Take a fresh look at your lifestyle.

بررسی روش کسب و کار برند آمازون

بررسی روش کسب و کار برند آمازون

 

کمپانی آمازون دات کام یا همان آمازون، شرکتی آمریکایی است که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت دارد. این کمپانی در سال ۱۹۹۴، توسط جف بزوس در شهر سیاتل ایالت واشنگتن، تاسیس شد. آمازون بزرگ ترین فروشگاه خرید آنلاین در دنیا به شمار می رود.

 

آمازون

این شرکت کار خود را به صورت یک فروشگاه کتاب مجازی آغاز کرد و بعد ها در زمینه فروش دی. وی. دی، بلو-ری، سی.دی، دانلود ویدئو، موسیقی، کتاب صوتی، نرم افزار، بازی های رایانه ای و حتی مواد غذایی، اسباب بازی و جواهرات نیز شروع به فعالیت کرد. آمازون مطابق با وضعیت برخی کشور ها از جمله ایالات متحده، بریتانیا، ایرلند، فرانسه، کانادا و… وب سایت اختصاصی خود را جدا گانه راه اندازی کرده است. از سوی دیگر، این کمپانی برای کشور های خاصی، خدمات حمل و نقل بین المللی در نظر گرفته است.
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرصت امروز ، در سال ۲۰۱۶، زبان هلندی و لهستانی نیز به وب سایت آلمانی این شرکت اضافه شد. آمازون در سال ۲۰۱۵، والمارت، ارزشمند ترین فروشگاه خرده فروشی ایالات متحده را پشت سر گذاشت و در سال ۲۰۱۶، به عنوان چهارمین کمپانی با ارزش ایالات متحده به حساب آمد.

چشم انداز و استراتژی

آمازون چشم انداز کسب و کار خود را این گونه توصیف می کند: «تلاش خستگی ناپذیر برای جلب رضایت مصرف کنندگان، با ارائه قیمت های پایین، سهولت و حق انتخاب گسترده در بین کالا های مختلف.»
چشم انداز این کمپانی، همچنان بر بهترین بودن در دنیا و منتخب مردم بودن، تمرکز دارد. این هدف بازاریابی، باز گو کننده ارزش های این کمپانی بوده و پیگیری آن، در ارتباطات آنلاین و غیر آنلاین این شرکت قابل مشاهده است.
به دست آوردن وفاداری مصرف کننده ها و تبدیل کردن آنها به مشتریان دائمی شرکت، عامل اصلی موفقیت آمازون به حساب می آید. بسیاری از وب سایت های مشابه آمازون، در زمینه آگاهی سازی موفق بودند، اما در جلب وفاداری مشتریان با شکست مواجه شدند ولی آمازون توانست در هر دو مورد کامیاب باشد.
در وب سایت این کمپانی، کالا های محبوب و پر فروش با قیمت پایین تر عرضه شده و در عوض، کالا هایی که فروش کمتری دارند با قیمت های بالا تر به فروش می رسند که این مسئله حاشیه سود آمازون را بیشتر خواهد کرد. از سوی دیگر برای خریدارانی که مقدار مشخصی کالا خریداری کنند، حمل و نقل و تحویل دهی رایگان در نظر گرفته شده است. این استراتژی می تواند سود دهی کمپانی را با مشکل مواجه کند، با این حال، آمازون این شیوه را به منظور پیشی گرفتن از سایر رقبا و در جهت استراتژی ترویج و پیشبرد به کار برده است.
آمازون از طرق مختلف، از جمله ارائه اطلاعات در رابطه با آخرین محصولات خود، تخمین زمان تحویل دهی، حق انتخاب برای تعیین نوع تحویل دهی و اطلاعات لحظه به لحظه کالا، تعهد خود به مصرف کننده را نشان می دهد. در نتیجه توجه آمازون به مشتریانش، امتیاز ۸۸ به آن داده شد که رکورد بیشتر میزان رضایت مصرف کنندگان در این صنعت را نشان می دهد.

به روز رسانی چشم انداز و اهمیت فناوری

موسس و مدیر عامل آمازون، جف بزوس، معتقد است که فناوری نقش بسیار مهمی در رابطه با توجه به مصرف کننده ایفا می کند. به کارگیری فناوری در آمازون، رقابت را در این صنعت بالا برده است. در سال ۲۰۱۱، آمازون اعلام کرد که وب سایت این کمپانی تصمیم دارد فروش کتابخوان های خود با نام کیندل بوک را نسبت به کتاب های کاغذی افزایش دهد. در ازای هر ۱۰۰عدد کتاب کاغذی که در آمازون به فروش می رسید، ۱۱۵ کتابخوان نیز فروش می رفت. در حال حاضر اپلیکیشن کیندل برای نرم افزار های اندروید و آی. اُ. اس در دسترس قرار گرفته است.

