Take a fresh look at your lifestyle.

در نوروز امسال با برندهای غیر مجاز برخورد جدی میشود

در نوروز امسال با برندهای غیر مجاز برخورد جدی میشود

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با اشاره به آمار بازرسی از اصناف ویژه نوروز از ابتدای اسفند ماه، گفت: در این مدت از ۵۸۲۶واحد صنفی بازرسی انجام و ۳۵ پرونده تخلف (گران فروشی) مربوط به صنوف پوشاک، کفش، آرایشگاه‌های زنانه و پارچه تشکیل شده است.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، جواد محمدی فشارکی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه متاسفانه بیشتر کارگاه‌های صنایع دستی در حال تعطیل شدن هستند، افزود: ۶۰۲ مورد صنایع دستی در جهان به ثبت رسیده است که ۱۹۶ مورد آن مربوط به اصفهان است و به همین دلیل اصفهان به عنوان شهر صنایع دستی به ثبت رسیده است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه از یکی از واحدهای صنفی ۴۰ میلیون تومان صنایع دستی قاچاق توقیف شد، ادامه داد: در سال جاری یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان کالای صنایع دستی قاچاق از میدان نقش جهان و خیابان‌های اطراف آن جمع آوری شد که بیشتر آنها از چین، ترکیه، هند و پاکستان وارد شده بودند.

محمدی فشارکی تصریح کرد: در استان هفت واحد صنفی صنایع دستی قاچاق دارند که سایر واحدهای صنفی صنایع دستی از این واحدها تغذیه می‌شوند، به همین دلیل از این هفت واحد تعهد کتبی گرفته شد که تا ۱۴ اسفند ماه کالای قاچاق نداشته باشند.

 

برندینگ

 

وی با بیان اینکه کالاهایی که تحت عنوان صنایع دستی به فروش می‌رسد اما صنایع دستی نیستند را جمع آوری می‌کنیم، اضافه کرد: بازرسی قاچاق ویژه نوروز از واحدهای صنفی از ۱۴ اسفندماه آغاز و تا ۳۰ فروردین ماه ادامه دارد و در این مدت یک تیم شش نفره در میدان نقش جهان مستقر می‌شوند.

تغییر کاربری واحدهای صنفی تخلف است

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان گفت: سال گذشته ۴۰ واحد صنفی در میدان نقش جهان و خیابان‌های اطراف آن تغییر کاربری داده بودند که به شدت با آنها برخورد شد، این رقم در نوروز سال ۹۵ به ۲۴ واحد صنفی رسید.

محمدی فشارکی با بیان اینکه گز زیر ۱۸ درصد مغز ممنوع است، یادآور شد: تمام گزهای زیر ۱۸ درصد واحدهای پایانه‌های مسافربری و میدان نقش جهان جمع آوری شد و گزهای تولید شده بدون مجوز بهداشت نیز ممنوع است که آنها نیز جمع آوری می‌شوند.

بازرسان اتاق سلیقه ای عمل نمی کنند

وی با بیان اینکه بازرسان اتاق اصناف سلیقه‌ای عمل نمی‌کنند، ادامه داد: به خرید از یک هزار تا ۱۰ هزار تومان باید فاکتور داده شود، خرید از ۱۰ هزار تومان به بالا حتی اگر مشتری درخواست فاکتور نکرد متصدی باید فاکتور ارایه دهد .

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان خاطر نشان کرد: سال جاری ۷۱ درصد بازرسی‌های ویژه قاچاق را افزایش داده‌ایم و در این مدت ۳۷ درصد آمار پرونده‌های تشکیل شده نیز افزایش یافته است.

تغییر شیوه قاچاق میوه

محمدی فشارکی با بیان اینکه سال گذشته آمار قاچاق میوه در اصفهان بالا بود، ادامه داد: در حال حاضر ۷ بازرس از ساعت سه تا ۱۱ صبح در میدان میوه و تره بار مستقر هستند. امسال تنها لیمو ترش قاچاق داشتیم، در حال حاضر روش قاچاق میوه تغییر کرده است به گونه‌ای که این افراد به در واحدهای صنفی مراجعه می‌کنند و به اندازه مصرف روزانه به واحدها میوه قاچاق می‌فروشند.

وی با بیان اینکه از هفتم اسفندماه بازرسی از سردخانه‌ها شروع شده است، اضافه کرد: ۱۳۵ بازرس به صورت رسمی و ۱۰۱ بازرس به صورت افتخاری با ما همکاری می‌کنند. بر اساس استانداردهای هر ۵۰۰ واحد صنفی نیاز به یک بازرس دارد که اصفهان ۱۲۰ واحد صنفی دارد که بر این اساس نیاز به ۲۴۰ بازرس رسمی دارد.

