Take a fresh look at your lifestyle.

بیایید روزمان را پر انرژی آغاز کنیم / بررسی شیوه کسب و کار کمپانی کلاگز

کمپانی کلاگز نخستین تولید کـــننده غلات صبحـــانه در دنـــیاست. محصولات این شرکت در ۱۸ کشور تولید و در بیش از ۱۸۰ کشور به فروش می رسد. برای پیش از ۱۰۰ سال، کلاگز در حوزه سلامت و تغذیه، پیشگام بوده است. این کمپانی با ارائه محصولات غذایی متنوع، این روند را در پیش گرفته است.

دفتر اصلی این کمپانی در میشیگان ایالات متحده واقع شده است. همچنین بزرگ ترین کارخانه این کمپانی در منچستر انگلستان ساخته شده و دفتر اروپای این کمپانی نیز در همین شهر قرار گرفته  است.

استراتژی های بازاریابی و تحقیق بازار

استراتژی های بازاریابی یک کمپانی کلیه اهدافش را طبق یک برنامه مشخص پیش می برد. برای بسیاری از کسب و کار ها، هدف کلیدی از انجام یک استراتژی، افزایش سود و به دست آوردن سهم بازار است. یکی از اهداف بازاریابی کلاگز این است که بتواند با بهره گیری از روش های جدید، در سبد غذایی خانواده های بیشتری قرار بگیرد. برای دستیابی به این هدف، کلاگز باید تحقیقات بازار خود را با جزییات بیشتری ادامه داده تا به درک بهتری از سلیقه و ذائقه مشتریان برسد.

در یک اقدام خلاقانه، کلاگز رستورانی تاسیس کرد که در آن یکی از محصولات جدید این شرکت با نام آجیل  کرانچی (Crunchy Nut) سرو می شد و به این ترتیب، تجربه ای متفاوت را به مشتریانش ارائه می داد تا هم طعم این محصول جدید را بچشند و هم با این برند جدید آشنا شوند.

از مصرف کنندگان دعوت شد تا نظرات خود را از طریق شبکه های اجتماعی به دیگران منتقل کنند. استفاده از فیس بوک و توییتر این امکان را به کلاگز می داد که بتواند با میلیون ها مصرف کننده در ارتباط بوده و باز خورد منفی یا مثبت محصول خود را دریافت کند.

پیش زمینه و هدف

تحقیقات صورت گرفته توسط این کمپانی نشان داد که از هر هفت کودک در بریتانیا یک کودک صبحانه نمی خورد و بیش از ۲۵درصد آنها در راه مدرسه، فست فود، شکلات و اسنک می خورند. از طرفی بسیاری از محققان بر این باورند که نخوردن صبحانه، درصد یادگیری را پایین آورده و در نحوه بر خورد دانش آموزان در مدرسه تاثیرگذار است.

هدف کمپین کلاگز، تعهد و پشتیبانی این کمپانی نسبت به ارائه صبحانه در مدارس بریتانیا بود. مهم ترین پیامی که این کمپین قصد داشت منتقل کند شامل این موارد بود:

-خوردن صبحانه برای افراد در هر سنی لازم است به خصوص برای افراد جوان تر

-ارائه صبحانه در مدارس رفتار کودکان را به شکل مثبتی تحت تاثیر قرار داده و تمرکز آنها را برای یاد گیری درس ها بالا می برد

-کلاگز از سال ۱۹۹۸، مصرف صبحانه در مدارس را حمایت کرده

-با خرید کورن فلکس های کلاگز، به تغذیه دانش آموزان در مدارس کمک قابل توجهی خواهد شد.

غلات صبحانه اسپشیال کی

یکی از اقدامات نوآورانه کلاگز، استفاده از میوه های توتی قرمز رنگ در غلات صبحانه بود. این محصول جدید عملکرد خوبی داشت. تحقیق بازار در بریتانیا شامل آزمایش محصول روی مصرف کنندگان نشان داد که این محصول در بازار بریتانیا با استقبال قابل توجهی روبه رو خواهد شد. در سال ۱۹۹۹، کلاگز، اسپشیال کی همراه با میوه های قرمز  را در بریتانیا معرفی کرد. همان طور که انتظار می رفت اسپشیال کی با استقبال خوبی مواجه شد و حجم فروش بیش از حد انتظار بود.

رشد برند

کلاگز خیلی زود به این نتیجه رسید که تنوع، فاکتور اصلی رشد برند اسپشیال کی است. توسعه محصولات جدید برند را دگرگون کرد و این موضوع فرصتی ایجاد کرد تا کمپانی بتواند محصولات خود را در بازار های دیگر از جمله ایالات متحده، استرالیا و کانادا نیز گسترش دهد.

