Take a fresh look at your lifestyle.

هوش مصنوعی چگونه بر روابط عمومی تاثیر خواهد گذاشت

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) جهانی که ما امروز در آن زندگی می کنیم کاملا متفاوت از آنچه که در ۲۰ و یا حتی ۱۰ سال پیش بود، می باشد. پیشرفت های بوجود آمده در زمینه تکنولوژی در بعضی بخش ها زندگی ما را بهبود داده و در بعضی دیگر آن را مختل کرده است. برای مثال، این که هوش مصنوعی چگونه راه برقراری ارتباط و انجام کارهای ما را تغییر داده است را در نظر بگیرید. همچنین نمی توانیم از این که چگونه ماشین آلات جایگزین شغل هایی که ما به عنوان انسان برای چندین دهه انجام می دادیم شده اند، چشم پوشی نمائیم. اگر اوبر می تواند ماشین بدون راننده (خود-ران) بسازد، در افق آینده برای AI (هوش مصنوعی) چه پیش خواهد آمد؟


هوش مصنوعی به زودی تاثیر قابل توجهی در صنعت روابط عمومی خواهد داشت. اما سوال این است: آیا این اثر ممکن است یک کاهش در تعداد شغل باشد، و یا بهبود در عملکرد؟ John Bara، رئیس و CMO یکی از شرکت های پیشرو در بحث تکنولوژی پیش بینی بازاریابی، بر این باور است که کلان داده ها و هوش مصنوعی، صنعت روابط عمومی را در جهت مثبت دگرگون خواهند نمود. من Bara را به عنوان یکی از رهبران صنعت فکر، مدت طولانی است که تحسین می کنم، و افکار او را در تقابل هوش مصنوعی و روابط عمومی مورد بررسی قرار داده ام.


Bara در یکی از مصاحبه های ایمیلی خود می نویسد: “کلان داده ها و هوش مصنوعی، به صنعت روابط عمومی در درک بهتر خصوصیات (طرز فکرهای) اصلی خوانندگان کمک خواهند کرد”. ” آن را به عنوان یک DNA دیجیتال در نظر بگیرید، نه بر خلاف ۲۳andMe برای DNA انسان”.


هوش مصنوعی به شرکت های روابط عمومی در پردازش سریع داده های خود کمک خواهد کرد، و این امر سبب بهبود چگونگی انجام خدمات شرکت های روابط عمومی خواهد شد. با بهبود نگرش در این که مصرف کنندگان چه می خواهند، پیام ها به شکل مستقیم و قوی تحویل داده خواهند شد. Hod Lipson، استاد مهندسی مکانیک دانشگاه کلمبیا می گوید: “اطلاعات سوخت و الگوریتم موتور است”. “ما از برنامه های کامپیوتری استفاده می کنیم. امروز آن یادگیری ماشینی می باشد، و ما فقط آن را با داده ها تغذیه می کنیم. “


با درک بهتر از DNA دیجیتال، متخصصان روابط عمومی خواهند توانست پیام ها به خوبی تنظیم شده ای برای مخاطبان خود ایجاد کنند. بنابراین، تبلیغات و پیشنهادات را می توان به طور خاص برای یک مصرف کننده خاص در زمان واقعی بهینه سازی نمود، که این امر بواسطه متناسب بودن پیام ها با مصرف کننده سبب تولید نتایج بهتری خواهد شد.


Bara می گوید: “آن چه که بسیاری از مردم نمی دانند این است که هوش مصنوعی هم اکنون نیز در این که چه اخباری در فیس بوک مان نشان داده شود و از طریق توصیه اخبار، تاثیرگذار می باشد”. هنگامی که شما در حال دیدن پیام ها و تصاویری هستید که با آن موافقید، بیشتر احتمال دارد که بر روی تبلیغاتی که با افکار و نظرات تان مطابقت دارد، کلیک نمائید. Bara ادامه می دهد:”واقعیت این است که اخباری ما می گیریم برای ما متناسب سازی شده اند، و بنابراین، ما یک دیدگاه (نقطه نظر) کمتر متعادل شده خواهیم داشت”.


