Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی روش های برندسازی سلبریتی ها توسط فن پیچ های اینستاگرامی

بررسی روش های برندسازی سلبریتی ها توسط فن پیچ های اینستاگرامی

 

در واقع چیزی که امروزه شاهد آن هستیم این است که فن‌های یک فرد هرکار درست یا نادرستی می‌کنند تا حمایت خودشان از فرد مورد نظرشان را نشان دهند. اگر فحاشی و حاشیه‌سازی را کنار بگذاریم، یکی از مخرب‌ترین این کارها، بت‌سازی از شخصی است که برایش صفحه ساخته‌اند. فن‌ها معمولا چشم و گوششان بسته است و هیچ عیب و ایرادی در آن شخص نمی‌بینند.

سرویس سبک زندگی فردا؛ نیلوفر نیک‌بنیاد: باید بپذیریم که این روزها اینستاگرام به یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین رسانه‌های خبری و اطلاع‌رسانی (در کنار سایر کارکردهایش!) تبدیل شده است؛ برای همین هم هروقت خبر عجیبی مثل خبر فوت یکی از هنرمندان را می‌شنوم، اولین کاری که می‌کنم، سر زدن به صفحۀ اینستاگرام آن هنرمند است بلکه تکذیبیه‌ای چیزی ببینم و خیالم راحت شود. آن روز هم همین کار را کردم. بعد از شنیدن خبر فوت «عارف لرستانی» اینستاگرام را باز کرده و نامش را در قسمت جست‌وجو نوشتم. چیزی که می‌دیدم، از خبری که شنیده بودم خیلی عجیب‌تر بود. ده‌ها صفحه به نام او با حروف فارسی و ده‌ها صفحه به نام او با حروف انگلیسی وجود داشت که همه‌شان ادعای «فن‌پیج» بودن، آن هم از نوع «آفیشال!» می‌کردند؛ درحالی که تاریخ عکس‌هایشان نشان می‌داد هنوز دو ساعت هم از تاسیس پیجشان نگذشته است. اینکه چطور در این دو ساعت توانسته بودند چندین هزار نفر فالوور جمع کنند واقعا جای تعجب داشت! به شخصه صفحات تخصصی سینمایی بسیاری می‌شناسم که پس از چند سال فعالیت و تبلیغ، تعداد فالوورهایشان به نصف این رقم هم نرسیده!

عارف لرستانی

فن پیج چیست؟

فن پیج یا صفحه‌ی هواداران، صفحه‌ایست که در آن هواداران یک برند ، محصول، اثر هنری (مثل فیلم)، یک فرد خاص (سیاستمدار، هنرپیشه، خواننده، ورزشکار و…) به اسم آن شخص یا محصول، در رسانه‌های اجتماعی می‌سازند و به انتشار اخبار و تصاویر مربوط به او می‌پردازند.

 

پوریا پورسرخ

 

چه کسانی باید فن‌پیج داشته باشند؟

همانطور که از تعریف بالا مشخص است، فن‌پیج مخصوص افراد یا چیزهایی است که با افراد یا برندها و محصولات معمولی فرق اساسی داشته باشند. به‌عنوان مثال کسی که با بازی در چند فیلم سینمایی دارای محبوبیت زیادی شده است، می‌تواند در این دسته قرار بگیرد. اما متاسفانه چیزی که این روزها می‌ینیم، بسیار متفاوت است. در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام نه تنها افراد زیادی بدون هیچ توانایی خاصی و تنها با انتشار عکس‌های خصوصی‌شان تبدیل به یک سلبریتی می‌شوند، بلکه کسانی هم پیدا می‌شوند که برای این افراد فن‌پیج درست می‌کنند. اگر کمی دقیق‌تر به این موضوع فکر کنیم، متوجه می‌شویم که سلبریتی‌شدن یک دختر ۱۵ ساله که تنها هنرش عکس گرفتن در مهمانی است، به خودی خود هیچ پایه و اساسی ندارد چه برسد به این‌که فن‌پیج هم داشته باشد!

