Take a fresh look at your lifestyle.

دور خودتان حصار نکشید

تمامی کسب وکارها ترکیبی از برنامه ریزی، ریسک، خلق و ایجاد فرصت هستند. امروزه کمتر شرکتی را می توان یافت که محصولات خود را تنها در یک بازار مشخص به فروش رسانده و نیم نگاهی به بازارهای بین المللی نداشته باشد. شاید بهتر است دید وسیع و تولید جهانی را ویژگی غیرقابل انکار عصر مدرن تلقی کنیم. در این میان تأکید بر محصولات بومی کشورها و مناطق مختلف می تواند مزیت مناسبی را برای شرکت ها در رقابت فشرده جهانی فراهم آورد.

اگر نگاهی به اطراف خود بیندازید، تمام افراد موفق و مشهور کسانی هستند که حصارهای دور خود را کاهش داده و پا را فراتر از قلمرو محدودشان گذاشته اند. همانطور که ذکر شد این امر لازمه کسب وکار مدرن است. با این حال شاید به نوعی دیگر نیز بتوان به این ماجرا نگاه کرد. در واقع هدف اصلی بسیاری از کارمندان و مدیران، کسب درآمد بالا و شهرت در زمینه کسب وکارشان است.

این هدف تنها در صورتی رنگ واقعیت به خود خواهد گرفت که مخاطبان سراسر دنیا را در جریان فعالیت خود قرار دهید. در این میان اگر رقابت در زمینه جهانی نیازمند ایجاد تغییر و تحول سازماندهی شرکت تان باشد، نه تنها نباید از آن هراس داشت، بلکه بهتر است با آغوشی باز به استقبال این تغییرات روید. این تصور که دستیابی به اهداف بلند پروازانه بدون اعمال تغییرات و تحمل دشواری ممکن است، تنها در فیلم های سینمایی قابل مشاهده است. دنیای کسب وکار برخلاف آنچه در وهله نخست به نظر می رسد، به شدت خشن و در حال تغییر است.

در این میان اگر قادر به هماهنگ کردن خود با تغییرات نباشید، به سرعت از عرصه رقابت کنار خواهید رفت، بنابراین همانطور که در ایده های قبلی بیان شد، در طراحی ایده  و برنامه های خود انعطاف پذیری آنها را از یاد نبرید. به عبارت ساده، برنامه شما باید به نحوی باشد که اعمال تغییرات جزیی در آن باعث بروز مشکلات حاد نشود. صرف نظر از نحوه طراحی برنامه های تان، باید به نحوه ورود به بازارهای جهانی نیز توجه داشته باشید. به عنوان یک شرکت محلی اقدام برای ورود به بازار کشورهای دیگر یک ریسک و همچنین فرصت عالی است. ماجرا در مورد شرکت های بین المللی که قصد توسعه کسب وکارشان در کشورهای بیشتری را دارند نیز به همین ترتیب است.

توصیه مشاوران اقتصادی در زمینه چنین اموری استفاده از پشتیبانی مالی یک یا چند اسپانسر است. با این حال توجه داشته باشید که گزینه مناسب برای همکاری مالی اسپانسری است که در زمینه کسب وکار شما فعالیت نداشته و به تبع آن رقیب تان محسوب نشود. اگر گمان کرده اید که همکاری با اسپانسرها کار راحتی است، باید شما را ناامید سازم. دشواری کار هنگامی است که قصد اجرای ایده های تان را داشته باشید.

به دلیل شراکت اسپانسر موردنظر همیشه باید طرح های خود را به تأیید نماینده آن برند برسانید. اینجاست که مشکل تفاوت دیدگاه ها مطرح خواهد شد. براساس آنچه در ابتدای ایده حاضر ذکر شد، در چنین شرایطی مجبور خواهید بود بخشی از طرح تان را تغییر دهید و موافقت اسپانسر خود را جلب کنید. ایجاد انعطاف در برنامه ها و طراحی ایده های تان به معنای صرف نظر کردن از اهداف کلی و استراتژی سازمانی تان نیست. در واقع نکته مهم، درک تفاوت میان ایجاد تغییرات ظاهری و تحولات بنیادی است.

بر این اساس محدوده تغییر و تحول استراتژی شما تا جایی است که اهداف و دیدگاه اصلی تان منحرف نشود. به عنوان نکته پایانی لازم است به اهمیت مطالعه در مورد فرهنگ کشوری که قصد ورود به بازار آن را دارید، اشاره شود. در واقع علت اصلی شکست بسیاری از شرکت ها پس از ورود به بازارهای مختلف عدم آشنایی آنها با تفاوت و ویژگی های فرهنگی بازار هدف شان است. بر همین اساس این شرکت ها دست به اقداماتی می زنند که در تحلیل نهایی باعث سقوط ارزش سهام، سهم شان از بازار هدف و خروج از بازار آن کشور خواهد شد.
 
توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

جورج پل، رئیسNorwich Union، توصیه جالبی برای کارمندان شرکت های مختلف دارد: «همیشه سعی کنید امور مختلف را برای رئیس شرکت آسان سازید. در این صورت شانس ترقی و دستیابی به اهداف تان را خواهید داشت.» در مورد ورود به بازارهای جهانی می توان توصیه پل را به صورت زیر تغییر داد: «اطلاعاتی را که مدیران شرکت نیاز دارند، برای شان تهیه کنید. تلاش شما جهت کمک به آنها تأثیر مثبتی روی آینده شغلی تان خواهد داشت.»

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.