Take a fresh look at your lifestyle.

هفت روش اثربخشی فعالیت های خبررسانی

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) مهم ترین وظیفه و نقش اساسی و مسائل ارتباطی، انتشار جریان و رویدادهای اجتماعی است. وسایل ارتباط جمعی به عنوان یکی از وظایف اصلی خود، پخش خبر و اطلاع را برعهده دارند. رسالت این وسائل در انتقال سریع، بی طرفانه و آگاهی بخش اخبار و وقایع دنیای ماست.


برای آنکه انسان بهتر بتواند به زندگی جمعی ادامه دهد و در صحنه فعالیت­های اجتماعی راه مناسب تر برگزیند، باید همیشه در جریان حوادث و اتفاقاتی که هر لحظه در محیط اطراف در دنیای بزرگ او روی می­دهند، قرار داشته باشد.


بنابراین وسایل ارتباطی این نقش را برعهده داشته و هر لحظه تازه­ترین خبرها و تفسیرها را به طور وسیع در اختیار میلیون­ها مردم قرار می­دهند.


با تجزیه و تحلیل وظایف خبری وسائل ارتباط جمعی، می­توان نقش آموزشی و پرورشی آنها را که محصول انتشار اطلاعات عینی و ارائه روش­های صحیح زندگی است، نیز معرفی کرد.


باید دانست که وسایل ارتباطی با تهیه و انتشار خبرهای گوناگون علمی و فرهنگی می توانند معلومات جدید و اکتشافات تازه را در اختیارافراد بگذارند (معتمد نژاد،۱۳۵۵ : ۱۳).

برجسته سازی اخبار
برجسته سازی به عنوان یک مفهوم عام در مورد تاثیر رسانه های خبری گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد، اما شکل و نحوه آن تحت تاثیر تفاوت های خبرنویسی و شیوه انتشار و ارائه اخبار در رسانه ها قرار دارد.


در رادیو، اولویت دهی به اخبار بر اساس ترتیب قرائت خبر و صوت است؛ اما در تلویزیون علاوه بر ترتیب خواندن خبر، از عکس، اسلاید، فیلم، صدا و رنگ نیز استفاده می شود. در مطبوعات برجسته سازی اخبار با استفاده از فنون صفحه بندی صورت می گیرد. اندازه تیتر، استفاده از عکس، نقش، طرح، جایگاه خبر در صفحه، کادر ترام و چاپ نگاتیو برای برجسته سازی اخبار مطبوعات موثر هستند (قندی، ۹۲:۱۳۷۴)

تولید اخبار مهم و جالب
 این موضوع به ما می‌گوید که آن دسته از متخصصان ارتباطات و روابط عمومی که به دنبال نشر اطلاعیه رسمی و پیام‌های سنتی هستند جای خود را به متخصصانی می‌دهند که در کار با ابزارهای مولتی‌مدیا جهت به اشتراک گذاشتن اخبار به‌یادماندنی مهارت دارند


 روابط عمومی کاری تمام وقت و مهم است؛ چه شرکت چند میلیاردی باشد چه یک شرکت کوچک.


یکی از اصلی ترین و بنیادی ترین اشتباهات یک شرکت درباره روابط عمومی در مورد رسانه ها اتفاق می افتد. بسیاری از شرکت ها فکر می کنند رسانه ها تمام وقت و البته رایگان در اختیار آنان هستند. همه کسب و کارها اعم از کوچک یا بزرگ باید بدانند برای نشستن روی تیتر خبرگزاری ها و رسانه ها باید حرفی برای گفتن داشته باشند.


همه باید بدانند که این رسانه ها نیستند که به دنبال سازمان ها می آیند تا آنها را پیدا کنند. رسانه ها به دنبال خبر هستند، آنها به دنبال کسب و کار و اخبار مربوط به آن هستند تا روزنامه های خود را از اخبار تجارت و رونق اقتصادی پر کنند. اگر شما می خواهید در رسانه ها و اخبار آنها حضور داشته باشید باید آنان را قانع کنید که شما نیز اخباری درخور برای ارایه دارید.


