Take a fresh look at your lifestyle.

روابط عمومی کار آمد عاملی برای پیشرفت و تعالی سازمان

اراک – ایرنا – روابط عمومی کارآمد عاملی برای ارتباط، معرفی دستاوردها و پیشرفت سازمان ها است و ظرفیت موثری در راهبری افکار عمومی و اطلاع رسانی هدفمند است.

روابط عمومی مجموعه‌ای از اقدامات و کوشش ها است که هر سازمان برای برقراری ارتباط موثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباط هستند انجام می‌دهد.
بیشتر سازمان ها که با افکار عمومی سر و کار دارند، نیازمند تصویر روشنی از خود نزد جامعه هستند، و این مهم از طرق روابط عمومی حرفه ای محقق می شود.
فعالان حوزه روابط عمومی به طور عموم توجه خود را به ساختن مناسبات با کسانی معطوف می‌کنند که به همسازی با آن ها بینجامد.
کارکنان روابط عمومی باید بدانند که چطور به شکلی شفاف در لایه های ارتباطی بدرخشند و پیوست هایشان را بر مبنای داشته ها، تجزیه و تحلیل امور وابسته به سازمان مطرح کنند که بهترین نتیجه و همگرایی به نفع مجموعه آنان حاصل شودو موضوعات به بهترین شکل رفع و رجوع شود.
تجربه تجزیه، تحلیل و قدرت بیان به دلیل اراتباط پیوسته روابط کارشناسان روابط عمومی با کاکنانسازمان ها و افراد دیگر برای انتقال اهداف و سیاست های سازمان و برقراری ارتباط و حل مشکلات احتمالی مشتریان و موکلان خود است.
روابط عمومی باید در قامت یک نهادی فعال، پویا و استاندارد و کارآمد بتواند با طراحی مهندسی افکار عمومی و بهره گیری از شیوه های نوین ارتباطی و اطلاع رسانی به نیازهای مخاطبان درون و برون سازمانی پاسخ گوید و رضایتمندی حداکثری را در راستای پیشرفت و تعالی سازمان متبوعش به ارمغان آورد.
کارشناسان این حوزه معتقد هستند: بهره گیری از افراد توانمند در روابط عمومی ها سازمان ها برای معرفی هرچه بیشتر دستاوردها سازمان ها و ارتباط با رسانه ها و مطبوعات می توانند نقش مهم در پیشرفت و توسعه سازمان ها باشد.
۲۷ اردیبهشت ما با عنوان روز روابط عمومی نامگذاری شده و این مناسبت در کشور جدای از آنکه روابط عمومی و اهمیت و نقش کارکردهای آن را در سطح افکار عمومی مطرح می کند، می تواند بستری را فراهم کند که با طرح موانع پیش روی این علم و حرفه، موقعیتی برای باز مهندسی واحدهای روابط عمومی در کشور فراهم آورد.
برگزاری آیین های خاص در روز ارتباطات همانند سایر روزها و مناسبت ها تنها بهانه و دستمایه ای برای توجه بیشتر به روابط عمومی است و امید است این توجه و اهمیت موجب شود روابط عمومی بعد از نیم قرن تلاش و کوشش در کشور به جایگاه واقعی خود برسند.

