Take a fresh look at your lifestyle.

آشنایی با نحوه عملکرد برند آمازون و فروشگاه آمازون گو

آشنایی با نحوه عملکرد برند آمازون و فروشگاه آمازون گو

آمازون گو فروشگاه فیزیکی آمازون، برخلاف سایر فروشگاه‌های فیزیکی فاقد صندوق است و پس از برداشتن اجناس می‌توان از فروشگاه خارج شد.

کمپانی‌های بزرگ همواره در پی یافتن روش‌های جدیدی برای فروش محصولات خود هستند. کمپانی آمازون به یک‌باره در آذرماه سال جاری فروشگاه فیزیکی خود را با نام Amazon Go افتتاح کرد که روش خرید در آن نظر بسیاری را جلب کرد و بسیاری را وادار به تحسین ایده‌ی به کار گرفته‌شده توسط آمازون کرد.

همان‌طور که اشاره کردیم، کمپانی آمازون فروشگاهی فیزیکی برای خرید انواع محصولات روزمره در شهر سیاتل ایالت واشنگتن افتتاح کرد که با استفاده از آن کاربران می‌توانند به‌جای مراجعه به وب‌سایت آمازون، راهی فروشگاه شوند و مایحتاج خود را با روشی که همه می‌شناسیم، خریداری کنند؛ اما نکته‌ای که در مورد فروشگاه Amazon Go وجود دارد و آن را از سایر فروشگاه‌های فیزیکی موجود متمایز می‌کند، نبود صندوق‌دار در مسیر منتهی به در خروج در این فروشگاه‌ها است. به بیان ساده‌تر در فروشگاه‌ Amazon Go افراد وارد فروشگاه می‌شوند و پس از برداشتن اقلام مورد نظر خود، بدون پرداخت مبلغی در زمان خروج، به‌سرعت فرایند خرید را انجام می‌دهند و فروشگاه را ترک می‌کنند. آمازون این روش خرید را از آمازون گو با نام Just Walk Out توصیف و معرفی کرده است.

 

 

روش خرید از آمازون چگونه است؟

برای درک بهتر روندی که با ورود به فروشگاه آمازون گو طی می‌شود، می‌توانید ویدیویی را که این کمپانی بدین منظور منتشر کرده است، مشاهده کنید.


آمازون فروشگاه فیزیکی جدید خود را با عنوان روشی جدید برای خرید بدون نیاز به چک شدن در زمان خروج توصیف کرده است. همان‌طور که اشاره کردیم، زمانی که به آمازون گو مراجعه کردید، پس از انتخاب اقلام مورد نظر خود، دیگر نیاز به ایستادن در جلوی میز صندوق‌دار یا صف ایجادشده برای آن ندارید و می‌توانید به‌سرعت از فروشگاه خارج شوید.

آمازون اعلام کرده است که کار روی ایده‌ی این فروشگاه را چهار سال پیش آغاز کرده و هدف از آن درنوردیدن مرزهای جدیدی از بینایی ماشین و یادگیری ماشین به‌منظور ایجاد روشی است که با استفاده از آن کاربران می‌توانند به‌راحتی با ورود به فروشگاه، هر آنچه می‌خواهند خریداری و محل فروشگاه را بدون تشریفات و اقدامات دیگر ترک کنند. آمازون از فناوری‌هایی استفاده کرده است که در خودروهای هوشمند نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ از جمله‌ی این فناوری‌ها می‌توان به بینایی ماشین، یادگیری عمیق و استفاده ترکیبی از سنسور‌ها اشاره کرد.

تکنولوژی توسعه‌یافته توسط آمازون برای کنترل فروشگاه، این امکان را فراهم می‌کند تا بتوان محصولی را که از قفسه برداشته‌ می‌شود یا در قفسه قرار می‌گیرد، ردیابی کرد. سیستم مورد نظر با ردیابی محصول، آن را به حساب مجازی خریداری که کالا را برداشته است، اضافه می‌کند. زمانی که فروشگاه را به همراه اجناسی که برداشته‌اید، ترک می‌کنید، آمازون هزینه‌ی کل خرید انجام‌شده را در حساب کاربری آمازون اعمال و فاکتور خرید را برای شما ارسال می‌کند.

 

چه اجناسی را می‌توان از آمازون گو خرید؟

Amazon
آمازون لیستی از اقلامی که می‌توان از آمازون گو تهیه کرد، اعلام کرده که شامل مواردی نظیر صبحانه‌، ناهار، شام و میان وعده است و توسط آشپزهای کارکشته و رستوران‌ها و نانوایی‌های شناخته‌شده آماده می‌شود. اقلام مصرفی دیگر نظیر نان، شیر، پنیر و شکلات‌های دست‌ساز را نیز می‌توان در فروشگاه آمازون پیدا کرد.

 

آمازون گو چگونه کار می‌کند؟

اپلیکیشن Amazon Go

آمازون

برای استفاده از فروشگاه آمازون گو باید یک حساب کاربری آمازون داشته باشید تا پس از نصب اپلیکیشن Amazon Go روی گوشی هوشمندتان، از طریق اپلیکیشن به حساب کاربری خود وارد شوید. هرچند آمازون دقیقا اعلام نکرده است که از چه گوشی‌های هوشمندی پشتیبانی می‌کند؛ اما به نظر می‌رسد آخرین گوشی‌های هوشمند اندروید و iOS قابلیت استفاده از این اپلیکیشن دارند. بر اساس ویدیویی که آمازون منتشر کرده است و می‌توانید آن را در بالا مشاهده کنید، کاربران پس از ورود به فروشگاه اپلیکیشن مورد نظر را اجرا می‌کنند و آن را جلوی اسکنری قرار می‌دهند که پس از اسکن، مجوز ورود به فروشگاه را از طریق گیت‌های تعبیه‌شده صادر می‌کند.

