Take a fresh look at your lifestyle.

شعار تبلیغاتی انتشارات روزنه از نگاه روان شناسی تبلیغاتی / تبلیغات مدرن، بهترین راه نفوذ در مخاطب

در تبلیغات و برند سازی نوعی روان شناسی وجود دارد که براساس آن باید رفتار و باورهای عموم مردم را در نظر داشته و طبق آن شعار یا تبلیغات نوشته شود. در واقع هدف از تبلیغات و برند سازی تأثیر گذاری در مخاطبان و نفوذ در دل و ذهن آنهاست، پس برای این منظور ابتدا لازم است مخاطبان خود را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم با آنها ارتباط برقرار کرده و آنها را راضی نگه داریم و از آنها بازخورد بگیریم. حال به سراغ تحلیل و بررسی شعار تبلیغاتی انتشارات روزنه از دیدگاه روان شناسی می رویم.

شعار چه چراغی را در ذهن مخاطب روشن می کند؟

انتشارات روزنه: کسی تنهاست که کتاب نمی خواند

شعار «کسی تنهاست که کتاب نمی خواند» ذهن افراد را به سمت احساس تنهایی می برد و راه حلی برای رنج آنها از احساس تنهایی داده است، اما ذهن آنها را روی انتشارات خاصی نمی برد، زیرا در آن لحظه که مخاطب این شعار را می خواند به این فکر می افتد که کتابخوانی را شروع کند.

اختصاصی بودن شعار

شعار  «کسی تنهاست که کتاب نمی خواند» شعار خوبی برای تشویق به کتابخوانی است، زیرا از نظر روان شناسی، شخصیت های درون گرا بیشتر احساس تنهایی کرده و تشویق آنها برای کتاب خوانی بسیار عالی است، اما این باعث نمی شود که افراد فقط از این انتشارات خرید کنند، بلکه فقط انگیزه ای برای مطالعه به دست می آورند. این شعار به نوعی بیشتر گروه افراد درونگرا را هدف قرار داده است، زیرا طبق تحقیقات و بررسی های انجام شده روان شناسی، افراد برونگرا اکثرا در برقراری ارتباط راحت عمل کرده و کمتر احساس تنهایی می کنند.

اگر انتشارات روزنه یکی از مزایا و نیازهایی را که خود شخصا برطرف می کند در شعار به کار می برد، احتمالا به فروش بیشتر و چاپ بیشتر کتاب در این انتشارات دست می یافت.

این شعار به عنوان شعاری اختصاصی برای برندی خاص، گزینه مناسبی نیست. اگر شهرداری از این شعار برای فرهنگ سازی استفاده می کرد بسیار مناسب تر بود.

گروه هدف این شعار چه کسانی هستند؟

با توجه به توضیحات داده شده این شعار گروه و افراد درونگرا را انتخاب کرده و افراد برونگرا به نسبت افراد درونگرا بیشتر از برقراری ارتباط لذت می برند و کمتر کتاب مطالعه می کنند.

از آنجایی که این انتشارات، انواع کتاب های ادبیات کهن، روان شناسی، داستان ایرانی و ادبیات جهان، سیاست و اجتماع، دین و عرفان و فلسفه و. . . را منتشر می کند، بنابراین گروه درونگرا را پوشش می دهد و این نوع کتاب ها بیشتر مورد توجه افراد درونگرا قرار می گیرد و با احساس تنهایی آنها همخوانی دارد، از این رو می تواند احساس تنهایی آنها را از بین ببرد.

با توجه به اینکه جامعه ما رو به درونگرایی پیش می رود، اشاره به حس تنهایی در این شعار بجا و متناسب است. این نوع شعار در درازمدت، به دلیل اینکه نام انتشارات روزنه در ذهن نیمه هوشیار مخاطب ثبت شده می تواند منجر به فروش شود.

هدف چه بوده؟

آیا تنها هدف این انتشاراتی، فروش کتاب هایش بوده یا تشویق به چاپ کتاب ها در این انتشاراتی؟ اگر هدف فروش کتاب باشد، این شعار چندان مناسب نیست، اما اگر تشویق به چاپ کتاب بوده در شعار اشاره به این منظور نشده است، ولی می تواند این حس را بدهد که اگر نوشته ای باشد که حس تنهایی افراد را از بین ببرد، می تواند در انتشارات روزنه به چاپ برسد.

تبلیغات بیلبوردی یا مدرن؟

اگر این تبلیغات به صورت مدرن انجام می شد، یعنی در فضاهای مجازی و اینترنت بود، بیشتر می توانست بازخورد مثبت بگیرد، زیرا تعداد جوان ها و اکثر افراد در صفحات وب و حداقل در یکی از شبکه های اجتماعی حضوری فعال دارند. همچنین افراد درونگرا بیشتر در فضای مجازی دیده شده و معمولا میل به خروج از خانه ندارند خصوصا در شهر تهران که اکثر جابه جایی های مسافران از طریق مترو انجام می شود و بیلیوردها به نسبت، کمتر در معرض دید قرار می گیرند.

تبلیغات مدرن و ایجاد انگیزه

در صورتی که تبلیغات انتشارات روزنه در شبکه های اجتماعی به خصوص اینستاگرام و سایت ها انجام می شد مخاطبان نیز از طریق تبلیغات سینه به سینه، تبیلغ این انتشاراتی را انجام می دادند.

در واقع افراد وقتی کتابی را مطالعه می کنند حس و دیدگاهی را که از آن کتاب به دست می آورند مشتاقانه برای دیگران نیز تعریف و آنها را نیز به خرید آن کتاب تشویق می کنند؛ همچنین از این طریق با کتاب های جدید نیز آشنا می شوند و از موضوعات، کتاب ها و تخفیفات نیز آگاهی پیدا می کنند. گاهی نام خود کتاب می تواند مخاطبان را به خواندن آن کتاب ترغیب کند. افرادی که مطالعه بیشتری دارند می توانند دوستان دیگر خود را نیز به مطالعه تشویق کنند و لینک انتشارات را برای آنها بفرستند و آن را پخش کنند. در نتیجه تبلیغات مدرن برای انتشارات استراتژی بسیار مناسب تری است.

پژوهشگر و مشاور تبلیغات و بازاریابی

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.