فروش کالاهای قاچاق در کانال های تلگرامی

وی با بیان اینکه تعداد فروشگاه‌های مجازی در اصفهان افزایش یافته است، تصریح کرد: ۱۱۲۶ فروشگاه مجازی در استان شناسایی شده است که ۶۰۰ مورد آن در اصفهان است که بسیاری از این فروشگاه‌ها بدون مجوز فعالیت می‌کنند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان افزود: این تعداد فروشگاه مجازی مربوط به آمار سایت‌های شناسایی شده است و تعداد فروشگاه‌های مجازی که از طریق تلگرام و اینستا و … فعالیت می‌کنند مشخص نیست که در بیشتر این موارد در این کانال ها کالاهای قاچاق و ممنوع عرضه می‌شود.

محمدی فشارکی اضافه کرد: با شش فروشگاه برند غیر مجاز در اصفهان برخورد و تذکر داده شد و تابلو آنها نیز پایین کشیده شد و به آنها تا اردیبهشت ماه سال آینده فرصت داده شده است که مجوزهای لازم را دریافت کنند.

وی با اشاره به کشف ۷۰ کیلو طلای قاچاق در اصفهان گفت: قاچاق طلا ارز بسیاری از کشور خارج می‌کنند و هم‌چنین موجب تعطیلی کارگاه‌های طلا سازی می‌شود. البته بیشتر این طلاهای قاچاق دارای عیار ۱۸ نیستند، ولی از مشتری پول طلای ۱۸ عیار گرفته می‌شود .

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با اشاره به اینکه در سال جاری ۴۲۸ هزار و ۷۲۵ بازرسی در شهرستان اصفهان انجام شده است، اظهار داشت: این آمار نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد افزایش داشته است.

محمدی فشارکی در خصوص آمار پرونده‌های مورد بررسی که به تعزیرات ارجاع داده شد، ادامه داد: سال جاری ۴۵۹۹ پرونده بازرسی اصناف به تعزیرات ارجاع داده شد که نسبت به سال گذشته ۵۸ درصد کاهش داشته است که ۴۸ درصد این کاهش، مربوط به آموزش بازرسی‌های اتاق اصناف بوده است.

وی تصریح کرد: دلیل کاهش پرونده‌های بازرسی اصناف به تعزیرات تقویت آموزش های اتاق اصناف است، در بازرسی‌های موجود، بازرسان موظف شدند قبل از ارسال پرونده به تعزیرات تفهیم اتهام کرده و با دادن آموزش به متصدی و تعهد از وی مانع ارجاع پرونده به تعزیرات شوند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه در دایره مبارزه با قاچاق کالا ۲۷۳۱ بازرسی در سال جاری انجام شد که میزان بازرسی‌ها نسبت به سال گذشته ۶۹ درصد افزایش یافته است، افزود: در خصوص قاچاق کالا ۲۱۰ پرونده برای تعزیرات حکومتی ارسال شد که حاکی از افزایش ۵۸ درصدی پرونده‌ها نسبت به پارسال بوده است.

محمدی فشارکی به طرح بازرسی اصناف برای نوروز ۹۶ اشاره کرد و یاداور شد: این طرح از اول اسفند ماه آغاز و تا پایان فروردین سال ۹۶ ادامه دارد. طرح بازرسی ایام نوروز در سال گذشته از ۱۵ اسفند ماه در اصفهان آغاز شده بود.

وی با اشاره به آمار بازرسی اصناف نوروز امسال در هشت روز از ابتدای اسفند ماه، گفت: در این هشت روز از ۵۸۲۶ بازرسی انجام و ۳۵ پرونده تخلف (گران فروشی) مربوط به صنوف پوشاک، کفش، آرایشگاه‌های زنانه و پارچه تشکیل شده است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان خاطر نشان کرد: آمار بازرسی‌ها در این هشت روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۸ درصد افزایش یافته، اما از سوی دیگر میزان تشکیل پرونده‌ها ۲۴ درصد کاهش یافته است.

محمدی فشارکی اضافه کرد: در سال جاری ۳۰ هزار و ۶۰۵ واحد صنفی بدون پروانه در شهرستان اصفهان شناسایی شدند که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش را نشان می دهد، بیشتر این واحدها مربوط به اتحادیه‌هایی همچون پوشاک، موادغذایی و پوشاک بوده که نیاز به تخصص لازم نداشته‌اند.

