Take a fresh look at your lifestyle.

خدمات خود را در چارچوب بودجه تان توسعه دهید

امروزه اغلب شرکت ها روی کیفیت خدمات خود مانورهای قابل توجهی می دهند. بر همین اساس بسیاری از کارشناسان در بررسی موفقیت شرکت های بزرگی مانند مرسدس بنز، توشیبا و حتی باشگاه های ورزشی از قبیل رئال مادرید نقش کیفیت خدمات آنها را مدنظر قرار داده اند. مثال معروفی در این زمینه وجود دارد که ۵۰درصد موفقیت یک شرکت را مربوط به محصول و نیمه دیگر را در ارتباط مستقیم با کیفیت ارائه خدمات می داند.

اگرچه ارائه خدمات جانبی برای محصولات یکی از مهم ترین پیش نیازهای رقابت در بازارهای فشرده مدرن است، با این حال بهتر است توجه داشته باشیم که این خدمات باید در چارچوب بودجه و توان سازمان ارائه شود. برخلاف آنچه در ابتدای امر به نظر می رسد، توجه به بودجه شرکت تنها محدود به کسب وکارهای کوچک و نوپا نیست. در واقع هیچ برند بزرگ و معتبری را نمی توان یافت که بودجه هر بخش آن از قبل تعیین نشده باشد.

هرچه از عمر شرکت و کسب وکارتان بگذرد، جنبه مالی و اقتصادی اهمیت بیشتری خواهد یافت. در واقع ورشکستگی همراه با یک شرکت کوچک بسیار راحت تر قابل جبران است؛ درست برعکس عدم موفقیت همراه با شرکت های بزرگ. بر همین اساس بهتر است در توسعه بخش های مختلف شرکت، بهبود کیفیت محصولات و خدمات و همچنین انجام فعالیت های تبلیغاتی به توان مالی شرکت نیم نگاهی بیندازیم.

در ادامه این ایده قصد داریم به بررسی چگونگی پیشبرد فعالیت های جاری، تحقیقاتی و تبلیغاتی شرکت بدون اتکای بیش از اندازه به بودجه های کلان بپردازیم. لازم به ذکر است که در ایده های آتی به نحوه استفاده بهینه از بودجه نیز خواهیم پرداخت. با این حال هدف اصلی ایده حاضر تحلیل شیوه های کاهش اتکا به بودجه های سازمانی است.

نخستین امری که باید به آن توجه داشت، مسئله ریسک است. متأسفانه هنوز هم در میان بسیاری از افراد و در برخی موارد بازاریاب های حرفه ای، فعالیت های بازاریابی به معنای ریسک مطلق شناخته می شود. چنین تعریفی شاید در سال های دور کاربردی بوده باشد، با این حال اکنون شرایط به کلی دگرگون شده است.

شرکت ها روی تبلیغات خود ریسک (به معنای یاد شده) نخواهند کرد. به عبارت ساده، بازاریابی پیشرفته ناظر بر نوع خاصی از ریسک است که در اصطلاح «ریسک حساب شده» نام دارد. به این ترتیب باید چنین ریسک حساب شده ای را به تمام بخش های سازمان تزریق کرد. تنها در صورت انجام ریسک های حساب شده می توان به کسب موفقیت امیدوار بود.

گام بعدی، دقت در انجام امور حسابداری است. چنین نکته ای در شرکت های کوچک معمولاً به دلیل انجام چنین وظیفه ای توسط افراد نیمه حرفه ای رخ می دهد. در واقع جابه جایی بسیار کوچک مبالغ در پروسه حسابداری می تواند منجر به بروز خطا در محاسبات شرکت ها شود.

در مورد برندهای بزرگ و اسم  و رسم دار نکته قابل توجه دشواری جمع آوری اطلاعات شعبه های مختلف است. با این حال در چند سال اخیر توسعه تکنولوژی اینترنت و برنامه های مرتبط با آن (مانند سرویس های ایمیل) کار را برای افراد تا حد زیادی آسان ساخته است. توجه داشته باشید در صورت استفاده از ابزارهای مرتبط با اینترنت حتماً نکات امنیتی را به منظور جلوگیری از سرقت اطلاعات تان انجام دهید.

به عنوان راهکار پایانی لازم می دانم توجه شما را به اهمیت انتشار (داخلی) مقدار فروش، درآمد، سود و ضرر جلب کنم. در واقع صرف نظر از الزام های حقوقی برخی از کشورها برای شرکت ها مبنی بر انتشار لیست مقدار درآمدها، بررسی این امر از منظر درون سازمانی نیز دارای اهمیت فراوانی است.

یکی از راه  های عیب یابی یک سازمان توجه به میزان درآمدها و نحوه کسب آنهاست. بر این اساس و با بررسی دقیق درآمد می توان روی نقاط ضعف شرکت تمرکز ویژه ای کرد.

توصیه هایی حرفه ای از مدیران موفق

نکته جالب در مورد رعایت توصیه های این ایده آن است که چنین راهکارهایی تنها در شرایط نامساعد شرکت ها اتخاذ می شود. این در حالی است که توصیه های ارائه شده عموما برای بهبود مدیریت سازمان ها در شرایط عادی و به نوعی پیش گیری از وقوع مشکلات وسیع است. بر همین اساس بهتر است برای دوری از چالش های دشوار کسب وکار توصیه های ذکر شده را در شرایط غیر اضطراری نیز به کار بگیرید.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.