Take a fresh look at your lifestyle.

سفال میبد برند جهانی میشود

سفال میبد برند جهانی میشود

یکی از جوانان فعال در عرصه صنایع دستی میبد گفت: متاسفانه تنها ۲۰ کارگاه سفالگری و سرامیک سازی در شهرستان میبد فعال است که این موضوع حیات هنر هزاران ساله میبدی ها را در آستانه فراموشی قرار داده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصرفرهنگ، استان یزد یکی از مهم ترین استان های کویری ایران است که خاستگاه انواع مختلفی از صنایع دستی است؛ یکی از صنایع دستی مشهور این استان سفال و سرامیک است که در واقع به عنوان نمادی از یزد مطرح می‌شود. هنر سفالگری در استان یزد به ویژه در شهر میبد دارای طرح‌های ویژه‌ای است که از حال و هوای کویر نشأت گرفته است.

صنایع دستی این دیار کویری به علت دارا بودن طرح ها و نقوش خاص خود بیشتر دارای جنبه نمادین بوده و ریشه در آیین های کهن دارد و همین موضوع وجه تمایز آن با سایر محصولات سایر استان‌ها است. با توجه به سابقه دیرینه صنایع دستی در استان یزد به ویژه شهرستان میبد این عرصه توانسته زمینه اشتغال بسیاری از افراد بومی این منطقه را فراهم کند. مهدی اسعدی، جوان ۳۲ ساله میبدی است که در پیروی از شغل پدربزرگان خود در زمینه ساخت ظروف سرامیکی مشغول به کار شده است.

این هنرمندان فعال عرصه صنایع دستی در گفتگو با خبرنگار عصرفرهنگ، در مورد این صنایع دستی کهن گفت: سفال‌گری و سرامیک‌سازی در میبد قدمت دیرینه دارد که به قبل از اسلام برمی‌گردد و طرح های خاص، کیفیت و ظرافت بالای تولیدات آن به یک برند جهانی برای میبد تبدیل شده است.

اسعدی اظهار داشت: برای ساخت ظروف و وسایل سرامیکی از چند نوع خاک استفاده می‌شود که دو نوع آن را باید از شهر تبریز تهیه کنیم البته شهرهای دیگر خاک‌های مورد نیاز سرامیک‌سازی را دارند اما خاکی که از تبریز می آید کیفیت بهتری دارد.

 

برند میبد

 

وی در خصوص طرح‌های خاص سفال و سرامیک شهر میبد گفت: طرح‌های خاص ظروف سفالی و سرامیکی میبد بیش از ۷۰ نوع است که نشات گرفته از آب و هوا، پوشش گیاهی، مظاهر زندگی مردم و … است که طرح‌های معروف و تاریخی آن «خورشید خانم» و « مرغ و ماهی» است.

این هنرمند در خصوص طرح های جدید گفت: نوآوری، ایده و طرح های جدیی در کارهای هنری بسیار دیده می‌شود به طور مثال می‌توان طرح‌های مختلف را با هم تلفیق کرد و نقوش زیبا و جدید بدست آورد.

اسعدی در خصوص وضعیت فروش محصولات سرامیکی گفت: مردم شهرهای خارج از استان از محصولات سرامیکی و سنتی استقبال خوبی دارند اما مردم خود استان استقبال چندان زیادی از این محصولات ندارند. به طور کلی مشکلی در فروش وجود ندارد چرا که اگر کار به صورت تمیز و با ظرافت خاص خود ساخته شود مشتری هم خواهد داشت.

 

سفال میبد

 

وی در خصوص میزان تولیدات کارگاه خود گفت: در شهرستان میبد محصولات سرامیکی متنوعی در اندازه‌های متفاوت ساخته می‌شوند که از جمله می‌توان به ظروف غذا خوری، بشقاب، قوری، اشیاء تزئئینی و… اشاره کرد. بسته به سفارش مشتری میزان تولیدات متفاوت است و به طور میانگین حدود ۱۰ الی ۲۰ هزار قطعه تولید داریم که بیشتر سفارش‌ها مربوط به ظروف منقش به طرح‌های سنتی به ویژه خورشید خانم میبد است.

این فعال عرصه صنایع دستی با بیان این که برای راه‌اندازی یک کارگاه ظروف سرامیکی به سرمایه بسیار بالایی نیاز است گفت: در کارگاه و مغازه ۴ نفر مشغول به کار بودند که متاسفانه به دلیل بوجود آمدن مشکلات تعداد کارگران را به دو نفر کاهش دادیم.

اسعدی با اشاره به وجود اجناس مشابه در بازار گفت: محصولات سفالی و سرامیکی استان‌های دیگر نیز در بازار وجود دارد اما از نظر کیفیت، جنس و طرح با محصولات میبد متفاوت هستند و هر چند ظاهر خوبی دارند اما ازنظر کیفیت قابل مقایسه با محصولات ما نیستند.

 

برند سفال میبد

 

وی افزود: عده‌ای تولیدات و ظروف سرامیکی میبد را در استان‌های دیگر به نام خود به فروش می رسانند که برای مقابله با آن‌ها مهر ونشان میبد را در ته ظروف می‌زنیم تا مشخص شود تولید یزد است.

اسعدی حمایت از فعالان صنایع دستی را ضروری دانست و اظهار داشت: متاسفانه آن گونه که باید از صنایع دستی حمایت نمی‌شود. در حال حاضر مسئولین با تمرکز بر نوع خاصی از هنرهای دستی از سایر رشته‌ها غافل می‌شوند این در حالی است که با توجه به ظرفیت‌های باالقوه صنایع دستی، حمایت از این بخش می‌تواند تاثیرات مثبت بسیاری بر اقتصاد استان داشته باشد.

این هنرمند خلاق در خصوص تعداد فعالین این عرصه گفت: در شهرستان میبد ۴۰ نفر در این رشته فعالیت می‌کنند و تقریبا ۲۰ کارگاه فعال داریم. متاسفان تعداد زیادی از کارگاه‌ها به دلیل بروز مشکلات به ویژه در فروش مجبور به تغییر رشته فعالیت خود شده و به کارهای دیگر روی آوردند.

 

 

منبع: شبکه اطلاع رسانی دانا

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.