Take a fresh look at your lifestyle.

۱۹ فاکتور موثر در رتبه‌بندی وبسایت‌ها در موتور جستجوی گوگل

در ۶ اسفند ۱۳۹۵
توسط حمید گنجی

موتور جستجوی گوگل می‌تواند بیش از هر کانال دیگری، انواع مختلف بازدیدکننده را به سمت وبسایت‌ها و کسب و کارها روانه کند. گوگل در حال حاضر حاکم مطلق جستجوهای اینترنتی‌ است. بنابراین ارزشش را دارد که تمامی ترفندهای کار با این موتور جستجو را فرا بگیرید و بدانید که کدام تکنیک‌ها در عصر حاضر بیشترین بازده را در گوگل به همراه دارد و کدام تکنیک‌ها نیز صرفا هدر رفت وقت و هزینه هستند.

در این پست از وبلاگ فرنیان می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به ۱۹ فاکتور مثبت و منفی موثر بر روی رتبه‌بندی وبسایت‌ها در موتور جستجوی گوگل. امیدواریم با رعایت نکات گفته شده در این پست، وبسایت و کسب و کارتان بیش از پیش در گوگل بدرخشد.

فاکتورهای مثبت:

وقتی در مورد موتورهای جستجو و عوامل رتبه‌بندی صحبت می‌کنیم، قطعا اولین فاکتوری که به ذهن می‌رسد، “لینک” است. لینک‌بیلدینگ برای سالهاست که در صدر فاکتورهای موثر بر رتبه‌بندی موتورهای جستجو جاخوش کرده است.

در این باره، اندرو لیپاتسف، استراتژیت ارشد کیفیت جستجو در گوگل، به صراحت تایید کرده که دو فاکتور “محتوا” و “لینک” در صدر عوامل رتبه‌بندی این موتور جستجو قرار دارند.

اما چه چیزی در پس پرده‌ی “محتوا” و “لینک” نهفته است که اهمیت آن را تا این سطح برای گوگل بالا برده؟

لینک‌ها:

کیفیت:

کیفیت‌ لینک‌ها و لینک‌های داخلی برای گوگل بسیار حائز اهمیت است. گاهی ارزش تنها یک لینک از یک صفحه‌ی بهینه شده و باکیفیت، می‌تواند بازخوردهای مثبت بسیار زیادی را به همراه داشته باشد.

گوگل پیج‌رنک سالها پیش به دیار باقی شتافت و این روزها فاکتوری که جایگزین گوگل پیج‌رنک شده، “اعتماد” است. یعنی باید وبسایت‌هایی را پیدا کنید که به خوش‌نامی از لحاظ کیفیت محتوا و لینک، زبان‌زد خاص و عام هستند.

کمیت:

گرفتن لینک‌های متعدد از وبسایت‌های بهینه شده، هرچقدر هم به تعداد زیاد باشد هیچ اشکالی ندارد و کاملا هم مفید و مثمر ثمر خواهد بود. اما این صحبت به این معنی نیست که باید کیفیت را فراموش کنید و کمیت را در اولویت قرار دهید. در لینک‌بیلدینگ همیشه و در هر زمانی، کیفیت بر کمیت اولویت دارد. قطعا استفاده از دایرکتورهای لینک یک اشتباه مهلک و شاید جبران ناپذیر خواهد بود. اما با این حال، این احتمال نیز وجود دارد که مثلا یک وبسایت خبری بهینه‌سازی شده و باکیفیت، به وبسایت شما لینک بدهد و سایر وبسایت‌ها و وبلاگ‌های خبری، همراه با کپی کردن مطلب، لینک شما را نیز در وبگاه خود قرار دهند. در این صورت شما در معرض دریافت لینک از وبسایت‌ها و وبلاگ‌های هم موضوع قرار خواهید گرفت.

انکر تکست :

موتور جستجوی گوگل از انکر تکست برای توصیف یک وبگاه در لیست جستجو استفاده می‌کرد. اما اهمیت انکر تکست این روزها دیگر به اندازه‌ی چند سال قبل نیست اما با این حال هنوز هم نقش مهمی را در رتبه‌بندی گوگل ایفا می‌کند. هرچند که ممکن است در آینده، تاثیر انکر تکست به کلی از عوامل رتبه‌بندی گوگل کنار گذاشته شود، اما امروز داشتن انکر تکست‌های مناسب برای هر URLای یک ضرورت محسوب می‌شود. یک پروفایل بک‌لینک طبیعی شامل نام‌های تجاری و انکرهای متفاوتی است.