متخصصان روابط عمومی و صنایع رسانه ای، با داده های زمان واقعی قابل استفاده به عنوان یک دارایی، قادر به ارائه محتوایی خواهند بود که مخاطبان آن ها می خواهند، به جای محتوایی که برای آن ها آزار دهنده باشد. این امر کمک می کند تا آن ها از هدر رفتن زمان بر روی محتوایی که مخاطبان شان به خوبی آن را دریافت نمی کنند، جلوگیری شود. انتخابات اخیر ریاست جمهوری یک مثال بزرگ از چگونگی اثرگذاری هوش مصنوعی بر اطلاعاتی که از طریق رسانه ها به ما ارائه می شود، بود. Bara می گوید: “سی ان ان و دیگر خروجی های رسانه ای قادر به نشان دادن کلان داده ها در زمان واقعی از روند رای گیری در بخش های (ایالت های) خاص و پیش بینی نتایج آن بودند”. “این امر سبب هدایت چرخه خبری به سمت اخبار زمان واقعی شد.”


آسوشیتد پرس در حال استفاده از هوش مصنوعی با ماشین هایی است که گزارش های درآمدی کامل می نویسند – هر سه ماه، بیش از ۳۵۰۰ عدد برای شرکت های ایالات متحده. آن همچنین برای تولید مقالات نوشته شده توسط هوش مصنوعی برای ۱۰۰۰۰ بازی لیگ کوچک بیس بال در هر سال، به کار گرفته می شود. آمار بازی به طور کامل توسط یک آمارگر Minor League Baseball (لیگ کوچک بیس بال) ضبط شده و یک عامل هوش مصنوعی برای تکمیل کار و پوشش خبری استاندارد AP از بازی ها لازم است. با اجازه دادن به ماشین های هوش مصنوعی در انجام این وظایف، کارکنان انسانی قادرند وقت خود را در کاری که نیازمند قابلیت های شناختی است، یعنی چیزی که ماشین ها ندارند، متمرکز نمایند.


Chatbotهای (ربات های سخنگوی یا چت بات: یک برنامه رایانه‌ای است که برای شبیه‌سازی یک مکالمه هوشمند با یک یا چند کاربر انسانی از طریق صدا یا متن طراحی شده، مورد استفاده قرار می گیرد) افزایش یافته با هوش مصنوعی همچنین برای ارتباط سریع و موثر استفاده خواهند شد. به عنوان مثال، فیس بوک در حال حاضر ارائه دهنده ۱۱۰۰۰ چت بات از طریق نرم افزار مسنجر (Messenger) می باشد، که به کاربران آن اجازه می دهد تا همه کارها را انجام دهند، از سفارش و پرداخت برای یک پیتزا گرفته تا پیدا کردن فیلم درست برای تماشا. هوش مصنوعی به این انواع امکانات اجازه می دهد تا به طور موثر کار کنند، چرا که هوش مصنوعی به ربات ها (چت بات ها) کمک می کند تا توانایی درک یک سوال را بدون در نظر گرفتن این که آن سوال چگونه پرسیده شده، داشته باشند و نتایج حاصل از منابع متعدد را به سرعت رعد و برق برای کاربر فراهم نمایند.


شرکت های روابط عمومی نباید از هوش مصنوعی بترسند، چرا که هوش مصنوعی سبب بهبود خروجی (نتایج) آن ها خواهد شد. همانطور که Bara نیز خاطرنشان کرده است: “متخصصان دانا و باهوشِ روابط عمومی، درک نموده اند که کلان داده ها و هوش مصنوعی می تواند برای خوانندگان آن ها تحقیقات غنی از داده با موضوعات شگفت انگیز بی شمار، فراهم نماید. شرکت ها نباید از کلان داده ها و هوش مصنوعی ترسی داشته باشند، بلکه به جای آن، آن ها باید از این روند استقبال نموده و آن را با داستان های جدیدی که با تحلیل کلان داده ها و پیام ها با مخاطب، مطابقت دارند، مورد آزمایش قرار دهند”.


متخصصان روابط عمومی و بازاریابی به طور مداوم در حال شکار راه هایی برای تصمیم گیری های سریع تر و آگاهانه تر که سبب دستیابی به نتایج و اهداف شوند، هستند. تغییراتی که هوش مصنوعی ارمغان می آورد با دادن عمیق ترین و جامع ترین نگاه به چگونگی حل مشکلات، به شاغلین در حوزه روابط عمومی قدرت تصمیم گیری می دهد.

 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.