پس از ورود به فروشگاه دیگر نیازی به گوشی هوشمند نیست و می‌توان خرید را آغاز کرد. همان‌طور که در ویدیو مشاهده می‌کنید، شماری از خریداران، کیف‌دستی‌هایی با برند آمازون گو در دست دارند، در حالی که شماری دیگر فاقد این کیف‌دستی هستند. خریداران بعضا اجناس مورد نیاز خود را برمی‌دارند یا با کنترل ویژگی‌های یک قلم کالا، منصرف می‌شوند و آن را سر جای خود قرار می‌دهند. پس از انتخاب کالاهای مورد نیاز، کاربران محل را ترک می‌کنند. حتی شماری از خریداران، کالاهایی نظیر خوراکی‌ها را پس از برداشتن از قفسه، در داخل فروشگاه و بدون نیاز به خروج، درون محل آمازون گو مصرف می‌کنند.

با توجه به اطلاعاتی که می‌توان از تصاویر ثبت‌شده از اپلیکیشن آمازون گو روی گوشی هوشمند مشاهده کرد، در وسط صفحه QRCode مربوط برای ورود به فروشگاه رؤیت می‌شود و در بالا می‌توان تب‌های مختلف نظیر لیست خرید، بیشتر، درباره‌ی فروشگاه و کلید را مشاهده کرد.

 

فناوری Just Walk Out

فروشگاه آمازون

آمازون در فروشگاه خود از ترکیب فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی، بینایی ماشین و همچنین داده‌های برگرفته از سنسور‌های متعدد استفاده می‌کند تا از این طریق مشتریان در ازای اجناسی که انتخاب می‌کنند، پرداخت داشته باشند. آمازون با استفاده از دوربین‌های تعبیه‌شده در فروشگاه، کاربران را تعقیب می‌کند تا از این طریق، آمار اجناس خریداری‌شده را به‌دقت ثبت کند.

آمازون در ابتدای سال ۲۰۱۵ میلادی پتنتی به ثبت رساند که در آن می‌توان جزئیات بیشتری در مورد فناوری به‌کاررفته در فروشگاه آمازون گو مشاهده کرد. در این پتنت نیز به این نکته اشاره شده است که در این فروشگاه با استفاده از دوربین، فناوری RFID و همچنین گوشی هوشمند کاربران، هر خریدار شناسایی‌ می‌شود و همچنین اجناس انتخاب‌شده نیز دقیقا مشخص می‌شوند.

دوربین‌های به‌کاررفته در داخل آمازون گو، علاوه بر شناسایی اجناسی که کاربر از قفسه‌ها برمی‌دارد، قادر است چهره‌ی او را شناسایی و در مورد قد و وزن کاربر نیز اطلاعاتی دریافت کند. این اطلاعات شامل تصویر کاربر، نام کاربری و رمز عبور و تاریخچه‌ی خرید وی و … هستند.

آمازون هنوز جزئیات زیادی در خصوص فروشگاه آمازون گو ارائه نکرده است و با وجود ثبت پتنت در این خصوص، داده‌های زیادی در این مورد در دست نیست.

 

آیا آمازون درصدد افزایش تعداد فروشگاه‌های آمازون گو است؟

آمازون گو

بر اساس گزارش وال‌استریت ژورنال، آمازون امیدوار است بیش از ۲۰۰۰ فروشگاه آمازون گو را در سراسر آمریکا افتتاح کند و در اختیار خریداران قرار دهد. این فروشگاه‌ها از متدهای مختلفی پیروی خواهند کرد تا از این طریق آمازون قادر باش به رقابت با کمپانی‌هایی نظیر وال‌مارت و تارگت بپردازد.

شنیده‌ها نشان از این دارند که در کنار فروشگاه آمازون گو شهر سیاتل، این کمپانی در نظر دارد دو فروشگاه با قابلیت عبور از طریق خودرو نیز در شهر سیاتل افتتاح کند. با استفاده از این فروشگاه‌ها، کاربران می‌توانند در درون خودروی خود بنشینند و با انتخاب اجناس مورد نیاز، بدون معطلی فروشگاه را ترک کند. در فروشگاه‌های موسوم به Drive0Thru، کاربران می‌توانند از طریق گجت‌های خود به‌صورت آنلاین سفارش خود را انجام دهند و سپس با مراجعه به آمازون گو بدون نیاز به پیاده شدن، اجناس را خریداری کنند.

 

آمازون در آینده چه خواهد کرد؟

آمازون گو هم‌اکنون در فاز بتا قرار دارد و تنها کارمندان آمازون قادر به استفاده از این فروشگاه هستند، اما انتظار می‌رود پس از رفع نواقص و مشکلات، آمازون گو برای استفاده‌ی عموم آزاد شود. فروشگاه آمازون گو را باید راه‌حلی برای پایان دادن به سرقت از فروشگاه‌ها خواند، چراکه با توجه به شناسایی کاربر در زمان ورود به آمازون گو، در صورت برداشتن هر جنسی از قفسه‌ها، کاربر در زمان خروج دوباره شناسایی می‌شود و در نتیجه اقلامی که برداشته است، از حساب وی کسر خواهد شد.

 

منبع: زومیت

نظرات بسته شده است.