Take a fresh look at your lifestyle.

آشنایی با عناصر و شاخص های انتخاب برند

آشنایی با عناصر و شاخص های انتخاب برند

عناصر برند (Brand Elements) شامل مجموعه‌ای از ابزارها می‌باشد که برای تجاری‌سازی، معرفی برند و متمایزسازی برند استفاده می‌شوند. از اصلی‌ترین عناصر برند می‌توان به نام تجاری، طرح گرافیکی یا لوگو، نمادها، کاراکترها، شعارها، آدرس وب‌سایت، صوت، چهره‌های مشهور، بسته‌بندی و یا هر نوع علامت یا نشانه منحصربه‌فرد متعلق به برند نام برد.

 

برندسازی

 

بر اساس مدل ارزش ویژه برند بر اساس دیدگاه مشتری، متخصص مارکتینگ می‌بایست عناصر برند را طوری انتخاب کنند که میزان آگاهی از برند در مشتریان تقویت گردد. فرآیند ایجاد تداعیات ذهنی قدرتمند، مطلوب و منحصربه‌فرد از برند را تسهیل کرده و احساس مثبتی در مشتری ایجاد نمایند. هرکدام از عناصر برند می‌بایست قبل از استفاده مورد ارزیابی دقیق قرار گرفته تا توانایی آن‌ها در تحقق برند موفق سنجیده شود.

بر این اساس سازمان باید پی ببرد که مشتری‌ها، تنها با دانستن نام تجاری، لوگو و سایر اجزای برند چه حس و تفکری نسبت به برند پیدا می‌کنند. بدیهی است آن دسته از عناصر برند که بتوانند تأثیرات مثبتی در مشتری ایجاد نمایند می‌توانند موجب افزایش ارزش ویژه برند شده و پاسخ‌های مناسب‌تری از مصرف‌کنندگان دریافت کنند.

شاخص‌های انتخاب عناصر برند چیست؟

متخصص مارکتینگ برای انتخاب بهتر عناصر برند از شاخص‌های ۱- قابلیت به خاطر ماندن برند (شناسایی آسان، به یادآوری آسان) ۲- میزان معنای برند (معنای تشریحی، معنای ترغیبی) ۳- میزان محبوبیت (جذابیت و سرگرمی، جلوه‌های تصویری و کلامی، جذابیت‌های زیبایی‌شناسی) ۴- قابلیت انتقال (در رده محصولات، در مرزهای جغرافیایی و فرهنگی) ۵- قابلیت انطباق (انعطاف، قابلیت به‌روزرسانی) ۶- قابلیت حفاظت (حقوقی، رقابتی) استفاده می‌کند.

لازم به ذکر است سه شاخص اول در اتخاذ استراتژی تهاجمی مارکتینگ کاربرد داشته و موجب ایجاد ارزش افزوده برند می‌گردند، همچنین سه شاخص آخر در ارتقای حفظ ارزش ویژه برند در رویارویی با محدودیت‌ها و فرصت‌های مختلف به دفاع می‌پردازند.

از سیر تا پیاز برندسازی

منبع : هورموند

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.