رپرتاژ خبری

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری استان مرکزی نیز در این خصوص گفت: روابط عمومی سازمان ها با مسئولیت ها و وظایف فروانی در حوزه ارتباطات مردمی، تبلیغات و اطلاع رسانی، تشریفات، تحقیقات، افکار سنجی و پژوهش رو به رو هستند که یکی از مهمترین وظایف که می تواند نقطه قوتی برای روابط عمومی ها باشد حوزه اطلاع رسانی است.
مصطفی عرب افزود: روابط عمومی کارآمد با ارتباط هرچه بیشتر با رسانه ها، سازمان ها و اداره های دیگر زمینه معرفی دستاوردها و فعالیت های سازمان ها مطبوع خود را در جامعه فراهم و زمینه رشد و پیشرفت آن را فراهم کنند.
وی ادامه داد: موانع و کاستی هایی وجود دارد که در حوزه روابط عمومی های استان دستیابی به اهداف نتوانسته در حد مطلوب باشد و می طلبد با بسط ظرفیت های علمی و حرفه ای و تقویت زیرساخت ها و ابزار نوین روز به روز توفیق در این بخش افزایش یابد.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری استان مرکزی افزود: روابط عمومی های این استان شدت و ضعف هایی دارند و بسیاری از این قشر با دارا بودن فن، هنر، علم و عشق، عاشقانه و با علاقه این حرفه را دنبال می کنند اما بخشی نیز در مرحله اول به عنوان یک شغل به آن حرفه نگاه می کنند.
وی گفت: اگر در تمام امور روابط عمومی ها بحث هنر، علم، فن و علاقه اضافه شود، فضای روابط عمومی ها بهتر می شود و می توان عملکردهای خوبی را شاهد بود.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری مرکزی اظهار کرد: بحث گفتمان سازی در روابط عمومی ها یک اصل مهم است که باید به آن پرداخته شود و راه هایی ایجاد شود که روابط عمومی ها غیر از فضای معمولی و اداری به یک فضای علمی و دانشگاهی تبدیل شوند.
وی عنوان کرد: در این راستا یکی از بهترین اقدام ها، تشکل سازی است و می طلبد که فرآیند با یکدیگر کار کردن در روابط عمومی ها ایجاد شود تا این مهم مورد توجه قرار گیرد.
مسئول روابط عمومی دامپزشکی استان مرکزی در این خصوص گفت: نامگذاری یک روز به عنوان روابط عمومی یکی از اقدامات مناسب است که در چند سال اخیر در کشور انجام شدهو آن را باید به فال نیک گرفت که دولت، کارشناسان و صاحب نظران روابط عمومی روزی را به این امر اختصاص داده اند.
عبدالله فراهانی افزود: اگر چه روابط عمومی به عنوان مغز متفکر یک سازمان محسوب می شود ولی نسبت به سایر قسمت های دیگر سازمان ها رشد و تعالی نداشته و نیاز است به جایگاه واقعی ارتقا پیدا کند.
وی ادامه داد: برای اینکه نهاد روابط عمومی موفق شود و به رشد، تعالی و بالندگی لازم برسد باید دولت توجه بیشتر به این حوزه داشته باشد و این توجه زمانی به هدف نزدیک می شود که دولت و مسئولین امر، روابط عمومی را در برنامه ریزی و بودجه ریزی به عنوان یک واقعیت انکار ناپذیر در هر وزارتخانه، سازمان و نهاد دیده و برای آن متناسب با موضوعات کاری و فعالیت ها به شایستگی تعریف و برای آن کد مالی در بودجه نویسی تعریف کنند.
مسئول روابط عمومی دامپزشکی استان مرکزی افزود: در صورت تحقق این مهم می تواند به آینده روابط عمومی ها امیدوار بود زیرا روابط عمومی در یک سازمان که با بیش از ۴۵ نوع فعالیت متنوع دست و پنجه نرم می کند بدون جایگاه مالی، اعتباری به فعالیت مشغول است نمی توان انتظار داشت انتظارات سازمان ها در حوزه اطلاع رسانی، ارتباط با مخاطبین و انتظارات درون و برون سازمانی را برآورد کند.