استراتژی کلاگز جهانی بود؛ این استراتژی ایده ای را در اروپا بنا نهاد که قادر بودند آن را در سطح جهانی به کار گیرند. طی دو سال گسترش برند این کمپانی، آن را در نقاط مختلف جهان به شرکتی شناخته شده تبدیل کرد. این اتفاق نه تنها میزان فروش و درصد تولید محصولات اسپشیال کی را افزایش داد، بلکه در رشد برند کلاگز نیز تاثیر گذار بود.

گسترش محصولات کلاگز در سایر نقاط دنیا کار ساده ای نبود. آنها برای آنکه بتوانند پاسخگوی تقاضای مشتریان جهت دریافت انواع گوناگون اسپشیال کی باشند، باید حجم تولیدات خود را چندبرابر کرده و زنجیره تامین خود را اصلاح می کردند تا از دسترسی مصرف کنندگان به محصولات اطمینان حاصل کنند.

نیاز به یک جان تازه

بسیاری از بازار ها در طول زمان دچار تغییر و تحول می شوند. مد، سلیقه ها و فناوری تغییر می کند و افراد همگام با این دگرگونی ها سبک زندگی و انتظارات خود را نیز تغییر می دهند. این مسئله باعث می شود که محصولات در چرخه عمر محصول قرار بگیرند که شامل مراحل معرفی، رشد، بلوغ و نزول محصول است.

با کشیدن جدول مراحل مختلف عمر محصول، دپارتمان بازاریابی یک سازمان تصمیم می گیرد که چه وقت و چگونه باید جان تازه ای به محصول داده و دوره ارزش مندی آن را طولانی تر کند.

تئوری هرزبرگ

به عقیده هرزبرگ، کارکنان راضی کارکنانی کار آمد تر و مفید تر خواهند بود. تئوری هرزبرگ گاهی اوقات با نام تئوری دو عاملی شناخته می شود. این عوامل شامل فاکتور های بهداشتی یا نگهدارنده و انگیزشی هستند.

-عوامل نگهدارنده: از این عوامل معمولا با عنوان عدم رضایت کارکنان یاد می شود. این عوامل در محل کار باعث ناراحتی و نار ضایتی کارکنان می شود، برای مثال فضای کاری بیش از حد مستبدانه و دیوان سالارانه، پس از مدتی کارکنان را ناراضی خواهد کرد.

-عوامــل انگــــیزشی: جنبه هایی را در بر می گیرد که رضایت کارکنان را فراهم می کند. برای مثال ترفیع شغلی که در نتیجه تلاش ها و عملکرد کارکنان به آنها تعلق می گیرد. هرزبرگ بر این باور بود که باید عوامل نگهدارنده یا بهداشتی را تا حد توان کاهش داد تا میزان انگیزه کارکنان بالا رفته و تلاش خود را افزایش دهند. کلاگز تعداد زیادی عوامل انگیزشی برای کارکنان خود در نظر گرفت.

این مسئله این کمپانی را به مکانی ایده آل و مناسب برای کار تبدیل می کرد. برای نمونه، این کمپانی مراکزی را برای تناسب اندام کارکنان خود در نظر گرفته و با بهره گیری از کارشناسان تغذیه، سالانه میزان سلامت کارکنان خود را اندازه گیری می کند. بنابراین آگاهی از عوامل انگیزشی به کلاگز و کمپانی های دیگر کمک می کند تا کسب و کار خود را در مسیری درست و موفقیت آمیز پیش ببرند.

تبلیغات برند های کلاگز

امروزه تبلیغات و بسته بندی یکی از عوامل کلیدی آمیخته با بازار یابی است. کلاگز از رسانه های مختلفی برای تبلیغاتش بهره می برد. مطبوعات، پوستر ها، رادیو و سینما از جمله روش های تبلیغاتی این کمپانی است اگر چه کانال اصلی تبلیغاتی کلاگز، تبلیغات تلویزیونی است؛ جایی که بسیاری از برند ها، مصرف کننده هدف خود را مخاطب قرار می دهند.

اگر چه غلات صبحانه، کلیه مصرف کنندگان را در هر سن و سال و جنسیتی هدف قرار می دهد، اما تعدادی از محصولات هستند که مخاطب خاص خود را دارند. برای مثال اسپشیال کی بیشتر مصرف کنندگان زن را هدف قرار داده، اما کورن فلکس برای مصرف کل خانواده در نظر گرفته شده است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.