Take a fresh look at your lifestyle.

پست سازمانی جدید ایجاد کنید

انجام خلاقانه فعالیت ها در شرکت عامل اصلی توسعه و پیشرفت سازمانی است. بر همین اساس اغلب مدیران موفق را می توان در میان چنین افراد کارآفرینی یافت. اگرچه منافع این الگو از فعالیت سازمانی بسیار واضح است، با این حال در برخی موارد هنوز هم شاهد تلاش سازمان ها در راستای عدم تغییر و انعطاف هستیم.

چنین حالت محافظه کارانه ای را به همین راحتی نمی توان تحلیل کرد. این موضوعی است که در ایده های آتی به آن خواهیم پرداخت. در اینجا تنها ذکر این نکته کافی است که در اغلب موارد پرهیز از نوآوری و تفکر کارآفرینانه منجر به عقب افتادن از امور خواهد شد.

نکته مهم در ایجاد پست های سازمانی جدید توجه به اراده همگانی شرکت موردنظر است. در واقع حتی اگر بهترین ایده ها را هم داشته باشید، در صورت عدم توانایی در همراه سازی مدیران ارشد باخود راه به جایی نخواهید برد. این خاصیت اصلی هر سازمانی است که در آن یک نفر به تنهایی قادر به ایجاد تغییرات گسترده نیست. بر همین اساس و در راستای تعیین شیوه ایجاد پست های جدید و به تبع آن تغییرات سازمانی نگاهی کلی به فرآیند دو مرحله ای آن خواهیم انداخت.

گام نخست جمع آوری اطلاعات مورد نیاز و دلایل قانع کننده در راستای مزیت های ایجاد پست موردنظرتان است. به عبارت ساده، ایجاد موقعیت شغلی جدید به معنای افزایش هزینه هاست. در صورتی که هزینه موردنظر توجیه منطقی نداشته باشد، توسط هیچ مدیری تصویب نخواهد شد.

بهترین راه برای جلب نظر افراد کلیدی یک سازمان اشاره به هماهنگی وظایف پست جدید با دیدگاه کلی شرکت است. در واقع شما باید ایده خود را با استراتژی کلی شرکت هماهنگ کنید. در اینجا ذکر یک نکته حیاتی است؟ توصیه اغلب نویسندگان برجسته حوزه ایده های سازمانی عدم بیان پیش از موعد جزییات نقشه موردنظر است. شما باید ایده خود را تنها برای مدیران ارشد بازگو کنید. در غیر این صورت احتمال سرقت آن توسط دیگر کارمندان وجود خواهد داشت (شکاکیت در فضای کسب وکار که در ایده شماره یک مطرح شد را مورد توجه قرار دهید.) گام بعدی شامل توضیح دقیق و فاقد هرگونه اغراق ایده تان است. توجه داشته باشید که تصور عمومی از ایده شما چیزی شبیه به این خواهد بود: «این کارمند برای کسب موقعیت جدید سازمانی یک ایده جدید را مطرح کرده است. فکر نمی کنم چنین ایده ای کاربردی باشد.»

وظیفه اصلی شما در این میان تغییر این پیش فرض ابتدایی و بازسازی آن به گونه ای است که شانس تأیید هیأت رئیسه را کسب کنید. توضیحات باید مستند، واقعیت گرا و هماهنگ با دیدگاه اصلی مدیران باشد، در غیر این صورت احتمال تأیید آن تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

همچنین بهتر است در ابتدای توضیحات خود به هیچ وجه نامی از خودتان برای تصدی پست پیشنهادی نیاورید. چنین عملی ذهنیت منفی و مخربی را در طرف های مقابل ایجاد خواهد کرد. بدون شک بهترین فرصت برای ضربه  نهایی و نامزد کردن خود در پایان ارائه است؟! به این ترتیب ابتدا ذهن مخاطب را آماده کرده و سپس تأیید نهایی را از وی خواهید گرفت.

پیش از بیان نظر رئیس سابق شرکت لازم است به یک نکته کلیدی اشاره شود. بهتر است پیش از ارائه ایده خود به مدیران ارشد شرکت، خود را در جایگاه آنها قرار دهید. اگر شما مدیر شرکت بودید، آیا ایده موردنظر را تأیید می کردید؟ پاسخ به این سوال تا حد زیادی شما را در آسیب شناسی مشکل تان یاری خواهد کرد. همچنین ضروری است تا جای ممکن شرایط اقتصادی شرکت را در طراحی موقعیت شغلی جدید مدنظر قرار دهید.

توصیه های حرفه ای از مدیران موفق

شرکت رادیو آمریکا بدون شک یکی از پرمخاطب ترین رسانه های قرن حاضر است. هنگامی که با رئیس این شرکت در مورد تجربه حرفه ای وی مصاحبه کردم، بحث به موضوعات جالبی کشیده شد.

در واقع من از وی پرسیدم که چرا همیشه در شرکت هایی که حضور داشته است، دست به نوآوری و تغییر ساختار آن زده است. پاسخ وی بسیار کوتاه و جالب بود: «من چاره ای جز این نداشتم. در هر شرکتی که شروع به فعالیت می کردم، پست من هرگز قبلا وجود خارجی نداشت. در واقع این من بودم که به آن پست مفهوم و کارکرد بخشیدم. اگر دست از نوآوری برمی داشتم، نتیجه ابتدایی آن بیکار شدن خودم بود.»

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.