 

لینک‌های داخلی:

لینک‌های داخلی نیز نقش مهمی در رتبه‌بندی گوگل ایفا می‌کنند. اگر در وبسایت‌تان لینک‌‌های داخلی متعدد و با کیفیتی به یک صفحه‌ی خاص یا چندین صفحه وجود دارد، بهتر این است که این لینک‌ها را به سمت صفحه‌ی محصول یا محصولات هدایت کنید.

محتوا:

همانطور که در بالا هم اشاره کردم، محتوا یکی از عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی موتور جستجوی گوگل محسوب می‌شود. اینکه گوگل به این یقین برسد که محتوایی که در وبسایت شما وجود دارد، در نهایت کیفیت تهیه و تمامی اصول بهینه‌سازی و سئو در آن رعایت شده است، قطعا این تلاش را بی‌ پاداش نخواهد گذاشت و وبسایت شما را در صفحات ابتدایی جستجو جای خواهد داد. اما محتوا خود شامل چندین زیرعامل دیگر نیز می‌شود که در زیر به آنها خواهم پرداخت.

تگ عنوان:

جای‌گذاری کلمه یا کلمات کلیدی در تگ عنوان هنوز هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اهمیت این کار فقط در مواقع جستجوی گوگل برای لیست کردن وبسایت‌ها برای یک جستجوی خاص خلاصه نمی‌شود. بلکه نرخ کلیک‌پذیری به سایت را نیز افزایش می‌دهد. کسی که کلمه‌ی کلیدی موجود در تگ عنوان وبسایت شما را جستجو کرده و در لیست جستجو آن را می‌بیند، به احتمال قریب به یقین روی آن کلیک خواهد کرد و از وبسایت شما بازدید می‌کند.

تگ سرتیتر:

تگ سرتیتر همانند تگ عنوان از اهمیت نسبتا بالایی در رتبه‌بندی برخودار است. به همین خاطر است که توصیه می‌کنیم همیشه در صفحات، کلمه یا کلمات کلیدی را در تگ H1 قرار دهید. هرچند که می‌توانید از تگ‌های H2  یا H3 نیز استفاده کنید.

طول مطلب:

کسانی که برای مدت شش سال یا بیشتر است که در زمینه‌ی سئو فعالیت می‌کنند، خوب به یاد دارند که چندین سال قبل به لطف وجود بک‌لینک، حتی محتواهای بسیار کوتاه نیز در رتبه‌های اول جستجوی گوگل ظاهر می‌شدند. اما این روزها چنین چیزی دیگر به همین عنوان ممکن نیست.

این روزها محتواهای غنی و عمیق حرف اول را در رتبه‌بندی گوگل می‌زنند. یعنی در واقع هرچقدر که محتوای شما اطلاعات بیشتری را به مخاطب ارائه دهد، شانس شما برای قرار گرفتن در رتبه‌های ابتدایی جستجوی گوگل افزایش می‌یابد. البته منظور من از بلند بودن محتوا این نیست که با نوشتن مطالب بی سر و ته و طولانی کردن عمدی مطلب، کاربر را خسته کنید. چون در درجه‌ی اول باید برای مخاطب بنویسید و نه موتورهای جستجو. مطلب باید در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز را به کاربر انتقال دهد.

URL:

قرار دادن کلمات کلیدی در URLها یکی از عوامل موثر در رتبه‌بندی محسوب می‌شود. اگر از کلمات کلیدی در عنوان صفحه استفاده می‌کنید، هیچ منعی برای استفاده از آنها در URLها وجود ندارد.

رنک برین:

براساس خبری که اکتبر گذشته در وبسایت بلومبرگ منتشر شد، گرگ کوراو، یکی از مدیران ارشد جستجوی گوگل، رسما اهمیت Rank Brain را تایید کرد.

“رنک برین یکی از صدها سیگنالی است که مشخص می‌کند چه نتایجی و در چه رتبه‌ای در صفحه جستجوی گوگل ظاهر شود. در مدت زمان کوتاهی اهمیت رنک برین افزایش یافته است و اکنون به سومین عامل موثر در نمایش نتایج جستجو تبدیل شده است”

رنک برین یکی از جدید‌ترین ابداعات گوگل است که به نمایش نتایج مرتبط‌تر کمک می‌کند. طرز کار آن نیز به این گونه است که حدس می‌زند که چه کلمه‌ای ممکن است معنای مشابه داشته باشد و بر همین اساس نتایج را فیلترگذاری می‌کند.