کیفیت خبر برچه اساسی استوار است؟ خب این موضوع به موارد بی شماری از جمله ناشر و نویسنده و البته نوع کسب و کاری که شما دارید استوار است. شما یا باید تولیدات جدیدی داشته باشید، یا باید کارآفرینی کرده باشید، یا مورد استقبال شدید مردم قرار گرفته باشید.

 خواسته ها را تحریک کنید
داستان های مطبوعات که در تم ها و زمینه های یک رویداد، کمبود، ذهنیت گروه و قدر و منزلت بازی می کند، می توانند خواسته ها را خلق و ایجاد کنند. نکات دیگر برای ایجاد تمایل یا خواسته:


• استفاده از مطالعات موردی و یا گواهی ها (شهود و مستندات). یک خبرنگار در جستجوی آن است که بداند چه کسی از محصول شما استفاده می کند.
• تمرکز بر منافع. صرف زمان بیش از حد روی ویژگی های (طرح) یک اشتباه رایج است. مردم در مورد آن منفعت یا مزایایی که شما به آنها می دهید، علاقه مند هستند.
• ترس شان را مرتفع کنید. تلنگر مهم مزایا، کاهش یا آرام کردن ترس است.
• اثر گلوله برفی. مطبوعات خوب می تواند به مطبوعات بیشتر منتهی شود.

تدوین و اجرای کمپین‌های اطلاع رسانی
در روزهای انجام شدن یک اقدام، یک مطلب مطبوعاتی اینجا منتشر می‌شود و یک مقاله در جایی دیگر، و بدین صورت است که مسائل از کنترل خارج می‌شوند. ما در عصر کمپین‌های جامع و چندمسیره قرار داریم، و به عقب برنخواهیم گشت. اما بدون نرم افزاری که انجام برنامه‌ریزی، پیگیری، سنجش و تحلیل آیتم‌های متعدد هر کمپین را برعهده می‌گیرد، مدیریت این سطح از دشواری همیشه امری تقریباً غیرممکن خواهد بود.


الهام از داستان های خبری
روابط عمومی علاقه را در درجه اول به دلیل اعتدال می تواند به وجود بیاورد: داستان های خبری نوشته شده در نهاد و سرشت شان، معتبر تر از تبلیغات هستند.


خبرنگاران در نوشتن سرفصل ها و داستان هایی که فکر می کنند جالب است، تبحر و برتری دارند. مطالب یا نوشته های موفق رسانه ها، در درجه اول بسته به اینکه چگونه برایتان جالب است، شما را در خلق ایده های تان، هدایت می کند.

بنا بر این خودتان را به خبرنگاری محدود نکنید. به بیرون از جعبه صنعت تان نگاه کنید. سعی کنید از فیلم ها، رادیو و ادبیات کافه ای که نزدیک خانه شماست الهام بگیرید. زندگی حرفه ای شما بسته به یادگیری مادام العمرتان است، بنابراین ابتدایی بودن خود را بپذیرید. شما ابتدایی هستید و عاشق برخی کلمات لاتین، بنابراین داستان ها و تکنیک های پیرامون تان را دوست داشته باشید و سعی کنید آنها را یاد بگیرید. کسی که داستان های خوب را دوست دارد گاهی کارهایی را انجام می دهد که سطح آن بسیار حرفه ای است. (دیوید برییانیان، خوزه کارلوس کاستانو، سرژیو کارو و ارنستو ویلالبا)

برای برقراری رابطه با خبرنگاران مهم وقت بگذارید
 سامی مک‌آبه، مدیرعامل شرکت رسانه‌ای Clarity PR می‌گوید: «پنج خبرنگار مهم را که به طور مرتب حوزه خاص و رقبای شما را پوشش می‌دهند شناسایی کنید و برای ایجاد رابطه با آنها در بلند مدت سخت کار کنید.» 


