Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی عوامل موثر در موفقیت شرکت اپل

مطمئنا وقتی صحبت از شرکت‌های موفق و بزرگ در زمینه‌ی فناوری می‌شود. اولین گزینه‌هایی که به ذهن همه ما می‌رسند شرکت اپل ، مایکروسافت، فیس‌بوک و گوگل هستند. اما سوال اینجاست که این شرکت‌ها چگونه توانسته‌اند به غول‌های فناوری و تکنولوژی جهان تبدیل شوند. در حقیقت می‌توان گفت خلاقیت و نوآوری در طراحی محصول و ارائه خدمات به مشتریان و ایجاد تجربه کاربری جدید تنها بخشی از عوامل موفقیت این شرکت‌ها است. هر چند کتاب‌های بسیاری در مورد موسسان این شرکت‌ها و نوع زندگی و استراتژی‌های به کار گرفته شده توسط آن‌ها در دسترس است. اما هنوز هم رمز و کلیدهای اصلی موفقیت این شرکت‌ها مانند رازی باقی ماده است. در این مطلب عوامل موثر در موفقیت شرکت اپل مورد بررسی قرار گرفته است.

عوامل موثر در موفقیت شرکت اپل

طراحی محصول کاربردی و منحصر به فرد

طراحی محصول در بسیاری از شرکت‌ها بر اساس توانایی مهندسان آن‌ها انجام می‌گیرد. هر چند معمولا قبل از رسیدن به مرحله‌ی تولید نیاز بازار و مردم از طریق تحقیقات بازار بررسی می‌شود. اما تکنولوژی ساخت محصولات معمولا محدود به تکنولوژی موجود است. اما مهندسان طراحی محصول در شرکت اپل سعی می‌کنند محصولی منحصر به فرد و کاربردی طراحی کنند. در حقیقت در طراحی محصولات اپل به جای پیش‌بینی بازار، کاربران و مشتریان واقعی مورد بررسی قرار می‌گیرند. همین امر باعث می‌شود مخاطبان برند اپل اشتیاق وصف ناپذیری برای خرید محصولات جدید آن داشته باشند.

از سوی دیگر نیز معمولا طراحی محصولات اپل به گونه‌ای انجام می‌شود که سایر محصولات موجود در بازار، ویژگی‌های منحصر به فرد آن را نداشته باشند. همین امر نیز باعث می‌شود در بسیاری از موارد زندگی بدون محصولات شرکت اپل برای مخاطبان آن غیر ممکن شود.

امکان استفاده آسان از محصولات شرکت اپل

طراحی واسط کاربری ساده و مشتری پسند یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت اپل است. با وجود این‌که شرکت اپل یکی از غول‌های تکنولوژی جهان است و محصولات آن طراحی صنعتی پیچیده‌ای دارند. اما این شرکت همواره امکان استفاده‌ی آسان و واسط کاربری مشتری پسند را در طراحی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری محصولات خود مد نظر قرار می‌دهد. زیرا سهولت استفاده از محصولات یک مزیت رقابتی در بین مشتریان محسوب می‌شود. بنابراین یکی از رموز موفقیت و محبوبیت برند اپل طراحی واسط کاربری ساده برای محصولات خود است.

تمرکز بر روی تولید یک محصول

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت اپل که مهمترین رمز موفقیت آن نیز محسوب می‌شود تمرکز بر روی تولید یک یا چند محصول خاص است. همانگونه که می‌دانید محصولات اپل بر خلاف سایر شرکت‌های فعال در زمینه‌ی تکنولوژی تنوع زیادی ندارند. به عنوان مثال گوشی آیفون اپل در انواع مختلفی با قابلیت‌ها و قیمت‌های متفاوت عرضه نمی‌شود. همین یکپارچگی و تمرکز بر روی تولید یک محصول می‌تواند یکی از ویژگی‌های خاص این غول تکنولوژی محسوب شود.

شرکت اپلشرکت اپل

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت اپل که مهمترین رمز موفقیت آن نیز محسوب می‌شود تمرکز بر روی تولید یک یا چند محصول خاص است.

تسهیل ارائه خدمات به مشتریان

استیو جابز یکی از معماهای بزرگ جهان را حل کرده است. تسهیل ارائه خدمات به مشتریان، امکان استفاده آسان از محصولات و ارائه محصول با کیفیت کلید حل این معما بوده است. جالب است بدانید که در سال‌های اولیه فعالیت اپل محصولات این شرکت در نمایشگاه‌ها و خرده‌فروشی بزرگ جهان نیز عرضه می‌شد. در ابتدای فعالیت شرکت اپل محصولات این شرکت در خرده‌فروشی‌های بزرگی مثل والمارت توسط متخصصین به مشتریان ارائه می‌شد. هر چند در نگاه اول شاید این کار عجیب به نظر برسد. اما جالب است بدانید که این استراتژی شرکت اپل گام موثری در موفقیت این برند بوده است. زیرا امکان برقراری ارتباط با عموم مخاطبان و آشنایی آن‌ها با محصولات شرکت اپل تاثیر زیادی در جذب مشتری و مخاطب برای این برند داشته است. لازم به ذکر است که مشتریان معمولا جذب برندهایی می‌شوند که امکان برقراری ارتباط و پرسش و پاسخ از آن‌ها آسان باشد.

ارائه محصول بهتر و با کیفیت بیشتر

جالب است بدانید که هدف شرکت اپل اختراع محصولات جدید و منحصر به فرد نیست. بلکه این شرکت همواره در صدد بهبود محصولات موجود در بازار است. به همین دلیل است که شرکت اپل وارد بازار تولید محصولی نمی‌شود مگر این‌که بتواند آن را به بهترین وجه ممکن ارائه دهد. به عنوان مثال آیفون اولین گوشی هوشمند ارائه شده به بازار نبوده است. اما ویژگی‌های منحصر به فرد این گوشی هوشمند و کارایی فوق‌العاده آن سبب جلب نظر مخاطبان شده است.

شرکت اپل همواره دو سال از رقبای خود جلوتر است

هر محصولی که توسط شرکت اپل ارائه می‌شود حداقل دو سال پیش طراحی شده است. به بیان دیگر تمام محصولات این شرکت قبل از ارائه به بازار حداقل به مدت دو سال مورد بازبینی و بررسی قرار می‌گیرند و تمام نواقص و باگ‌های آن حل می‌شود. از این‌رو محصولی که وارد بازار رقابت با محصولات رقبا می‌شود کاملا تضمین شده و با کیفیت خواهد بود.

هر چند آنچه که تا کنون گفته شد ممکن است ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد. اما حقیقتا شامل تمام مواردی است که باعث موفقیت شرکت اپل در عرصه‌ی جهانی شده است. به عنوان یکی از صاحبان کسب و کار به کدام یک از این موارد بیشتر دقت می‌کنید؟

به نظر شما کدام یک از این موارد می‌تواند کسب و کار شما را دچار تحول کند؟

به غیر از نکات ذکر شده، چه مواردی را در موفقیت شرکت اپل موثر می‌دانید؟

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.