Take a fresh look at your lifestyle.

تیم یا گروه؟ مسئله این است

بیایید بدون هیچ مقدمه ای با هم به مرور این خبرها و موقعیت ها بپردازیم؛ یک فرصت برای تیم فوتبال ایران و. . . توی دروازه، گل برای تیم ایران در دقیقه ۸۸ بازی و. . . گروهی از معترضان جلوی درب مؤسسه ایکس تجمع کرده اند و خواستار رسیدگی به شکایات خود هستند. تیم بازاریابی شرکت ایگرگ در عرض مدتی مشخص توانستند به هدفی که داشتند رسیده و تعداد مشتری های سازمان خود را اضافه کنند.

تیم پزشکی اتاق عمل از پس جراحی دشواری برآمدند و موفق شدند که. . . گروه سرود دبیرستانی در منطقه ۱۳ توانست اجرای خوبی را از خود بر جای بگذارد. از هر چیز که بگذریم تیم های فوتبال محله های کودکی مان که هر هفته جمعه ها با تیم فوتبال دیگر محله گل کوچیک بازی می کردیم، حال و هوای دیگر داشت. اما موضوع مرور خاطرات کودکی مان نیست؛ موضوع هدف است.

درواقع همه ما یک هدف داشتیم و یک ایده آل مشخص می خواستیم و در نتیجه هر  کدام مان به نوبه خود یک پست تخصصی داشتیم. یکی خوب گل می زد، دیگری خوب دفاع می کرد و به طور کلی هر فردی در هر کاری که بلد بود ایفای نقش می کرد. اگر خیلی خوش شانس بودیم و در خیابان ماشینی پارک نبود که دیگر چه بهتر. اما میان همین بازی ها ناگهان یه گروهی از ماشین ها از وسط زمین بازی ما رد می شدند و بازی ما را قطع می کردند.

در نتیجه باید صبر می کردیم تا ماشین ها عبور کنند. حالا چرا این خاطرات را یادآوری کردیم و گریزی زدیم به آن دوران؟ چون تقریباً همه ما این تجربه را داشتیم و به راحتی می توانیم تصورش کنیم.

از شباهت ها تا تفاوت ها

تیم یا گروه؟ مسئله این است. مگر این دو تفاوتی دارند؟ بله متفاوت هستند. درست است که برای تشکیل هر دو به تعدادی از افراد نیاز است که دور یکدیگر جمع باشند، اما این شاید کوچک ترین اشتراک بین این دو مفهوم مهم باشد. وقتی صحبت از تیم به میان می آید، یعنی تعدادی از افراد که هر کدام دارای تخصص هستند و اهداف بلند مدتی را دنبال می کنند، توسط شخصی که مدیر نامیده می شود رهبری می شوند. اما در گروه لزوما افراد دارای تخصص نیستند و همین که در یک مقطع زمانی در یک محل کنار هم جمع باشند گروه نامیده می شوند و نیاز به داشتن رهبر در این جمع الزامی نیست.

به طور خلاصه هر گردهمایی موقتی را گروه می نامیم. مثلاً رخدادی در یک مکان اتفاق افتاده و عده ای جمع شدند و در حال تماشای این ماجرا هستند. اما به محض پایان این رخداد، محل را ترک می کنند و به دنبال کارهای روزمره خود می روند.

برای روشن تر شدن موضوع و البته کسب نگرشی تخصصی تر، معنی و مفهوم تیم را در واژه انگلیسی آن بررسی می کنیم و بیشتر با مفهومش آشنا می شویم. TEAM = Together Everyone Achieves More  یعنی باهم بودن باعث می شود دستاوردهای بیشتری کسب کرده و در نتیجه موجب رشد و بالا رفتن توان کاری می شود.

از همین تعریف می توانیم به این مسئله پی ببریم که افراد تیم الزاما یکدست نیستند و هر کدام باید تخصص هایی مختلف داشته باشد تا باعث هم افزایی یا همان سینرژی شوند. اگر افراد یکدست باشند، دیگر نمی توان اسم تیم را استفاده کرد، زیرا همانطور که اشاره کردیم تیم موجب رشد می شود و اگر همه افراد یکدست و همسطح باشند دیگر رشد کردن مفهوم ندارد.

اهمیت هم افزایی

حالا چرا در یک تیم هم افزایی ایجاد می شود؟ یا بهتره بگویم چه چیزی باعث ایجاد هم افزایی می شود؟ احتمالا واژه «تضارب آرا» به گوش تان خورده و با مفهومش آشنا هستید اما می خواهیم به طور خلاصه به آن اشاره کنیم.

تضارب آرا یعنی به هم خوردن نظرات، یعنی از خوردن نظرات و آرا به یکدیگر یک ایده جدید به وجود می آید و موجب خلق یک نوآوری می شود و در نهایت بهره وری در کار بالاتر خواهد رفت. اما خود واژه هم افزایی به چه معناست؟ چه زمانی می گوییم در کار تیمی هم افزایی ایجاد شده؟ فرض کنیم پنج نفر داریم که هر کدام برای خودش کاری انجام می دهد و عملکرد فردی هر کدام از این افراد یک عددی هست مثلاً ۲،۲، ۳، ۲ و ۴ که حاصل جمع جبری این افراد می شود ۱۳، حالا این پنج نفر را در قالب تیم تعریف می کنیم و به یکدیگر ارتباط شان می دهیم به شیوه ای که هر پنج نفر با هم در ارتباط باشند.

عملکرد این پنج نفر در قالب کار تیمی بسیار بیشتر از عدد ۱۳ خواهد بود چون افراد در این تیم ایده های خود را به اشتراک می گذارند و موجب تضارب آرا می شوند. حاصل عملکردشان نیز بسیار بالاتر خواهد بود. این پدیده را که در تیم به وجود می آید و باعث ایجاد بهره وری و نوآوری و خلاقیت بیشتری می شود هم افزایی یا سینرژی می گوییم. ارتباط معنادار افراد با هم موجب می شود درباره موضوعی خاص به اشتراک نظر بپردازند و باهم ایده ها و افکارشان را در میان بگذارند.

حالا که حسابی درگیر این مسئله شدیم آیا به نظر شما همیشه در قالب تیم کار کردن بهتر است و همیشه با کارها قدرت و راندمان بالا در آن تیم انجام می شود؟ یک سوال می کنم تا ذهن تان درگیر باشد تا در هفته های بعدی راجع به این موضوع صحبت کنیم. به نظر شما اگر در یک تیم فوتبال تمام ستاره های فوتبال را جمع کنیم به منزله این است که تیمی قدرتمند تشکیل شده است؟

کارشناس حوزه کسب‌ و‌ کار

نظرات بسته شده است.