فراهانی افزود: برخی از مدیران سازمان ها با اعتقاد و باوری مثبتی که به فعالیت های روابط عمومی دارند از هر گونه مساعدت نسبت به آن دریغ نمی کنند و با حمایت و پشتیبانی از روابط عمومی در واقع اهداف سازمانی خود را به پیش می بردند که ضمن ارایه خدمت بیشتر درون و برون سازمانی آن را به اهداف خود نزدیک تر می کند.
وی ادامه داد: برای اینکه از سلایق در خصوص این نهاد جلوگیری شود نیاز است مسئولان دولتی، شورای اطلاع رسانی دولت، انجمن های متخصصین روابط عمومی ها، شورای اطلاع رسانی استان ها، کارشناسان و صاحب نظران و اساتید و دانشجویان این رشته بازنگری در ساختار، جایگاه، تعریف پروژه، موافقتنامه سالانه، کد مالی و نیروهای آموزش دیده و تجهیز این بخش به فناوری جدید را در دستور کار خود قرار دهند.
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: ضعف اطلاع رسانی در حوزه روابط عمومی ها یک مشکل بزرگ است و در حوزه صنعت، معدن و تجارت بنا به دلایلی اطلاع رسانی خوب صورت نمی گیرد که این مهم به دلیل مجموعه ای از عوامل ایجاد شده که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
ابوالفضل اعتماد پور افزود: برخی رسانه ها تنها در بخش رپورتاژ و آگهی فعالیت می کنند و خبرنگاران دست به قلم و توانا کمتر دیده می شود.
وی ادامه داد: توقع است افرادی که هزینه هایی را در خصوص آگهی و رپورتاژ خبری دریافت می کنند نگاه تحلیلی هم در آن حوزه ارائه دهند، اخبار در مطبوعات استان به کپی شدن ختم می شود که البته بخشی از ضعف از سوی ساختار روابط عمومی ها و بخشی از سوی رسانه است.
مدیر روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی خاطر نشان کرد: روابط عمومی و رسانه ها نباید جدا از یکدیگر باشند و تعامل این دو بخش باید روز به روز افزایش یابد.
اعتماد پور ادامه داد: نیاز است پست سخنگو در دستگاه ها و نهادهای مختلف، به منظور کاستن از مشکلات ارتباطی با رسانه ها حل شود.
وی بیان کرد: یک سخنگو مجبور است برای پاسخگویی به امور مختلف اطلاعات خود را به صورت مداوم به روز کند و خیلی از مسائل از این طریق پاسخ داده می شود.
وی گفت: خبرنگاری که در هر حوزه خبری وارد می شود باید از حداقل ادبیات اولیه آن حوزه آگاه باشد و این مهم نیاز و توجه ویژه به آموزش خبرنگاران را دو چندان می کند.
مدیر گروه رشته روابط عمومی در دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر اراک گفت: روابط عمومی ها در یک سازمان بسته به نگاه مدیران به نهادی فرهنگی و اطلاع رسان و یا تبلیغاتی تبدیل می شوند هرگاه مدیر یک سازمان از بینش فرهنگی و ارتباط برخوردار باشد، روابط عمومی به جایگاه واقعی خود دست می یابد و اگر مدیر اعتقادی به این مسئله نداشته باشد این نهاد به حاشیه رانده شده و به یک بنگاه تبلیغاتی تبدیل می شود.
مجید سعادت زاده افزود: در این میان نقش مدیر روابط عمومی به عنوان کارشناس این رشته بی تاثیر است و هرگاه مدیر روابط عمومی از بینش کافی در خصوص ارتباطات برخوردار نباشد،اگر مقام ارشد سازمان به دنبال برقرار ارتباط و اطلاعات باشد این نهاد را نا کارآمد می سازد.
وی ادامه داد: ارتقای جایگاه روابط عمومی در سازمان ها با کارآمدی مدیران روابط عمومی و نگاه مدیران ارشد سازمان ها به این نهاد رابطه مستقیم داشته و هرگاه یکی از آن ها از این مهم مستثنی شود تقابل به وجود آمده و تنزل جایگاه نهاد روابط عمومی را در پی دارد.
این پژوهشگر روابط عمومی بیان کرد: روابط عمومی یک فعالیت فرهنگی و از وظایف اصلی و مهم مدیر یک سازمان است که به این نهاد سپرده شده است و باید در کنار دیگر نهادهای یک سازمان دیده شود و همانند دیگر نهادهای یک سازمان از حمایت های و پشتیبانی های مالی، اداری و نیروی انسانی متخصص برخوردار شود.