دیگر عوامل مثبت بر رتبه‌بندی

مواردی که در بالا عنوان شد از مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین عوامل موثر بر رتبه‌بندی وبسایت در موتور جستجوی گوگل هستند. اما عوامل دیگری نیز در پروسه‌ی رتبه‌بندی وبسایت‌ها دخالت دارند که جزو عوامل سنتی محسوب می‌شوند اما هنوز هم اهمیت خود را حفظ کرده‌اند.

سرعت بارگذاری صفحه:

در آپریل سال ۲۰۱۰، گوگل رسما تایید کرد که سرعت لودینگ صفحه از عوامل موثر بر رتبه‌بندی محسوب می‌شود. سرعت بالای لودینگ صفحه نه تنها برای رتبه‌بندی یک مزیت محسوب می‌شود بلکه برای تجربه‌ی کاربری نیز بسیار مفید است. آیا تابحال برای خود شما پیش نیامده که به علت سرعت بارگذاری کند یک وبسایت، از مراجعه به آن صرف‌نظر کنید؟ تصور کنید که کاربر برای اولین بار است که به وبسایت شما مراجعه می‌کند و ناگهان با یک وبسایت کند مواجه می‌شود. قطعا این تجربه‌ی بد، برای همیشه در ذهن او خواهند ماند. پس برخورد اول را جدی بگیرید.

امنیت وبسایت:

در آگوست سال ۲۰۱۴، گوگل تایید کرد که از این پس استفاده از HTTPS را به عنوان یکی از عوامل موثر در رتبه‌بندی به حساب خواهد آورد. از دو سال پیش تا به امروز تعداد وبسایت‌هایی که از این پروتکل استفاده می‌کنند روز به روز در حال افزایش است.

اهمیت HTTPS فقط در رتبه‌بندی منحصر نمی‌شود بلکه استفاده از این پروتکل به نوعی احساس امنیت را هم در کاربر القا می‌کند.

همچنین بخوانید:

هرآنچه باید در مورد HTTPS  و تاثیر آن در سئو بدانید

فاکتور‌های منفی :

در بالا تمامی موارد مثبت و موثر در رتبه‌بندی موتور جستجوی گوگل ذکر شد. اما مواردی منفی نیز وجود دارند که می‌توانند برای یک وبسایت دردسرساز شوند. در زیر بصورت جداگانه به هرکدام از آنها خواهم پرداخت.

پنالتی دستی:

پنالتی دستی یکی از روش‌های گوگل برای حذف یا تنزل رتبه‌ی وبسایت‌هاست. وبسایت‌هایی که توسط گوگل پنالتی شده باشند، از طریق کنسول جستجو به آنها اطلاع داده می‌شود. پنالتی شدن یک وبسایت اصولا به الگوریتم‌های جستجو مثل پنگوئن یا پاندا مرتبط نیست. بلکه خود گوگل بصورت دستی وبسایت‌هایی که سعی در دستکاری نتایج جسجو دارند را تنبیه می‌کند. در زیر می‌توانید مثالی از یک وبسایت پنالتی شده را مشاهده کنید.

پنالتی پنگوئن:

گوگل در آپریل سال ۲۰۱۲ برای کاهش تاثیر بک‌لینک‌های کم کیفیت، آپدیتی را ارائه کرد. این بروزرسانی باعث تنزل رتبه‌ی بسیاری از وبسایت‌ها در صفحات جستجوی گوگل شد و برخی وبسایت‌ها نیز حتی از تمامی صفحات جستجو حذف شدند. در ابتدا وبسایت‌هایی که توسط این الگوریتم پنالتی شده بودند، می‌توانستند با حذف بک‌لینک‌ها و بعد از آپدیت نتایج توسط گوگل، مجددا به صفحات جستجو برگردند. اما در ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶، گوگل رسما اعلام کرد که الگوریتم پنگوئن از این پس بصورت real-time خواهد بود. به این معنی که این الگوریتم می‌تواند تنها در طی چند روز یک وبسایت را حذف یا مجددا به نتایج جستجو بازگرداند.

پنالتی پاندا:

گوگل در فوریه سال ۲۰۱۱ با هدف تنبیه وبسایت‌هایی با کیفیت محتوای پایین، الگوریتم پاندا را به نسخه جدید بروزرسانی کرد. این بروزرسانی قدم اول گوگل در تلاش برای نمایش جستجو‌های باکیفیت‌تر محسوب می‌شد. در بروزرسانی‌های جدید، کیفیت و مقدار مطلب نوشته شده، اهمیت بیشتری پیدا کرده است و صرفا داشتن بک‌لینک نمی‌تواند تضمین‌کننده حضور وبسایت در نتایج جستجو باشد.

