Take a fresh look at your lifestyle.

۴ اصل استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال

آشنایی با ۴ اصل استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال

در دهه اخیر بازاریابی به سمت دیجیتالیزه شدن میل پیدا کرده است. بنابراین شیوه‌های به کار گرفته شده در تنظیم استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال نیز دست خوش تغییراتی شده است. زیرا در گذشته تعداد انگشت شماری از کانال‌های ارتباطی برای تعامل با مخاطبان وجود داشته است. اما در عصر دیجیتال تعداد این کانال‌ها چندین برابر شده است. اما می‌توان گفت که شیوه‌های ارتباط با مخاطب در گذشته امکان متقاعد کردن مشتری در زمان کوتاهی را فراهم می‌آورد.

امروزه هنر ارتباط با مشتری و ارائه و معرفی محصول جدید به یکی از چالش برانگیزترین موضوعات تبدیل شده است. البته فرآیند بازاریابی در هیچ دوره‌ای آسان و بدون مشکل نبوده است. اما در عصر ارتباطات دیجیتال پیدایش تکنولوژی‌های جدید آن را دشوارتر کرده است. از این رو باید اصول خاصی در تدوین استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال مورد توجه قرار گیرد. در ادامه چهار  مورد از مهمترین اصول موجود در بازاریابی دیجیتال مورد بررسی قرار می‌گیرند.

۱) داشتن اهداف روشن در کسب و کار

عرصه بازاریابی دچار تغییرات بسیاری شده است. از این رو هر کس در تلاش است که تا جای ممکن موقعیت خود را به عنوان یک کسب و کار موفق حفظ کند. بنابراین با ادغام شیوه‌های مختلف بازاریابی سعی می‌کنند استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال کسب و کار خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کند. البته دستیابی به بهترین استراتژی زمانی محقق می‌شود که که اهداف کسب و کار به شکل روشنی مشخص شود. زیرا تا زمانی که اهداف یک کسب و کار به شکل روشنی مشخص نشود، امکان ارزیابی شکست یا موفقیت استراتژی بازاریابی تدوین شده برای آن امکانپذیر نخواهد بود. بنابراین فرموله کردن اهداف بازاریابی، داشتن اهداف روشن در کسب و کار و کمک به افزایش فروش از نکات مهم دستیابی به  این استراتژی موفق هستند.

استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال

استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال

دستیابی به بهترین استراتژی زمانی محقق می‌شود که که اهداف کسب و کار به شکل روشنی مشخص شود. زیرا تا زمانی که اهداف یک کسب و کار به شکل روشنی مشخص نشود، امکان ارزیابی شکست یا موفقیت استراتژی بازاریابی تدوین شده برای آن امکانپذیر نخواهد بود.

۲) استفاده از تیم‌های نوآورانه برای شناسایی، ارزیابی و فرصت‌یابی

مدیریت بازاریابی معمولا کار پر مشغله‌ای است. نظارت بر بازار، پیش‌بینی نیازهای مردم، شناسایی فرصت‌های جدید، همکاری با سایر برندها و اجرای کمپین‌های تبلیغاتی تنها بخشی از وظایف یک مدیر بازاریابی موفق است. بنابراین برای اجرای موفق تک تک این کارها نیاز به خلاقیت و ایده‌های نوآورانه تیمی است که به شناسایی، ارزیابی و فرصت یابی بپردازند. از سوی دیگر نیز با توجه به رشد و توسعه روز افزون تکنولوژی نیاز به تیمی که به شکل تخصصی به بررسی ابزارها و شیوه‌های جدید بپردازند بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. بنابراین برای استفاده از تمام قوا و پتانسیل تیم خود بهتر است با تدوین یک استراتژی قوی، فرآیند بازاریابی و فروش محصولات خود را با برنامه‌ی هدفمندی پیش ببرید.

۳) استراتژی مستقل و نوآورانه

متاسفانه در بسیاری از سازمان‌ها استراتژی و نوآوری در یک گروه طبقه‌بندی می‌شود. زیرا این سازمان‌ها درک درستی از مردم هوشمند و استفاده از روش‌های بازاریابی هوشمند ندارند. در نتیجه هنگامی که شرکت‌ها از رویکردهای نوآورانه صحبت می‌کنند بسیاری از مدیران فکر می‌کنند که استفاده از روش‌های نوآورانه همان انتخاب یک استراتژی جدید است. در حالی که استراتژی و استفاده از روش‌های نوآورانه دو مقوله مستقل از هم هستند. می‌توان گفت یک استراتژی خوب هدف خاصی را تحت پوشش قرار می‌دهد. در حالی که نوآوری با ارائه روش‌های جدید، مسیر رسیدن به این اهداف را دست خوش تغییراتی می‌کند. بنابراین در تنظیم استراتژی بازاریابی عصر دیجیتال نیز مانند سایر استراتژی‌ها باید حالت موفقیت و شکست هنگام استفاده از یک نوآوری نیز در نظر گرفته شود.

اهداف بازاریابی دیجیتال

اهداف بازاریابی دیجیتال

هنگامی که شرکت‌ها از رویکردهای نوآورانه صحبت می‌کنند بسیاری از مدیران فکر می‌کنند که استفاده از روش‌های نوآورانه همان انتخاب یک استراتژی جدید است. در حالی که استراتژی و استفاده از روش‌های نوآورانه دو مقوله مستقل از هم هستند.

۴) طراحی محصول جدید و توسعه بازار

استفاده از روش‌های گوناگون بازاریابی و برگزاری کمپین‌های تبلیغاتی بیشتر بر روی افزایش مخاطب و ترویج محصول متمرکز است. زیرا زمانی فروش مستقیم محصول افزایش می‌یابد که مشتریان بالقوه بتوانند، اطلاعات کافی در مورد محصول مورد نظر خود را از طریق تبلیغات و یا سایر روش‌های معرفی محصول به دست آورند.

جالب است بدانید که شیوه‌های معرفی محصولی که در گذشته رایج بوده‌اند امروز دیگر کارایی ندارند. زیرا امروزه بیشتر مردم برای اطلاع از جزئیات محصول مورد نظر خود به جستجو در اینترنت می‌پردازند. بنابراین اطلاعاتی که در اینترنت در مورد محصول خاصی منتشر می‌شود موثرتر از تبلیغات آن است. بنابراین تمام برندهای معروف دنیا به دنبال روش‌های جدیدی از معرفی محصول خود به مشتریانشان هستند. می‌توان گفت در عصر دیجیتال بسیاری از کسب و کارها به دنبال طراحی محصولات جدید و توسعه بازار خود هستند.

 

نظرات بسته شده است.