Take a fresh look at your lifestyle.

پیروان تان را خلق کنید (۲۳)

مدیران هر شرکتی نیاز به کارمندان و گروه های هدفمندی دارند (نگاه کنید به ایده ۲۲) که به طور کامل از آنها حمایت و اطاعت کنند. البته باید توجه داشت که ماهیت چنین حمایت و اطاعتی نباید به خاطر اینکه شما رئیس هستید، باشد. در واقع اطاعت کارمندان باید به این دلیل صورت گیرد که دستورات شما را مناسب ترین گزینه برای بهبود شرایط شرکت تلقی کنند. تجربه ثابت کرده است که ارائه فرمان های مشخص و بدون هیچ گونه توجیهی سرانجام مناسبی در پی نخواهد داشت.

براساس آنچه بیان شد، مدیران باید از فرمان دادن به شیوه دیکتاتورها پرهیز کنند. جایگزین دیکتاتوری سازمانی را به طور کلی مفهومی به نام خلق کردن پیروان(Follower Creation)  معرفی کرده است. به عبارت ساده، شما به عنوان یک مدیر باید پیروانی داشته باشید که پیروی از شما و دستورات تان را انتخاب کرده باشند. چنین کارمندانی به مراتب عملکرد بهتری را در مورد فرمان های شما از خود نشان خواهند داد.

اگرچه در اختیار داشتن چنین کارمندان خارق العاده ای آرزوی هر مدیری است، با این حال فرآیند دستیابی یا به عبارت بهتر خلق چنین کارمندانی به هیچ وجه آسان نیست.

ایده

آن مولکاهی، مدیر اجرایی سابق شرکت زیراکس، باور جالبی در مورد ارتباط کارمندان با مدیران دارد. در واقع مولکاهی معتقد است کارمندان باید در جریان محتوایی که شرکت به دنبال آن است، باشند. این محتوا به طور کلی شامل دیدگاه رئیس، راهکارهای انتخاب شده برای دسترسی به اهداف و سایر موارد جزئی است. به این ترتیب کارمندان بهتر قادر به درک اهداف شرکت و به تبع آن پذیرش این امر خواهند بود.

در ادامه یکی از مصاحبه های اخیر مدیر اجرایی سابق برند زیراکس را با هم مطالعه خواهیم کرد: «شروع هر داستانی برای مردم بسیار مهم و جذاب است.داستان کسب وکار شما نیز به طور قطع برای کارمندان تان از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار است. اگر مایل به در اختیار داشتن کارمندانی با اعتقادی راسخ به ایده های تان هستید، باید تکلیف خود را با شرایط استخدام و کار آنها مشخص سازید. منظور من القای این حس به کارمندان است که آنها مجبور به فعالیت در برند شما نیستند. این تفویض اختیار به کارمندان که در صورت صلاحدید قادر به ترک شرکت بدون نیاز به پیگیری حقوقی شده اند، ممکن است در کوتاه مدت نتایج ناگواری را برای شما به ارمغان بیاورد. با این حال توجه داشته باشید که سرانجام چنین امری دارای اهمیت بسیاری است. در اختیار داشتن کارمندانی با میزان باور بالا به دیدگاه شما می تواند منجر به رقم زدن تغییرات اساسی در کسب وکارتان شود.»

اگر مولکاهی سخنان بسیار ارزشمندی در زمینه خلق پیروان دارد، برند دبلیو.ال.گور و همکاران (W. L. Gore and Associates) چنین دیدگاهی را به مرحله اجرا در آورده است. این برند در راستای تحقق شعار معروف خود که ایجاد تکنولوژی جهانی است، شرایط کاری ویژه را برای کارمندانش فراهم کرده است. اگر شانس همکاری با این برند را داشته باشید، آنگاه با تنوع بی نظیری در انتخاب مواجه خواهید شد.

به عبارت ساده، انتخاب چگونگی فعالیت در این برند شاغل در زمینه تهیه مواد پلیمری به طور کامل بر عهده کارمندان است. بر این اساس هر کدام از کارمندان شرکت گور و همکاران قادر به انتخاب پروژه مورد علاقه شان هستند. با این حال باید توجه داشت که این افراد در قبال نتایج کار تحقیقاتی شان مسئول هستند.

بدون شک بهره گیری از ایده مولکاهی و برند گور و همکاران می تواند شرایط کاری هر شرکتی را تغییر دهد. بر همین اساس پیشنهاد ما به شما استفاده از چنین توصیه هایی در فضای شرکت تان است. همچنین به منظور تسهیل کاربرد این ایده در ادامه نکات تخصصی تری را نیز با شما در میان خواهیم گذاشت.

آنچه در عمل باید انجام دهید

-براساس آنچه در بخش ایده مطرح شد، مدیران باید به دنبال خلق کارمندان و دنبال کننده های خود باشند. گام مهم در این راستا انتقال اطلاعات موردنیاز به کارمندان است تا قادر به انتخاب شما باشند. اینکه کارمندان با اختیار شما را انتخاب کنند، ارزش و نتایج مثبت فراوانی به همراه خواهد داشت.

– استفاده از ایده برند گور و همکاران می تواند برای هر شرکتی در هر کسب وکاری مناسب باشد. در واقع براساس تحقیقات روانشناختی افراد نسبت به فعالیت هایی که خودشان انتخاب می کنند، توجه بیشتری خواهند داشت. این توجه بیشتر بدون شک به عملکرد بهتر کارمندان منجر می شود.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.