Take a fresh look at your lifestyle.

مطالب جالبی درباره تاریخچه برند نوکیا

مطالب جالبی درباره تاریخچه برند نوکیا

نوکیا یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا بوده که محدود به گوشی و موبایل نمی‌شود. در زیر خلاصه‌ای از تاریخ نوکیا را می‌خوانید.

 

نوکیا

 

در حقیقت نوکیا از ترکیب سه شرکت پدید آمد.

نوکیا در سال ۱۸۶۵ در حاشیه رودخانه Tammerkoski Rapids و به عنوان یک کارخانه خمیر چوب شروع به فعالیت کرد. فردریک آیدستام (Fredrik Idestam) که یک مهندس معدن بود، نوکیا را بنیان نهاد. او به زودی پتانسیل تجاری زیاد خمیر چوب را دریافت و دومین شعبه شرکت خود را در کنار رودخانه Nokianvirta در فنلاند تاسیس کرد. نام نوکیا از نام Nokianvirta برگرفته شده است.

یکی دیگر از ریشه‌های نوکیا تولید محصولات پلاستیکی مانند چکمه و تایر بود. این بخش کارخانه Nokian Footwear نامیده می‌شود و در سال ۱۹۹۰ تشکیل شد و بعدها به برند دیگری فروخته شد. ریشه این بخش به سال ۱۸۹۸ و کارخانه Rubber Works بر می‌گردد که توسط لئو میچلین تاسیس شد. پس از تاسیس، این کارخانه فعالیت خود را گسترش داد و دیگر محصولات پلاستیکی مانند کمربند ایمنی برای خودروها نیز تولید کرد.
کمپانی نوکیا در سال ۱۸۷۱ به شکلی مشترک توسط آیدشتام و میچلین تاسیس شد.
در سال ۱۹۶۰، شرکت Finnish Cable Works بخش الکترونیک خود را تشکیل داد و حرکت به سمت گوشی‌های موبایل را آغاز کرد.

در دهه ۱۹۶۰، نوکیا همچنین برای وزارت دفاع فنلاند محصولات زیادی از جمله ماسک تولید می‌کرد. این شرکت همچنین یک سیستم ارتباطات وایرلس توسعه داد که در سال ۱۹۸۳ در ارتش فنلاند بکار گرفته شد.

نوکیا ایتدا تمرکز خود را روی موبایل گذاشت و کمتر از یک دهه رتبه اول را در بازار موبایل به دست اورد

در طول دهه ۱۹۷۰، نوکیا بخش شبکه و زیرساخت خود را گسترش داد و این بخش هنوز هم یکی از مهمترین بخش‌های نوکیا است. نوکیا در این دهه تاکید داشت که کارمندان باید بر روی پروژ‌های تحقیقاتی خودشان کار کنند. گوگل نیز کاری مشابه انجام میداد و البته پس از مدتی آن را رها کرد.
در سال ۱۹۷۷، کاری کایرامو ریاست نوکیا را بر عهده گرفت. کایرامو به طور جدی توسعه بخش الکترونیک را در دستور کار خود قرار داد. از اینجا به بعد نوکیا به تولید محصولاتی همچون تلویزیون و کامپیوتر روی آورد. اولین کامپیوتر این شرکت در سال ۱۹۸۱ با نام MikroMikko M1 به بازار عرضه شد. این کامپیوتر دارای یک حافظه ۶۴ کیلوبیتی، دو درایو ۵.۲ اینچی و یک کیبورد دو کیلوگرمی بود.

نوکیا در سال ۱۹۸۲ اولین تلفن و در سال ۱۹۸۴ اولین موبایل خود را عرضه کرد. این موبایل ۵ کیلوگرم وزن داشت. البته این موبایل برای استفاده در ماشین توسعه داده شد. اولین موبایل نوکیا که میشد آن را در دست گرفت با نام Mobira Cityman در سال ۱۹۸۷ به بازار عرضه شد.

با رهبری کایرامو، نوکیا به بازارهای جدید راه پیدا کرد، اما در پایان دهه ۸۰ میلادی، به دلیل نتایج ضعیف بخش تلویزیون و کامپیوتر، کایرامو خودکشی کرد. پس از کایرامو، Simo Vuorilehto سکان نوکیا را در دست گرفت و در سال ۱۹۹۲، جرما اولیلا (Jorma Ollila) به عنوان مدیرعامل نوکیا منصوب شد. در زمان اولیلا، نوکیا تمام بخش‌های غیر مخابراتی خود را فروخت و بخش‌های دیگر نیز بین سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ فروخته شده بودند.

نوکیا امروز دوباره می‌خواهد به بازار اسمارت‌‌‌‌فون بازگردد تا شاید بتواند بخشی از شکوه و عظمت گذشته خود را بازیابد. اما اگر حتی نتواند این کار را بکند، باز هم تاریخی غنی خواهد داشت.

منبع: آی تی رسان

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.