Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی نقش روابط عمومی در فرآیند مذاکره و همکاری های بین المللی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) فرضیه اصلی این است که در یک نظم پر از تضاد جهانی، روابط عمومی از ورای مرزها می‌تواند سازمانها و مخاطبان جهانی را به هم پیوند دهد. هر چند روابط عمومی فراملی، در عین حال تحت تأثیر فرهنگ‌ها و نظام سیاسی گوناگون قرار می‌گیرد و در درون آنها به فعالیت می‌پردازد.


اکنون جهان عصر دانایی، ارتباطات و اطلاعات را طی می‌کند و به صورت دهکده‌ای جهانی در‌ می‌آید و هر رویدادی می‌تواند در گوشه‌ای از جهان بر تک‌تک افراد یا ملت‌ها تأثیر بگذارد. در جهان یا نظام‌های متداخل و متعامل، ایجاد تضاد و اختلاف امری طبیعی است. در حال حاضر جهان، تضاد و کشمکش بیشتری را نسبت به گذشته تجربه می‌کند. این تضادها در زمینه اقتصادی، قومی، منطقه‌ای، فرهنگی، طبقاتی و حتی جنسیتی جریان پیدا می‌کنند. پس می‌توان گفت که نظم نوین جهانی عمدتاً بر تضاد و ستیز و گرایش‌های چند محوری استوار است. در عین حال، مشخص شده است که از راه جنگ و ستیز نمی‌توان مشکلی را رفع کرد.


امروزه، دنیا به بردباری و تحمل، همکاری و درک متقابل در میان ملت و مردمی دارد که عقاید و طرز تفکرهای متفاوتی دارند. یکی از راههای تخفیف و رفع این تضادها، استفاده از اصول و فعالیت‌های حرفه روابط عمومی در سطح جهان است.


در واقع، هدف آن است که مسائل کم و بیش عمومی که تمامی ملت‌ها را به چالش‌ و معاوضه می‌خوانند، تشخیص داده، برای اصـول عامی که کاربرد گسترده داشته و از عهده رفع این چالش‌ ها برآیند، به جستجو بپردازیم، آیا چیزی به نام «روابط عمومی بین المللی» یا جهانی وجود دارد؟


شاید بتوان روابط عمومی بین المللی را “تلاش برنامه ریزی شده و سازمان یافته یک شرکت”، مؤسسه یا حکومت برای ایجاد روابط متقابل سودمند با سایر ملل و مخاطبان آن، تعریف کرد. این گونه روابط عمومی از میزبانی ساده تا ارتقای روابط و دیپلماتیک و روابط بلند مدت و استراتژیک را در برمی‌گیرد.


در واقع، چشم اندازی وسیع است که امکان فعالیت را در بسیاری از کشورها فراهم می‌کند. این فعالیت‌ها می‌تواند در زمینه کارهای جمعی و مبتنی بر همکاری باشد و یا به تفاهم و درک چگونگی فعالیت‌های تجاری در سطح بین المللی مربوط و یا شیوه‌های ارزان برای ارزیابی یا ایفای نقش رسانه‌ای محسوب شود.


در واقع، با توجه به وضع متحول جهان، روابط عمومی چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی ناگزیر است خود را با تغییرات و تحولات ژرف تطبیق بیشتری بدهد و از دستاوردهای نظری، علمی و فن‌آوری برای پیشبرد و ارتقای خویش بهره بیشتری بگیرد. اساس و پایه روابط عمومی مدرن، ارتباط، مذاکره و همکاری برای رفع کشمکش‌ها و اختلافات و رسیدن به تفاهم میان ملت‌هاست.


پس، روابط عمومی بین المللی، بر فعالیت «روابط عمومی در زمینه بین الملل یا بین فرهنگی» مانند سازمان های بین المللی، روابط بین حکومت ها، معاملات اقتصادی فراملی و تعاملی میان شهروندان ملت های گوناگون، تأکید دارد.


وظیفه روابط عمومی تطبیقی این است که شباهت‌ها و تفاوت‌های میان روابط عمومی‌های کشورهای مختلف را شناسایی کند و اصول عامی را برای ارتباط، مذاکره، همکاری و مانند آنها در سطح بین المللی برای روابط عمومی فراهم بیاورد.

 

نویسنده: پرویز علوی

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)


 

 

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.