Take a fresh look at your lifestyle.

ارتباط برندینگ، مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ

سلام، اولاٌ ممنون که دو نوشته قبلیم رو که با عناوین “یکی از اشتباهات رایج در دیجیتال مارکتینگ” و “دیجیتال مارکتینگ با یا بدون مارکتینگ” نوشته بودم مطالعه کردید، فیدبک هایی که بهم دادید خیلی خوشحال کننده بود برام و بهم روحیه داد که به نوشتن ادامه بدم، این بار یه مقدار با هم میخوایم عمیق تر بشیم و ارتباطات موضوعات برندینگ، مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ رو متوجه بشیم.

معمولاً در کسب و کارها برندینگ رو زیر مجموعه مارکتینگ میدونند، به این معنی که یکی از اجزای مارکتینگ یک کسب و کار، برند اون هست، برای برند تعاریف بسیار زیادی وجود داره و اگر علاقه دارید تعاریفش رو بدونید تو اینترنت کافیه جستجو کنید. اینجا ما میخوایم به ارتباط برندینگ، مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.
نکاتی که در مورد برندینگ برامون مهمه، ارزش های برند، هویت برند و مسیریه که برند ما قراره طی کنه، اگر بخوایم جداگانه توضیحی برای هر کدوم داشته باشیم، میتونیم بگیم:


ارزش های برند / Brand Value :

ارزش هایی هستند که شما میخواهید مخاطبانتان، شما را با آنها به یاد داشته باشند، به عبارتی حس مخاطبان را جوری مدیریت و هدایت کنید که به آن چیزی که شما دوست دارید فکر کنند، برای مثال اگر یکی از ارزش های برند شما شفافیت یا Transparence باشد به این معنی است که در رفتار برندتان همیشه باید این مورد نشان داده شود، دقت کنید….رفتار برندتان یعنی رفتار خودتان به عنوان مدیرعامل، رفتار کارکنان، رفتار سرویس یا محصولاتتان(به زبان دیگر ویژگی های فیزیکی و غیر فیزیکی آنها) و…..، نکته ی آخر اینکه برندها معمولا چندین ارزش برند را برای خودشان انتخاب میکنند و طبق آنها رویکردشان را در بازار نسبت به مشتریان تنظیم میکنند، در دنیای انسان ها نیز ارزش برند داریم….اگر هر انسان را برند تصور کنیم، ویژگی هایی که با آنها فردی را به یاد می آوریم ارزش های برند آن انسان است.

هویت برند / Brand Identity :
زمانی که برند “کفش ملی” به گوشتان میخورد یاد چه کاراکتر و شخصیتی میوفتید؟ زمانی که برند “اسکچر یا نایکی” را می‎شنوید چطور؟ وقتی نام برند “ردبول” را میشنوید چه شخصیتی را متصورید؟ وقتی برند “رانی” را می شنوید چطور؟
بله درسته … هر برند برای خود شخصیت و هویتی دارد که صاحبان کسب و کار به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه آن را میسازند، در نظر بگیرید که مشتریان شما صندلی یا میز نیستند….آنها انسان هستند و باید مثل انسان ها با آنها رفتار کرد، پس برند شما ناچارا باید هویت و شخصیت داشته باشد وگرنه ارتباط مشتریان با آن تقریبا غیر ممکن خواهد بود، اگر هوشمند عمل کنید خودتان شخصیت برند خود را در ذهن مخاطبان میسازید(ردبول) و گرنه این مشتریان هستند که برای شما شخصیت انتخاب می‌کنند(سایپا)
digital-marketing-

مسیر برند / Brand RoadMap :

یک انسان در مسیر خود تغییر میکند…پیر میشود…..حکمت و خردش بیشتر میشود…عاقلانه تر واکنش نشان میدهد، برند شما در مسیر خود چه تغییری خواهد کرد؟ آیا در کنار اهداف فروش، به برند خود در ۵ سال آینده فکر کرده اید؟ این موارد و جزییات دیگر همه در یک مجموعه به نام Brand Road Map خلاصه می‌شود.