همچنین بخوانید:

از آپدیت‌های جدید الگوریتم‌ گوگل چه خبر؟

خرید یا فروش بک‌لینک:

خرید یا فروش بک‌لینک در مجموع یعنی فرآیندهایی که در ازای دریافت لینک، سرویس، کالا یا پولی بین دو طرف مبادله شود. تا قبل از سال ۲۰۱۱، خرید و فروش بک‌لینک امری عادی و رایج محسوب می‌شد. اما بعد گوگل اعلام کرد که با وبسایت‌هایی که اقدام به خرید و فروش بک‌لینک کنند به‌جد برخورد خواهد کرد. اگر وبسایت‌تان حاوی لینک‌های غیرطبیعی باشد، گوگل در طی پیامی این موضوع را اطلاع خواهد و از شما خواهد خواست که فورا به حذف این لینک‌ها اقدام کنید. نمونه‌ی پیام‌های گوگل را می‌توانید در زیر مشاهده کنید.

لینک‌های دو جانبه:

گوگل رسما اعلام کرد که تبادل لینک (لینک بدهید تا لینک بگیرید) را به هیچ عنوان توصیه نمی‌کند. امروزه داشتن صفحه تبادل لینک در وبسایت یک ریسک بزرگ محسوب می‌شود. تبادل لینک برای حدود ۵ سال جزو رایج‌ترین کارهای مدیران وبسایت‌ها بود. اما این روزها دیگر به هیچ عنوان کاربرد ندارد و حتی با تنبیه نیز مواجه می‌شود.

تبلیغات منحرف‌کننده:

گوگل اعلام کرده که در دهم ژانویه ۲۰۱۷ وبسایت‌هایی که اقدام به نمایش تبلیغات آزاردهنده و منحرف‌کننده در دستگاه‌های موبایل کنند را جریمه خواهد کرد. در حالی که این بروزرسانی جدید در ابتدا فقط در دستگاه‌های موبایل اجرایی می‌شود اما انتظار می‌رود سالیان بعد این تغییر، روی نسخه‌های دسکتاپی نیز اعمال شود.

شکایات DMCA:

از آگوست سال ۲۰۱۲ گوگل رتبه‌ی وبسایت‌هایی که به دلیل نقض قانون کپی‌رایتینگ اخطاریه دریافت کرده‌اند را کاهش می‌دهد. اما این کاهش این روزها دیگر اعمال نمی‌شود؛ زیرا گوگل جدیدا وبسایت را بطور کامل از نتایج جستجو حذف می‌کند!

محتوای کپی:

در چند سال اخیر، بیشتر تمرکز گوگل به سمت ارائه‌ی محتوای باکیفیت معطوف بوده و شاید به همین دلیل هم باشد شاخک‌های این موتور جستجو نسبت به محتواهای کپی شده حساس‌تر شده‌اند. وبسایت‌هایی که از محتواهای کپی استفاده کننده، نه تنها در نتایج گوگل نمایش داده نخواهند شد؛ بلکه امکان پنالتی شدن آنها نیز وجود دارد.

از دیگر مواردی که می‌توانند تاثیری منفی روی رتبه‌بندی وبسایت در موتور جستجوی گوگل داشته باشند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– بازاریابی مقاله‌‌‌ای

– بیانیه مطبوعاتی

– دایرکتوری‌ها و بوکمارک‌ها

– ویجت‌ها

– لینک‌های فوتر

– نظرات در انجمن‌ها

در بالا نوزده فاکتور  منفی و مثبت موثر در رتبه‌بندی وبسایت‌ها در موتور جستجوی گوگل را خواندید. گوگل به طور مداوم سعی در بروزرسانی الگوریتم‌های خود و ارائه‌ی نتایجی دقیق‌تر و قابل اعتماد‌تر به کاربرانش دارد و برای رسیدن به این هدف به هیچ وبسایت متخلفی مجال عرض اندام نخواهد داد.

حالا نوبت شماست! شما چه فاکتورهای دیگری را می‌شناسید که در رتبه‌بندی وبسایت‌ها در موتور جستجوی گوگل تاثیرگذار هستند؟

با دخل، تصرف و بومی‌سازی از: searchenginepeople

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.