Take a fresh look at your lifestyle.

توسعه روزافرون برندها در فضای مجازی

توسعه روزافرون برندها در فضای مجازی

سیاست دولت تدبیر و امید هیچ گاه انسداد فضای مجازی نبوده و نیست ما شبکه های مجازی را به رسمیت می شناسیم اما معتقدیم یک نظم منطقی و یک قانونمندی و صیانت باید شکل بگیرد.

 

برندسازی

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه سیزدهمین همایش مهندسی صنایع در شهرستان بابلسر در استان مازندران گفت: در گذشته ما عناصر اصلی و مؤلفه های قدرت را شانزده مورد برمی شمردیم که عمدتاً جزو قدرت های سخت بود اما به تازگی عناصر جدیدی مثل نقض و دانش، تکنولوژی و رسانه و دیپلماسی به مناسبات قدرت افزوده شده است که مفاهیم قبل را به چالش می کشد.
سید رضا صالحی امیری افزود: ما نیز در کشورمان بحث های موردی در حوزه های علمی و عملی داشته ایم بعد از جنگ و در دهه هفتاد در دوره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی توسعه اقتصادی و احیای مجموعه های خسارت دیده از جنگ را داشتیم در دوره بعد گفتمان سیاسی و توسعه سیاسی را تجربه کردیم و دهه بعدی مفهومی از عدالت ارائه شد که مشخص نشد مفهوم آن چه بود و در این دوره نیازمند این بودیم که کالبد شکافی و آسیب شناسی دوره های قبل را داشته باشیم و با این بررسی به گفتمان اعتدال رسیدیم به این معنا که همه نکات مثبت گفتمان های گذشته را استفاده کردیم و نقاط ضعف را کنار گذاشتیم.

وی گفت: ریل توسعه نیازمند تغییر است و ما نمی توانیم با الگوهای گذشته ایران و حتی جهان غرب ادامه دهیم زیرا هرگونه توسعه ای قابل پیاده کردن در فضای جامعه ما نیست و ما نیازمند طراحی الگوی واحد بومی برای حرکت به سمت قله های توسعه هستیم.

صالحی امیری افزود: تا زمانی که الگوی واحد بومی نداشته باشیم دسترسی به توسعه برای ما عملاً غیرممکن است زیرا ما انواع الگوها را پیش از این تجربه کرده ایم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در جامعه جوان و با نشاط ایران انگیره کار و تلاش بسیار زیاد است به طور مثال در همین شهرستان بابل که ما افتخار داریم از همین خاک هستیم، در حوزه تربیت نیروی انسانی که دانشگاه علوم و فنون یکی از این نمونه هاست، ظرفیت بزرگ نیروی انسانی تربیت شده در این استان را نشان می دهد.

صالحی امیری افزود: مهمترین چالش ما برای رسیدن به توسعه این است که ما توسعه را از رهگذار دولت تعریف کرده ایم در صورتی که اساساً دولت ها نمی توانند به تنهایی این مهم را محقق کنند زیرا کار اصلی دولت سیاست گذاری، هدایت و نظارت است و کار در بقیه حوزه ها باید به بخش خصوصی و تعاونی واگذار شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در دولت آقای روحانی در زمینه شرکت های دانش بنیان تحولات خوبی رخ داده است گفت: در چند سال گذشته در ایران ۳ هزار شرکت دانش بنیان شکل گرفت که بعضی از آنها آنچنان در مدت کوتاهی رشد کرده اند که از نظر سود از بسیاری از صنایع بزرگ کشور نیز پیشی گرفته اند ، مجموعه هایی با سودهای چند میلیاردی که فقط از یک ساختمان کوچک هدایت و راهبری می شوند و اکنون نشان تجاری (برند)آنها اکنون ارزشی چندین میلیاردی دارد.

