Take a fresh look at your lifestyle.

مخاطب را کنجکاو کنید

کنجکاوی یکی از موتورهای محرک انسان است که این اجازه را می دهد تا فرد نسبت به چیزی بسیار مشتاق شود و بخواهد به هر نحوی که شده اطلاعاتی به دست آورد. این امر در فضای کسب و کار می تواند بسیار کاربردی باشد. این یک واقعیت است که ما انسان ها موجوداتی کنجکاو بوده و مدام در حال یادگیری و کشف دنیای پیرامون مان هستیم. این تمایل در مغز قابل مشاهده و بررسی است.

وقتی به شرکت کنندگان در تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ انجام شد، تصاویر تاری را نشان دادند، بخش هایی از مغز آنها که با تضاد و تحریک مرتبط هستند، تحریک شدند. زمانی که تصاویر به طور واضح نشان داده شدند و کنجکاوی شرکت کنندگان برطرف شد، آنگاه مدار پاداش مغز آنها فعال شد.

مدار یا سیستم پاداش مغز، گروهی از ساختارهای عصبی هستند که مسئول انگیزه (یا تمایل)، لذت و تقویت مثبت (یا یادگیری) هستند. طراحان تبلیغات با ایجاد جاذبه برای کنجکاوی شما، تلاش می کنند توجه تان را جلب کنند.با این حال تنها کنجکاو کردن افراد کافی نیست بلکه لازم است به کنجکاوی آنان به شکلی مناسب پاسخ داده شود. در غیر این صورت ممکن است با نتیجه عکس آن  چیزی که توقع داشته اید مواجه شده و تمام تلاش های تان بی نتیجه بماند. هر پیام تبلیغاتی برای اینکه بتواند مخاطب را به سوی محتوای پیام خود جلب کند، از یک نوع جاذبه استفاده می کند. متداول ترین جاذبه هایی که در پیام های تبلیغاتی مورد استفاده قرار می گیرد عبارتند از:

۱-جاذبه منطقی

در جاذبه منطقی به طور مشخص و صریح مزایای کالا، خود کالا، ویژگی های آن و… عنوان می شود و از پرداختن به مسائل و موضوع های حاشیه ای خودداری می شود. پیام هایی که کیفیت، صرفه جویی، فایده و کاربرد کالا را نشان می دهند از جمله پیام هایی است که در آنها از جاذبه های منطقی استفاده شده است.

۲-جاذبه خنده و طنز

تبلیغاتی که با محتوای خنده ارائه می شود، در زمره تبلیغاتی است که بهتر از همه شهرت یافته و در بین تبلیغاتی که به نمایش در می آید بیشتر از بقیه به یاد می ماند و در مورد آن صحبت می شود. در بهره گیری از جاذبه خنده و طنز در تهیه آگهی لازم است، باید و نبایدهایی را نظیر مرتبط بودن با محصول در نظر گرفت.

ایده

زمانی که شما کنجکاوی فرد را تحریک می کنید، نوعی جاذبه ایجاد کرده اید که مقاومت در برابر آن غیر ممکن است. در این مرحله مشتریان مشتاق مرحله بعد می شوند. این ایده از نحوه معرفی و به فروش رسیدن رایانه  های شخصی گرفته شده است.

علت این امر که محصول توانست (حتی با قیمت نسبتا بالای خود) خیلی زود بازار را در اختیار بگیرد این بود که این تصور به خوبی در ذهن مخاطب ایجاد شده بود که محصولی شگفت انگیز در برابرشان قرار گرفته است. همین امر هم باعث شد نه تنها افرادی که واقعا به این محصول نیاز داشتند و با نحوه کار آن آشنا بودند، بلکه همگان بخواهند این محصول را در اختیار داشته باشند. همین امر منجر به ایجاد موجی جدید شد که به فروش فوق العاده این محصول انجامید.

اگر قصد دارید که مخاطب را تحت تاثیر قرار گیرد، لازم است کاری جدید بکنید تا ذهن مخاطب به خوبی درگیر شود. برای مثال در یک دعوت نامه لازم است در بخش مقدمه به نحوی عمل کنید که مخاطب علاقه مند به خواندن باقی آن نیز شود. اشتیاق و علاقه شما هر کسی را که در اطراف تان باشد تحت تاثیر قرار می دهد، دیگران را به سمت شما جذب می کند و باعث می شود دیگران بخواهند با شما در یک رابطه منطقی قرار بگیرند و در نهایت به شما ایده می دهد و شما را تبدیل به یک فرد تاثیر گذار و پرقدرت می کند.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– یکی از مواردی که می  تواند باعث کنجکاوی افراد شود، این است که به آنها القا کنید که با چیزی جدید رو به رو هستند.

– برای آنکه بتوانید مخاطب را تحت تاثیر قرار دهید، در ابتدا باید نظر وی را جلب کرده تا بتوانید او را به محصول علاقه مند کنید.

برای مثال در یک آگهی با نشان دادن مشکلات بعد از زلزله می توانید اهمیت تحت پوشش بیمه قرار گرفتن را به مخاطب نشان دهید. با این کار در ابتدا توجه مخاطب را به خود جلب کرده اید سپس برای رهایی از این مشکل راه حلی را پیشنهاد می دهید که بدون شک روی مخاطب تاثیری عمیق خواهد گذاشت.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.