Take a fresh look at your lifestyle.

نشانه های یک محیط کار ناسالم و راهکار هایی برای مقابله با آن

برخی شرکت ها باوجود حقوق های بالا فضای ناسالمی دارند و تصور اینکه بتوان برای مدت طولانی در آنجا مشغول به کار بود، کمی دشوار است، چراکه فرمانبرداری کارکنان بیشتر از کیفیت کار آنها مورد توجه قرار می گیرد. در این نوع سازمان ها، کارکنان موظفند روزانه برای مثال راس ساعت ۸ صبح در محل کار خود حاضر شده و تا ساعت ۶ بعد از ظهر بی وقفه کار کنند اما در همین شرکت ها، زمان ورود و خروج مدیر عامل مشخص نیست.

برای مثال ممکن است ساعت ۹یا ۱۰ سرکار حاضر شوند. در ادامه پنج نشانه یک محیط کار ناسالم را بررسی خواهیم کرد.

مدیران خود شیفته  

بعضی مدیران هستند که فکر می کنند همیشه حق با آنهاست و هیچ گاه اشتباه نمی کنند. تصور اینکه بسیاری از همین افراد خود شیفته به مراحل بالای کاری می رسند و امروزه در حوزه های مختلف، قدرت را به دست گرفته اند، بسیار وحشتناک است. این اشخاص بر این باورند که قوانین برای آنها ساخته نشده، و اگر اطرافیان شان به بالا ترین حد از استاندارد های مد نظر افراد خود شیفته نرسند، آنها را حذف خواهند کرد. آنها دوست دارند تا همیشه مورد تایید و ستایش دیگران قرار بگیرند و با هر گونه نظر مخالف بر خورد می کنند. یا شما با آنها هستید یا علیه آنها.

عدم تعامل بین همکاران

در محیط های کاری ناسالم، کارکنان اغلب ساکت بوده و مکالمات کمی بین آنها رد و بدل می شود. دیده شده که در چنین محیط هایی کارکنان به وسیله سیستم های ارتباطی داخلی در مورد مدیر و شرایط کاری با یکدیگر گفت وگو می کنند. این اتمسفر ناسالم و خشک، نه تنها برای کارکنان قابل تحمل نیست، بلکه باعث رد و بدل شدن شایعات و اظهارنظر های منفی نسبت به آن سازمان شده و در نهایت کسب و کار را از لایه های زیرین آن دچار تزلزل و آسیب خواهد کرد.

عدم شفافیت

هنگامی که مشخص نیست میزان عملکرد شما چطور اندازه گیری می شود، مطمئناً در کار خود دچار اشتباه خواهید شد. زمانی که بین مدیر و کارکنان گفت وگویی رد و بدل نشود و اهداف سازمان برای دو طرف شفاف نبوده و هماهنگی های لازم وجود نداشته باشد، بعید به نظر می رسد که کار ها روان پیش رفته و احترام و اعتماد بین دو طرف دچار مشکل نشود.

فشار های روحی و جسمی

محیط های کاری نا سالم، کارکنان را دچار بیمار های جسمی، خستگی و حتی مشکلات روحی خواهد کرد. آیا اغلب همکاران شما احساس بیماری می کنند؟ یا سر کار با یکدیگر جر و بحث می کنند؟ اینها از جمله نشانه های هشداردهنده ای هستند که باید مورد توجه قرار گرفته شوند.

استرس زیاد برای سلامت بدن شما مضر است و مشکلات گوارشی، کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن و افزایش احتمال سکته های قلبی را در پی دارد. طی یک مدت زمان طولانی، استرس مزمن، سلامت کلی بدن شما را به خطر انداخته و باعث بروز بیماری های کشنده از جمله سرطان می شود.

بهترین راه برای فرار از چنین محیط های کاری چیست؟ اول از همه باید مطمئن شوید که محیط کاری شما جزو این دست سازمان ها نباشد. چنانچه نا خواسته وارد چنین محیط هایی شدید در ادامه به راهکار هایی خواهیم پرداخت که در این زمینه به شما کمک خواهند کرد.