توجه کنید که موارد بالا از مهمترین عملکردهایی هست که یک مدیر برند برای شما میتواند داشته باشد، بعد از برند، خیلی مختصر به موضوع مارکتینگ میپردازیم:

بازریابی / Marketing :
اگر ماهی گیری را فروش بدانیم…….واحد مارکتینگ هست که به ماهی‎گیر میگوید در کدام دریاچه تورش را بیاندازد، چه نوع ماهی را صید کند و با چه قیمتی در کدام بازار ماهی را به فروش برساند.
سوال خیلی مهم:
مطمئن هستید که کسب و کار شما تیم یا فردی رو در مارکتینگ دارد؟ آیا واقعا تفاوت فروش و مارکتینگ را در عمل می دانید؟
برای موضوع مارکتینگ هم تا دلتان بخواهد تعریف وجود دارد…..کافیه به گوگل مراجعه کنید، ما اینجا میخوایم ارتباطات رو بررسی کنیم.

یک مثال خیلی جالب برای ارتباط دیجیتال مارکتینگ، برندینگ و مارکتینگ:
به دفتر یکی از دوستانم رفته بودم……یکی از استارتاپ های بسیار خوب ایران، در زمانی که منتظر اومدنش بودم پیج اینستاگرامشون رو داشتم چک میکردم، یه مورد خیلی جالب وجود داشت….خیلی تولید محتوا داشتند، معلوم بود تمام زحمتشان را دارند میکشند اما نتونستم به عنوان یک کاربر که برای اولین بار به اون پیج مراجعه کرده بفهمم که با چی طرفم!
digital-marketing-
عکس کارمندها بود…تخفیف ها…رویدادها….تسلیت پلاسکو….تبریک کشتی و….. دوستم که اومد در اتاق فیدبکم رو بهش دادم و گفتم پیج اینستاگرامتون پیامی رو منتقل نمیکنه، از این جا به بعد داستان رو خیلی خوب توجه کنید:
این دوستمون اولین کارش این بود که کارشناس تولید محتواش رو بیاره تو جلسه و بگه بهش که آقا این چه وضعشه! چرا پیج اینجوریه و اینا…..دقیقا اشتباه همینجا بود….من چند تا سوال پرسیدم ازش:

• گفتم اگر کسب و کارت در بازار نبود چه اتفاقی میوفتاد؟
• کاربرای محصول شما، برند شما رو با چه ویژگی میشناسند؟
• دقیقا چه ارزش هایی رو میخوای منتقل کنی به بازار؟
• میخوای به کدوم سمت بری در بازار؟ و……
بعد از این سوالات متوجه شدم بعد از گذشت ۷ سال از تاسیس کسب و کارش…..این دوستمون به برندی که ایجاد کرده بود اصلا نپرداخته بود…در حقیقت مارکتینگ هم نداشت، البته مدیر مارکتینگ داشت ولی بیشتر نقش روابط عمومی رو بازی میکرد….! چه برسه به اینکه مدیر برند داشته باشه(فردی که دغدغه آخر و اولش برند باشه)

بعد از صحبتمون اولین فکری که به ذهنش رسید این بود که کارشناس سوشیالش رو بفرسته دوره حرفه ای سوشیال و یه مدیر دیجیتال مارکتینگ خوب هم جذب کنه….در حالی که مارکتینگ و برندینگ نداشت!
و این یعنی ارزش برندی وجود نداشت که برای این ارزش، واحد مارکتینگ کمپینی رو طراحی کنه که در این کمپین از پتانسیل ها و ظرفیت های فضای مجازی استفاده بشه(دیجیتال مارکتینگ)
خوشبختانه این دوستمون در قدم اول به برند خودش پرداخت و بعد از مدتی اولین کمپین هدفمندش در حال راه اندازیه

یادمون باشه:
۱- اول باید تکلیفمون با خودمون روشن باشه(برندینگ داخلی سازمان)
۲- دوم باید بدونیم مخاطبانمون چه افرادی هستند(تحقیق در بازار، مخاطب شناسی، پرسنا و…)
۳- سوم باید بدونیم که میخوایم به مخطبانمون چه پیامی رو بدیم(برندینگ)
۴- چهارم به روش انتقال فکر کنیم و براش بودجه و کمپین اختصاص بدیم(مارکتینگ)
۵- در اجراش از ظرفیت های فضای مجازی استفاده کنیم(دیجیتال مارکتینگ)

نویسنده میهمان: میلاد صفایی – مشاور دیجیتال مارکتینگ

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.