Take a fresh look at your lifestyle.

اندکی پنیر برای کریسمس

اگر کتاب ها یا مقالات من در روزنامه های مختلف را دنبال کرده باشید، به خوبی خواهید دانست که من از کلیشه متنفر هستم. حضور کلیشه ها در آگهی ها تنها یک پیام را برای مخاطب ارسال خواد کرد: «این آگهی نیز مانند بسیاری از نمونه های مشابه باید به سطل زباله ریخته شود». اگرچه امروزه اغلب طراحان نسبت به تأثیر مخرب کلیشه آگاهی دارند، با این حال در مقام عمل با وجود مرگ نسبی خلاقیت میان طراحان استفاده از کلیشه به امری رایج بدل شده است.

اگر اندکی با دقت به اطراف نگاه کنید، استثناهای بی شماری را در هر زمینه پیدا خواهید کرد. استثنای موجود در اصل تنفر من از کلیشه نیز مربوط به مناسبت های مهم و به خصوص کریسمس است.

تنها کاری که برای طراحی تبلیغات مربوط به کریسمس لازم است انجام دهید، کنار هم گذاشتن یک درخت کاج، بابانوئل، تعدادی کودک و البته هدایای رنگارنگ است. درست مانند آنچه همه ما از کودکی مان به خاطر داریم. چنین آگهی ای توسط افراد بسیاری دیده خواهد شد. بر همین اساس تنها کار مهمی که باید انجام دهید، انتخاب یک تیتر مناسب برای آگهی تان است. به عنوان مثال اگر در زمینه تولید لوازم گرمایشی فعالیت دارید، می توانید یکی از محصولات  خود را در کنار فضای ترسیم شده در سطور بالا قرار دهید.

همچنین به یاد داشته باشید که تیتر شما بر خلاف تصاویر کلیشه ای باید دارای اندکی خلاقیت و تفاوت باشد.

ایده

ایده حاضر براساس طرح شرکت سودکسو به رشته تحریر درآمده است. این برند در زمینه ارائه کوپن و کارت های خدماتی فعالیت دارد. سال گذشته برند سودسکو پیشنهاد طراحی آگهی موردنظر خود به منظور تقویت روحیه کارمندان بخش های مختلفش و همچنین تبریک سال نو به تمام مردم را ارائه کرد.

 در ابتدا ایده های معمولی مانند استفاده از یک بابانوئل، درخت کاج، گوزن های دوست داشتنی و دانه های برف به ذهنم رسید. این موارد دقیقا همان چیزهایی است که اکثر مردم در این مقطع از سال در موردش فکر می کنند. دقیقا یک سال پیش من استثنایی را بر اصل عدم استفاده از کلیشه وارد کردم. در واقع آگهی من برای سودکسو حاوی یک درخت کاج به عنوان پس زمینه بود.

روی این پس زمینه باید متنی را درج می کردم که به خوبی از زحمات یک ساله کارمندان شرکت تشکر و قدردانی به عمل آورد. متن آگهی به شرح زیر بود:

«بازهم به مهم ترین مناسبت سال رسیدیم. بازهم دشواری تشکر از زحمات بی دریغ شما کارمندان. نمی دانیم چگونه از شما تشکر کنیم. با این حال تصمیم گرفته ایم تا قدردانی هرچند کوچک با ارائه کارت های هدیه به شما انجام دهیم. لازم به ذکر است که قدردانی از زحمات شما تنها مخصوص به کریسمس نیست، اما فکر کردیم شاید این زمان هدیه ما بیشتر شما را خوشحال کند.»

نکته ای که در انتهای آگهی به آن اشاره کردم، براساس یک احساس مشترک است. در واقع همه ما در کریسمس منتظر خبرهای خوش هستیم.

کودکان در فکر هدیه های سال نو و کارمندان نیز در انتظار تعطیلاتی نشاط  بخش. در این میان ارائه هدیه مادی به افراد تا حد زیادی روحیه شان را تقویت خواهد کرد. شاید در این میان پرسشی ایجاد شود.

در واقع مناسبت های زیادی در فرهنگ های مختلف وجود دارد. چرا باید کریسمس را به عنوان یک مناسبت مهم و اصلی تلقی کرد؟

پاسخ اندکی پیچیده است.

در واقع باید توجه داشت که در کریسمس، برخلاف سایر مناسبت ها، همه عوامل دست به دست هم می دهند تا مخاطب فرصت و حوصله بیشتری برای توجه به تبلیغات داشته باشد.به عبارت ساده، در زمان تعطیلات شما دغدغه شغلی ندارید. بنابراین فرصت بیشتری برای توجه به اموری که در حالت عادی بی اهمیت تلقی می کردید، خواهید داشت.

صرف نظر از اهمیت تعطیلات سال  نو، توجه به محتوای تبلیغات نیز مهم است. نمی توان تنها با تکیه بر کلیشه هایی مانند درخت کاج و دانه های برف مخاطب را متقاعد به خرید محصولی خاص کرد. بر همین اساس وظیفه شما به عنوان طراح آگهی استفاده از متنی قوی و مرتبط با کسب وکار شرکت است.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– همان طور که در بخش قبلی اشاره شد، در مناسبت هایی نظیر کریسمس افراد توجه بیشتری به تبلیغات خواهند داشت. بر همین اساس استفاده از کلیشه های رایج چندان ایرادی ندارد. در واقع افراد در کریسمس کمتر نسبت به محتوای آگهی ها حساس هستند.

– سال نو فرصتی طلایی برای آزمایش ایده های جدید است. با این حال توجه داشته باشید که چنین عاملی مانند تیغی دولبه خواهد بود. تنها ایده های قوی تان را به این میدان بفرستید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.