وی با بیان اینکه جامعه ایرانی جامعه بسیار عجیبی از نظر مصرف بالای خدمات است گفت: جامعه امروز دچار یک انقلاب اطلاعاتی و الگوهای توسعه دستخوش تغییر شده است و باید روی حوزه IT و نرم افزار بیشتر از همیشه تمرکز کنیم و ۱۰ سال آینده هر کسی در این فضا سرمایه گذاری کند بدون شک برنده فضای اقتصادی خواهد شد.

صالحی امیری افزود: ما دو راه داریم یا از کنار این فضای جدید عبور کنیم و یا این ظرفیت را به سمت توسعه و اشتغال ببریم و با شناسایی فرصت های جدید روی آنها متمرکز شویم و این مسئله را روی همه حوزه های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی پیش ببریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مصرف روزنامه ۲ و نیم درصد و مصرف فضای دیجیتال ۲۷ درصد شده است و این مبین این است که ما از عصر کاغذ در حال عبور هستیم.

وی افزود: ورود به زیست فضای دیجیتال نیازمند داشتن فرهنگ آن فضا است و جامعه در حال عبور به این فضای جدید است. امروز ما با غرق شدگی اطلاعات مواجه هستیم به طوری که ۴۰ میلیون کاربر هوشمند روزانه چند ده میلیون پیام را در شبکه های اجتماعی رصد می کنند.

صالحی امیری گفت: ما و سران سه قوه امروز در شورای عالی فضای مجازی این سؤال اساسی را مطرح می کنیم که آیا ما توان مدیریتی علمی و تخصصی لازم را برای عبور از فضای گذشته به دیجیتال را داریم یا نه؟ و از دانشگاهیان و پژوهشگران در این مسیر یاری می طلبیم زیرا ما به دنبال انسداد نیستیم و باید بپذیریم که فضای مجازی تبدیل به فضای واقعی شده است. ما باید فضای مجازی را صیانت کنیم اما انسداد و تقابل جواب نداده و نخواهد داد.

وی افزود: سیاست دولت تدبیر و امید هیچ گاه انسداد فضای مجازی نبوده و نیست ما شبکه های مجازی را به رسمیت می شناسیم اما معتقدیم یک نظم منطقی و یک قانونمندی و صیانت باید شکل بگیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برجام گفت: سال ۹۱ ، صد و چهل و سه میلیارد دلار در آمد نفتی داشتیم که این درآمد در سال ۹۴ به ۲۱ میلیارد دلار کاهش یافت. و هم اکنون کشور در وضع بی پولی در حال اداره شدن است.

وی افزود: سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر آماده کار هستند اما توان دولت برای ۷۰۰ هزار نفر است و متأسفانه سالانه ۵۰۰ هزار نفر پشت درب های اشتغال می مانند که این خبر بدی است اما خبرهای خوش هم داریم مثلاً در سال ۹۵ برای نخستین بار میزان برداشت ذخایر گازی ما با کشورهای همسایه برابر شد و در سال۹۶ میزان برداشت ما از آنها بیشتر هم خواهد شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه ما با برجام توانستیم با دنیا تعامل کنیم گفت: ما دو راه بیشتر نداشتیم یا با دنیا می جنگیدیم و مناقشه می کردیم و هر روز ناحق و ناعادلانه یک قطعنامه دریافت می کردیم و تورم بالای۴۰ درصد و بیکاری را به مردم تحمیل می کردیم و این افتخار نیست و یا اینکه با برجام با دنیا تعامل برقرار کنیم که این افتخار است و این دولت این توانایی را داشته که زنجیر تحریم را از پای ملت در بیاورد.

وی افزود: ما باید باور داشته باشیم که می توانیم به مسیر توسعه برسیم منوط به اینکه انسجام و همدلی و وفاق داشته باشیم که اگر این نباشد توسعه اقتصادی شکل نمی گیرد، انسجام پیش نیاز توسعه است و نداشتن انسجام به این معنی است که توسعه نخواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.