سعادت زاده خاطر نشان کرد: روابط عمومی ها در شرایط فعلی بر اساس نیاز ارتباطی و فرهنگی سازمان ها شکل نگرفته بلکه بر اساس نیاز اداری و ضرورت در سازمان ها فعالیت دارند و بر این اساس پس از نیم قرن از تشکیل آن ها هنوز نتوانسته اند جایگاه اصلی خود را در سازمان ها به دست آورند.
وی ادامه داد: روابط عمومی ها نوین در سازمان های دولتی فعالیت های سنتی را با استفاده از ابزار نوین اطلاعاتی انجام می دهند اگر چه پیشرفت فناوری به فعالیت های این نهاد سرعت بخشیده ولی تاثیری در نحوه اطلاع رسانی و به روز رسانی آن نداشته است.
مدیر گروه رشته روابط عمومی در دانشگاه علمی و کاربردی فرهنگ و هنر اراک گفت: جایگاه و شرایط جامعه تغییر کرده و مردم در کنار خریدار محصولات و خدمات از سازمان ها خواهان کسب اطلاعات نیز هستند و برای اینکه سازمان ها بتوانند در جامعه حضور فعال داشته باشند باید از روابط عمومی های کارآمد و بروز بهره مند باشند.
عباس خسروانی مدرس روابط عمومی گفت: در مثلث افکار عمومی، رسانه و سازمان، روابط عمومی بخشی از سازمان است که نماینده سازمان و وکیل مدافع بین مردم و کارکنان در سازمان است.
وی ادامه داد: روابط عمومی تکلیف خطیر دوسویه را بر عهده دارد و یکی از عوامل موثر در سرنوشت و پیشرفت هر موسسه، گروه و فرد است که آن ها را در رسیدن به هدف هایشان کمک می کند.
این مدرس روابط عمومی افزود: داشتن اطلاعات موثق، دقیق و به موقع از بزرگترین سرمایه هر سازمان است و حیات یک سازمان به داشتن ارتباط دو سویه درون سازمانی و برون سازمانی و کسب اطلاعات به روز و مفید است که این مهم لزوم وجود یک روابط عمومی کارآمد را مشخص می کند.
خسروانی اظهار کرد: روابط عمومی نه تنها باید از تحولات زمان خویش تاثیر پذیرد بلکه ضرورت ایجاب می کند که خود به عنوان عامل موثر در فرآیند مداوم اصلاحات و تغییرات مثبت اجتماعی نقش آفرینی کند.
این استاد ارتباطات گفت: روابط عمومی به عنوان یک جریان همیشه پویا در عرصه جهانی، ملی و منطقه ای می تواند نگاه جامعه و به ویژه مسوولان را به خود معطوف کند نگاهی که نیازمند توجه است و چشم پوشی از آن غیر قابل انکار است.
وی بیان کرد: به حاشیه بردن روابط عمومی در سازمان می تواند برای آن مجموعه تبعات ناگواری داشته باشد در حال حاضر این نهاد مؤثر در ایران با نوعی مظلومیت رسانه ای و فرهنگی مواجه است که به نظر معیارهای غالب در جامعه ما بی توجهی به ارزش های نهفته در کار روابط عمومی هاست به طوری که این امر باعث شده که در بسیاری از سازمان ها، بخش روابط عمومی تبدیل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد.
این استاد ارتباطات بیان کرد: صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در این صورت روابط عمومی باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حد اقل کاهش دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه های اجرایی باشد.‏
خسروانی گفت: باید قبول کرد که روابط عمومی در کشور ما آن گونه که بایسته و شایسته است به جایگاه واقعی خود دست نیافته هر چند که در این رابطه پیشرفت های محسوسی صورت گرفته اما نسبت به سایر کشورهای جهان می توان گفت که ما هنوز در ابتدای راه هستیم.
وی ادامه داد: در ابتدای همین راه باید گفت این روزها در اکثر سازمان ها و نهادها، روابط عمومی ها با بی مهری روبه‌رو شده اند و این بی مهری به روابط عمومی، زمانی برای مدیران وسازمان ها مشکل آفرین خواهد شد.

منبع: ایرنا

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.