Take a fresh look at your lifestyle.

ارتباطات خود را گسترش دهید

در امر بازاریابی و فروش یکی از مواردی که بسیار دشوار است این است که چگونه می توان با مدیران سایر کشورها ارتباط برقرار کرد. درواقع فرهنگ، زبان، قواعد کاری و سایر موارد متفاوت باعث می شود تعامل با آنان امری کاملا دشوار باشد. با این حال با توجه به نیاز شرکت ها لازم است این امر به شکلی شایسته انجام شود.

همان طور که می دانید ایجاد ارتباط از سوی ما با خریدار یا مصرف کننده سایر کشورها (خریدار خانگی، خریدار واسط، خریدار تولیدی) کار ساده ای نیست. هرچند بسیاری از تولیدکنندگان در مرحله صفر شروع این فرآیند مشکل  دارند، به این معنا که قبل از رسیدن به ایجاد ارتباط با مشتری، هیچ ایده ای در خصوص مشتری خود ندارند. همین امر منجر به این خواهد شد تا نتوانند مطابق انتظار خود عمل کنند.

ایده

استار باکس، کافی شاپ و شرکت زنجیره ای بین المللی است که انواع نوشیدنی ها و کیک ها را تهیه و به فروش می رساند. بازاریابی این شرکت دارای وسعت بسیاری است به گونه ای که بازاریابی محصولات شرکت مذکور در بیش از ۱۵۰۰ فروشگاه  در سراسر آمریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه، آسیا و حاشیه اقیانوس آرام صورت می پذیرد. لازم به ذکر است که این شرکت واقع در اقیانوس آرام و در سیاتل واشنگتن واقع و بنیانگذاری شده است.

استار باکس از سال ۲۰۰۸ در ۲۴ کشور دنیا فعالیت دارد و در حال حاضر به فعالیت های تجاری خود توسعه بخشیده به گونه ای که تولید و ارائه دیسک های فشرده، کتاب و سایر محصولات را به حوزه فعالیت های خود افزوده است. علاوه بر این، شرکت مذکور با چندین تولید کننده داخلی و خارجی همکاری دارد.

نخستین استار باکس در سال ۱۹۷۱ در بازار پیکا پلیس سیتال توسط یک دبیر زبان انگلیسی به نام جری بالدوین، یک دبیر تاریخ زو سیجل و یک نویسنده گوردن بوکر تاسیس شد. در سال ۱۹۸۲، فردی به نام هووارد اسچالتز به عنوان مدیر پروژه های خرده فروشی به استار باکس ملحق شد.

این شرکت در سال ۱۹۸۴، ترکیب محصولات و تولید نوشیدنی های کافئین دار منحصر به فرد خود را آغاز کرد و هووارد اسچالتز سبک جدیدی از فرهنگ مردم را وارد پروسه و مشخصه های تولید محصولات شرکت کرد. ایشان توانایی بالقوه مجموعه را در کسب موفقیت شناسایی و چندین نوع مختلف نوشیدنی های کافه لاته و اسپرسو در سیاتل تولید کردند.

هووارد اسچالتز شرکت را در سال ۱۹۸۵ ترک و کافی شاپ ججیورناله را تاسیس کرد. چندی بعد، شرکت استار باکس سرمایه خود را جهت توسعه فعالیت هایش از دست داد و هووارد اسچالتز شرکت را خریداری کرد تا بتواند شرکت جدید رنالد و استار باکس را با یکدیگر ادغام کند. مدیران جدید و حرفه ای استخدام شدند و تجارت شرکت را دگرگون کردند. در سال ۱۹۹۱، استار باکس آنقدر موفق شده بود که بخشی از سهام شرکت به کارکنان ارائه می شد.با این حال این شرکت در کشور استرالیا نتوانست موفق عمل کند.

عوامل بسیاری باعث شکست استار باکس در استرالیا شدند که عبارتند از عدم پیش بینی، بهره مندی از استراتژی های رشد پیچیده، عدم درک صحیح از فرهنگ مشتریان، کارکنان تحصیل نکرده و بدهی زیاد شرکت. علاوه بر این، مصرف کنندگان سبک کافی شاپ های استار باکس مورد پسند استرالیایی ها نبود ولی کیفیت و سرعت ارائه خدمات جزو ویژگی های برتر شرکت محسوب می شد. آنچه استار باکس بدون توجه به آن فعالیت هایش را در استرالیا شروع کرد، فرهنگ خیلی پیچیده قهوه نوشیدن بود.

استرالیایی ها تحت تاثیر فرهنگ غالب در کافی شاپ های استارباکس قرار نگرفتند و با آنکه استارباکس در سراسر دنیا موفق است ولی استرالیایی ها به خریداری محصولات این شرکت علاقه نداشتند. یکی از مشتریان اظهار داشته است که استارباکس تنها درصدد گسترش فعالیت های بازاریابی است و به کیفیت و فرهنگ اهمیتی نمی دهد.

آنچه در عمل باید انجام دهید

-برخی مشکلات شرکت ها در رابطه با ارتباط با بازار سایر شرکت ها عبارتند از:

۱- عدم تسلط به زبان انگلیسی (به خصوص زبان تخصصی تجاری)

۲-عدم شناخت فرهنگ مصرف شهروندان سایر ملت ها

۳-عدم شناخت الگوریتم تصمیمی و عوامل تاثیرگذار بر تصمیم سازی یک خریدار از کشوری با فرهنگ متفاوت

۴-عدم تسلط به قوانین و مقررات بازار سایر کشورها.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.