 

شهاب حسینی

 

کی از همه رسمی‌تره؟

خیلی‌وقت‌ها مشاهده می‌کنیم که برای یک شخص یا پدیده‌‌ٔ خاص چندین و چند صفحه با عنوان فن‌پیج وجود دارد که همه ادعای رسمی‌بودن می‌کنند. خیلی از آن‌ها برای اینکه رسمی‌بودنشان را ثابت کنند دلایل جالبی می‌آورند، مثلا: «لایک شده توسط هنرمند فلانی»! و آنهایی که بخواهند دیگر هیچ حرف و حدیثی باقی نگذارند هرطور شده هنرمند فلانی را پیدا می‌کنند، با او یک عکس سلفی می‌گیرند و ادعا می‌کنند که این عکس حکم تاییدی بر رسمی بودن صفحه‌‌ٔ آنهاست. گاهی جر و بحث‌های مجازی بسیاری سر همین رسمی بودن یا نبودن اتفاق می‌افتد. آدم با خودش فکر می‌کند آن هنرمند بیچاره خودش چه خیری از صفحه‌‌ٔ مجازی‌اش دیده که حالا سر داشتن فن‌پیج او، عده‌ای اینطور به جان هم افتاده‌اند؟!

 

 

بپا تو چاه نیفتی!

دلایل اصلی ایجاد فن‌پیج مسائلی مثل حمایت از آن فرد یا انتشار اخبار مرتبط با اوست (البته اگر از آن دسته افرادی که هدفشان از ساخت فن‌پیج بالا بردن فالوور و بعدها گرفتن تبلیغات و کسب درآمد است، چشم‌پوشی کنیم)؛ اگرچه در حال حاضر در کشور ما و برخی از نقاط دیگر دنیا، فن‌پیج‌ها صرفا به حاشیه‌سازی برای افراد می‌پردازند؛ از ساختن حاشیه‌های مثبت برای فرد مورد نظر خودشان گرفته تا حاشیه‌سازی‌های مخرب برای کسانی که کدورتی هرچند کمرنگ با فرد مورد نظرشان دارند. در واقع چیزی که امروزه شاهد آن هستیم این است که فن‌های یک فرد هرکار درست یا نادرستی می‌کنند تا حمایت خودشان از فرد مورد نظرشان را نشان دهند. اگر فحاشی و حاشیه‌سازی را کنار بگذاریم، یکی از مخرب‌ترین این کارها، بت‌سازی از شخصی است که برایش صفحه ساخته‌اند. فن‌ها معمولا چشم و گوششان بسته است و هیچ عیب و ایرادی در آن شخص نمی‌بینند. هر کار اشتباهی را که او انجام بدهد، با جمله‌ای توجیه می‌کنند و بدتر اینکه خودشان هم اقدام به انجام آن کار اشتباه می‌کنند تا درپوشی روی اشتباه‌بودنش بگذارند. این دسته از فن‌ها مصداق بارز «شاید فلانی بخواد بره توی چاه، تو هم باید دنبالش بری؟!» هستند.

 

بهنوش طباطبایی

 

مبادا خودمان را فراموش کنیم

فرق بزرگی است میان علاقه‌داشتن به کسی با هلاک‌کردن خود برای او. همچنین فرق اساسی وجود دارد میان الگو قراردادن کسی با پیروی بی‌چون و چرا از او. خوب است قبل از اینکه فنِ کسی باشیم یا اقدام به ساختن فن‌پیج برای کسی بکنیم، این چند نکته را در نظر بگیریم:

– هوادار کسی باشیم که ارزش هواداری‌کردن داشته باشد.

– بپذیریم که هیچ‌کس بدون ایراد نیست. پس تعادل را رعایت کنیم و شخص مورد علاقه‌مان را بدون عیب و نقص نبینیم.

– از شخص مورد علاقه‌مان حمایت کنیم اما به این بهانه، دیگران را تخریب نکنیم.

– به جای وقت‌گذاشتن برای ساختن فن‌پیجی در کنار صد فن‌پیج قبلی برای آن شخص، روی ویژگی‌های مثبتش فکر کنیم و آن‌ها را الگو قرار دهیم.

– در نهایت یادمان باشد که آن شخص اگر حالا به جایگاهی رسیده که هوادارنش برایش صفحه می‌سازند، قطعا وقتش را صرف کارهای بیهوده نکرده و برای رسیدن به آرزوهایش تلاش کرده است. پس آنقدر هوادار کسی نشویم که خودمان و آرزوهایمان را یادمان برود!

 

 

منبع: فردا نیوز

نظرات بسته شده است.