سوزی کیسی، مدیر حسابداری شرکت ارتباطات گبن (Geben) می‌گوید: «می‌توانید از گوگل و توییتر برای تحقیق در مورد خبرنگاران مورد نظر خود استفاده کنید. قبل از اینکه بخواهم با خبرنگاری ارتباط برقرار کنم، آخرین مقالات او را می‌خوانم و پروفایل او را در رسانه‌های اجتماعی مرور می‌کنم تا مطمئن شوم چیزی که به دنبال آن هستم با آن خبرنگار و علایق او همخوانی دارد یا نه.» 


توصیه مک‌آبه این است که به محض آنکه تحقیقات خود را انجام دادید، از طریق رسانه‌های اجتماعی با این خبرنگاران درگیر شوید و هر کجا لازم بود تحلیل و تفسیر ارائه دهید؛ حتی اگر این تحلیل‌ها به طور مستقیم به پوشش خبری شرکت شما منجر نشود. «با ارائه نظرات مرتبط، به‌موقع و موشکافانه، اعتماد خبرنگاران را جلب کنید. هدف این است که خود را مفسر توانمند و معتبری بشناسانید. این کار به زمان و پافشاری نیاز دارد.» 

پایش رسانه ای
پایش رسانه ای یکی از فعالیت های مستمر و معمول اکثر واحدهای روابط عمومی را تشکیل می دهد. تهیه بولتن های روزانه بریده جراید و آماده کردن لوح فشرده حاوی اخبار و مطالب مرتبط با سازمان که از رادیو و تلویزیون تولید و پخش می شود را دربرمی گیرد.
 
از طریق بولتن های روزانه بریده جراید است که آخرین اخبار و اطلاعات مربوط به سازمان که در مطبوعات به چاپ رسیده گزینش و جدا شده در قالب یک مجموعه تحت عنوان بولتن بریده جراید در اختیار مدیران ارشد سازمان قرار می گیرد.

این فعالیت به ظاهر ساده روابط عمومی در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا به ویژه آن هایی که در حوزه روزنامه نگاری و مطبوعات در سطح گسترده ای عمل می کنند تا جایی اهمیت یافته که بدان صنعت بریده جراید نیز اطلاق می شود و شرکت های بزرگی در تولید و انتشار این خدمت برای سازمان ها فعالیت می کنند.
 
تهیه و ارسال بولتن های روزانه بریده جراید در اسرع وقت و در ابتدای فعالیت روزانه کاری مدیران باعث می گردد آنان در جریان آخرین اخبار و تحولات و اظهارنظرها و نکات طرح شده در مطبوعات در رابطه با سازمان و حوزه فعالیت و اختیارات شان قرار گیرند و این اطلاعات نقش موثری را در برنامه ها و تصمیم گیری های شان داشته باشد.
 
این فعالیت به ظاهر پیش پا افتاده، اگر به درستی و در زمان مناسب خود و با پوشش کاملی از اخبار گزارش های روزنامه های کثیرالانتشار و نشریات مرتبط با سازمان انجام شود می تواند اطلاعات ارزشمندی را از نوع جهت گیری و نگاه رسانه های مکتوب و شخصیت ها و گروه های اظهارنظر کننده پیرامون برنامه ها، فعالیت ها و سیاست های سازمان متبوع در اختیار مدیران و مجریان برنامه ریز سازمان قرار دهد تا در صورت لزوم واکنش های مورد نظر به ویژه در رابطه را انتقادات گاها غیرکارشناسی که در ارتباط با سازمان اتخاذ و مطرح شده به عمل آید و به نوعی سازمان را در رابطه با افکار عمومی رسانه ای آگاه و بروز و به هنگام نگاه دارد.


 
 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.