وی با اشاره به فعالیت آرایشگاه‌های زیرزمینی بدون پروانه کسب گفت: مطابق ماده ۲۷ قانون نظام صنفی این آرایشگاه‌ها پلمب می‌شوند زیرا علاوه بر آرایشگری فعالیت‌های دیگری از جمله گرفتن فال قهوه، فروش کالاهای قاچاق و مواد مخدر و حتی از آقایان برای ماساژ استتفاده می‌کنند که با همکاری اماکن و دادستانی تاکنون ۹ واحد صنفی آرایشگاهی زنانه در اصفهان پلمب و تعطیل شده‌اند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان ادامه داد: مصرف سالیانه پوشاک در کشور ۴٫۵ میلیارد دلار است که از این میزان ۵ میلیون دلار به ‌صورت رسمی و ۲٫۵ میلیارد دلار به طور قاچاق وارد کشور می‌شود و این آمار نشان می دهد که ۵۰۰ برابر واردات رسمی، پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود.

محمدی فشارکی تصریح کرد: متاسفانه باندهای بزرگ قاچاق به‌ صورت سازمان‌ یافته از طریق مرزهای زمینی، دریا و هوایی اقدام به ورود کالای قاچاق می‌کنند، این گروه‌ها حتی جاده پاک‌کن و افراد نفوذی در برخی از مجموعه‌ها و ادارات دولتی دارند.

وی با بیان اینکه ۷۵ درصد لوازم‌آرایشی موجود در بازار قاچاق هستند، گفت: مصرف سالانه مواد آرایشی در کشور ۱٫۵ میلیارد دلار است که ۲۲۵ میلیون دلار از مبادی رسمی و یک میلیارد و ۱۲۵ میلیون دلار به ‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه مصرف سالانه تلفن همراه در کشور ۱٫۹ میلیارد دلار است، گفت: ۲۸۰ میلیون دلار تلفن همراه از طریق واردات رسمی است و۱٫۶ میلیارد دلار از طریق قاچاق بوده و نشان می‌دهد که ۸۵ درصد تلفن‌های همراه سطح عرضه قاچاق هستند.

محمدی فشارکی اظهار کرد: مصرف سالانه سیگار در کشور ۶۵ میلیارد نخ است که ۲۶ میلیارد نخ سیگار به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود و براساس این آمارها ۴۰ درصد نخ سیگارهای موجود در کشور قاچاق هستند.

وی میزان سالانه مصرف لوازم‌خانگی در کشور را ۶٫۲ میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: از این میزان ۴۵۰ میلیون دلار به ‌صورت رسمی و ۴ میلیارد دلار به‌ صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. نزدیک به ۹ برابر واردات رسمی، لوازم خانگی یعنی ۹۰ درصد آن به صورت قاچاق است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با اشاره به طرح مبارزه به قاچاق کالا در بخش لوازم خانگی گفت: توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های آن، طرح موجود منجر به گرانی ۷ تا ۲۵ درصدی لوازم خانگی شد و محصولات قاچاق را از پشت ویترین‌ها به داخل انبارها برد.

محمدی فشارکی خاطر نشان کرد: میزان مصرف لوازم یدکی کشور ۳٫۵ میلیارد دلار است، که ۵۷ درصد محصولات سطح عرضه یعنی یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار به صورت قاچاق وارد کشور شده است. هم‌چنین واردات رسمی کفش هفت میلیون دلار است که۴۸۰ میلیون دلار آن کفش قاچاق است البته ۹۸ درصد کفش‌های اسپرت موجود بازار قاچاق هستند.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد تجهیزات پزشکی سطح عرضه قاچاق و بی‌کیفیت هستند، گفت: ۷۲۰ میلیون دلار تجهیزات پزشکی از مبادی رسمی و ۲۵۰ میلیارد دلار آن به صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر کالاهای قاچاق از کشورهای چین، هند، پاکستان و ترکیه وارد کشور می‌شوند، گفت: بهترین ادکلن‌های فرانسوی را در افغانستان و پاکستان تولید و به‌ صورت قاچاق وارد کشور می‌کنند، همچنین در بخش لوازم آرایشی و بهداشتی به غیر از قاچاق، تقلب نیز می‌شود.

محمدی فشارکی با بیان اینکه دشمن به دنبال ضربه زدن به ‌نظام جمهوری اسلامی از طریق جنگ نرم هستند، تصریح کرد: این موضوع بیشتر از طریق شیر خشک مسئله‌دار، پتوهایی با الیاف عقیم کننده و یا مواد غذایی و برخی از نوشیدنی‌ها که بیشتر تقلبی و جعلی هستند انجام می‌شود. حتی گوشت‌ها و نوشیدنی‌های حرام، آدامس‌های تحریک ‌کننده با درصدی از مشروبات الکلی وارد کشور می‌شود.

منبع : ایسنا

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.