزیون‌ها، رادیوها، مطبوعات و بیلبوردهای تبلیغات محیطی، آنها را با اعمال تغییراتی در موضوع با هر کدام از زیرمجموعه‌های مصرف کنندگانی هماهنگ می‌کنند که فکر می‌کنند تمایل بیشتری به چنین موضوعاتی دارند. 

ماه پیش شرکت آمریکایی Lowe’s که در واقع خرده‌فروشی لوازم خانگی است، یک کمپین تبلیغاتی را در Facebook راه انداخت که در آن چند نسخه از تبلیغاتشان را برای کاربران بسته به اینکه درباره اعمال تغییرات در کدام بخش خانه‌شان در این شبکه اجتماعی اشاره کرده‌اند، ارسال کرد. ماهیت تکرار شونده بازاریابی دیجیتالی به معنای کارهای زیادی است که آژانس‌های تبلیغاتی و شرکت‌های فعال در حوزه روابط عمومی باید انجام بدهند. 

«پیتر بلک‌شاو» یکی از کارشناسان شرکت تولیدکننده مواد غذایی Nestlé در این مورد می‌گوید: « برندهایی که این آژانس‌های تبلیغاتی و شرکت‌های روابط عمومی را به‌کار می‌گیرند، باید میزان هماهنگی محصولاتشان را با آنچه در شبکه‌های اجتماعی شخصی‌سازی می‌شود، بسنجند و بر اساس آن هدف‌گذاری درستی انجام بدهند.»

مدیران بازاریابی هم باید تمام تلاش‌شان را برای آنکه به برندهای متبوعشان شخصیت آنلاین ببخشند، انجام بدهند. Twitter جای اصلی و مهمی است که برندها سعی دارند در آنجا معتبر و معقول به نظر برسند. وقتی شرکت اپل در سال ۲۰۱۳ نسخه طلایی گوشی آی‌فون را معرفی کرد، یک رستوران زنجیره‌ای به نام Denny’s به آرامی، اما کنایه‌آمیز شروع کرد به توییت کردن تصاویری از پن‌کیک‌های خودش که همیشه در شکل طلایی در دسترس هستند. به نظر می‌رسد که این کار متفاوت به‌خوبی توانست توجه کاربران را به خودش جلب کند. 

با این حال شرکت‌ها در تلاش برای هماهنگی با روندهای جاری در رسانه‌های اجتماعی به‌راحتی می‌توانند شکست بخورند.
 DiGiorno که تولیدکننده پیتزاهای یخ‌زده است، اعلام کرده است که افرادی که از هشتگ WhyIStayed# در توییتر استفاده می‌کنند و توییت‌های فکاهی می‌فرستند، همان‌هایی هستند که از مشتریان این پیتزاها هستند. آنها حتی در صورت نارضایتی از این پیتزاها هم در همین شبکه‌های اجتماعی نظرشان را به راحتی اعلام و شرکت‌ها را مجبور به پاسخگویی می‌کنند. 

با وجود چنین مشکلاتی، پلت‌فرم‌های اجتماعی احتمالا بخش بزرگ‌تری از بودجه‌های بازاریابی و تبلیغات را به خودشان اختصاص می‌دهند. 
با این وجود، تجارت رسانه‌های دیجیتال هنوز جوان و آسیب‌پذیر است و با این اوصاف به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد که شبکه‌های اجتماعی قرار است رسانه‌های جدید معادل و رقیب شبکه‌های تلویزیونی به عنوان محبوب‌ترین مکان‌ها برای پخش تبلیغات در سال‌های گذشته، باشند. 

این روزها به نظر می‌رسد Twitter به مکانی برای حضور پررنگ شرکت‌های تبلیغاتی تبدیل شده است و حتی بحران‌های مدیریتی و کاهش درآمدهای این شبکه‌های اجتماعی هم نتوانسته‌اند چندان این موضوع را تحت تاثیر قرار بدهند. 
اخیرا Facebook هم محبوبیت زیادی در میان آژانس‌های تبلیغاتی پیدا کرده است. انتظار می‌رود کاربران آن حدود پنج برابر کاربران Twitter بوده و درآمدش هم تا ۹ برابر بیشتر از آن است. این در حالی است که Facebook چندین سرویس رسانه اجتماعی نوظهور و در حال رشد مانند شبکه پیام‌رسان WhatsApp و شبکه اجتماعی به اشتراک‌گذاری تصویر Instagram را هم خریده است که انتظار می‌رود خیلی زود رشد کرده و به قدرت این محبوب‌ترین و بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان بیفزایند.


تا کنون نظری برای این خبر ارسال نشده است


Loading...
казан походный купитькупить казаныпродвинуть сайт в топдом из сип панелей фотокак привлечь посетителей на сайттент Ferraricar cover for 1967 mustang fastbackчехол Triumphclick here to read

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