آنچه را باب میل شما نیست تغییر دهید

شما باید برای مطرح کردن خواسته های تان ثابت قدم و محکم باشید. چه در رابطه با ترفیع شغلی تان باشد چه مشکلاتی که دست و پای شما را بسته است. شما باید پیش از ترک محل کارتان تلاش کنید تا آنجا که امکان دارد، محیط کارتان را آنطور که مایلید، تغییر دهید.

ابتدا مشخص کنید چه چیز هایی بر خلاف میل شماست یا چه فعالیت و رفتار خاص  یا انتظاراتی باعث ایجاد استرس در شما می شود. به این ترتیب آنچه را باید تغییر کند تا شما بتوانید سر کار خود باقی بمانید مشخص خواهید کرد. معمولاً بعد از تعیین این موارد، آنها را با همکاران و افراد بالا دست خود در میان بگذارید.

ارتباط خود را با اطرافیان بیشتر کنید

شجاعت از جمله ویژگی هایی است که شما را از فضای نا سالم محیط کاری تان دور خواهد کرد و راه خارج شدن از آن را به شما نشان خواهد داد. هر فعالیتی که قدرت انجام آن را دارید انجام دهید و سعی کنید اطرافیان تان کسانی باشند که شما را بالا می کشند.

زمانی را با اعضای خانواده و کسانی که دوست دارید بگذرانید. با وجود شرایط سخت محیط کار نیاز دارید که از طرف آنها تحت حمایت روانی قرار بگیرید. تحقیقات نشان داده که عدم تعامل با دیگران، کمبود حمایت از جانب خویشاوندان و همکاران، عمر افراد را کاهش می دهد.

با اعتماد به نفس محل کارتان را ترک کنید

پیش از ترک چنین سازمـــان هایی معــمولاً دغدغه های مالی به سراغ افراد می آید. اینکه آیا بعد از ترک این شغل، پس انداز کافی برای چند ماه خواهند داشت یا خیر؟

یا اینکه اگر این کار را ترک کنم پس تکلیف قبض ها و کرایه خانه چه می شود؟ آیا کار بهتری پیدا خواهم کرد یا نه؟

اینها از جمله پرسش هایی است که افراد پیش از ترک محل کار از خود خواهند پرسید.  اما بررسی ها نشان داده اکثر کسانی که از چنین محیط های کاری بیرون آمده اند هیچ پشیمانی نداشتند جز اینکه ای کاش زود تر آن سازمان را ترک می کردند. اما در نهایت همیشه به خاطر داشته باشید که تنها شمایید که تصمیم می گیرید که انجام این کار چه خطرات و عواقبی برای شما در پی خواهد داشت.

هرکدام از ما معیار ها و شرایط مختلفی را قبل از ترک محل کار در نظر می گیریم و دیدگاه هر فرد با فرد دیگر متفاوت است.

اجازه ندهید کار کردن در محیط های ناسالم عادی شود

گاهی اوقات، برای صاحبان کسب و کار و مدیران دشوار است که بخواهند درک کنند تجارت آنها برای کارکنان شان آسیب رسان و مشکل آفرین بوده است.

برخی ماندن سر چنین کار هایی را عاقلانه تر می دانند تا اینکه بخواهند مدت زیادی بیکار باشند اما این اشخاص نمی دانند که این استراتژی آنها نه تنها برای خودشان مضر است بلکه دیگران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. چه بخواهید محل کار خود را ترک کنید چه نه باید کاری کنید که دیگران صدای شما را بشنوند.

بنابراین بهتر است دیدگاه ها و تجارب خود را با سایرین و کسانی که تصمیم دارند در آنجا آغاز به کار کنند، در میان بگذارید تا آنها نیز از شرایط و خطرات احتمالی آن کار با خبر شوند.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.