مصرف کنندگان آمازون

این شرکت بیش از ۷۶میلیون حساب کاربری دارد، اما تنها ۳٫ ۱ میلیون از آنها جزو حساب های فعال این وب سایت به حساب می آیند، به همین جهت، آمازون در پی آن است که تعداد حساب های فعال خود را بیشتر کند. آمازون برای جلب رضایت و وفاداری مصرف کنندگان، از سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) بهره می برد و به این ترتیب، اطلاعات مربوط به مشتریانش را جمع آوری می کند. تمام اطلاعات شخصی مشتریان شامل شماره حساب، فاکتور، ثبت سفارش، حساب کاربری و تاریخچه خرید های قبلی آنها، در پایگاه داده های این کمپانی جمع آوری و ثبت می شود.

حاشیه سود بالا، قیمت پایین

آمازون، کالا ها را ارزان تر از رقبای خود به فروش می رساند. این رویکرد باعث می شود که آمازون خطر سود کمتر را برای کامیابی در آینده بپذیرد. طی یک بررسی مشخص شد که این کمپانی چطور توانسته با قیمت های پایین به سود مورد انتظار دست پیدا کند. یک محصول به طور میانگین طی ۳۳روز در وب سایت آمازون دات کام به فروش می رسد. از طرف دیگر برای رقبای این شرکت در بهترین حالت، ۷۰ روز زمان می برد تا محصولی فروخته شود. آمازون همچنین پر فروش ترین محصولات خود را همیشه در دسترس نگه می دارد. همین موضوع، یکی از دلایل سود دهی بالای این کمپانی است.

مشتری مداری

به گفته جف بزوس ،« اگر آن طور که باید مشتریان را راضی نگه داشته و تجربه خوبی از خرید برای آنها به وجود بیاورید، آنها از برند شما به خوبی یاد کرده و شما را به دیگران معرفی می کنند. تبلیغات دهان به دهان بسیار اثر گذار هستند.»
یکی از عوامل موفقیت آمازون همین تبلیغات دهان به دهان است. به دلیل خدمات مشتریان فوق العاده آن مصرف کنندگان کاملا از آن اطمینان دارند.

رقابت

آمازون فضای صنعت تجارت الکترونیک را به شدت رقابتی ارزیابی کرده است. این شرکت، رقبای اصلی خود را شامل این گروه ها می داند:
– خرده فروشان خارج از فضای مجازی، فروشندگان، پخش کنندگان، ناشران
– سایر وب سایت های فعال در حوزه تجارت الکترونیک
– شماری از رقبای غیر مستقیم از جمله کمپانی های رسانه ای، وب پرتال ها، وب سایت های خرید آنلاین و موتور های جست و جو گری که به شکل مستقیم یا غیر مستقیم با سایر خرده فروشان همکاری می کنند.
-کمپانی هایی که خدمات تجارت الکترونیک شامل طراحی وب سایت و خدمات به مشتریان ارائه می دهند.
عوامل رقابتی اصلی در تقسیمات بازار این کمپانی، مواردی نظیر قیمت، در دسترس بودن، سهولت در مصرف، اطلاعات، آگاهی برند، خدمات مشتریان، قابل اطمینان بودن و قابلیت سازگاری با هر شرایطی است.

فروش رسانه ای

بر خلاف سایر خرده فروشان، آمازون از تبلیغات داخل گوگل و بنر های تبلیغاتی بهره می برد. در سال ۲۰۱۱، آمازون اعلام کرد که ۱۷درصد از سود این کمپانی در نتیجه تبلیغاتی رسانی آن به دست آمده است.
بازاریابی
آمازون معمولا رویکرد بازاریابی خود را در گزارشی که سالانه ارائه می دهد به طور واضح آشکار نمی کند، اما به نظر می رسد که تمرکز این کمپانی بیشتر روی کانال های بازاریابی آنلاین قرار گرفته است. کمپانی های تجارت الکترونیکی مثل آمازون از تقسیم بندی های جمعیتی و روانشناختی برای تقسیم بازار ها استفاده می کنند.
آمازون محصولاتی را ارائه می کند که قطعا تقاضا برای آنها زیاد باشد. از سوی دیگر این کمپانی مصرف کنندگان را به شکل فردی هدف قرار می دهد تا به این شکل آنها را به مشتریان همیشگی خود تبدیل کند.
آمازون همچنین اقشار مرفه و پایین دست جامعه را که تا حد لازم با فناوری روز آشنایی دارند، اما زمان کافی برای رفتن به خرید را ندارند، هدف قرار می دهد. همین رویکرد ها، این کمپانی را به غول صنعت تجارت الکترونیک تبدیل کرده و هر شخصی در هر جای دنیا که باشد، می تواند هر آنچه نیاز دارد را سفارش داده و تحویل بگیرد.

حضور در هالیوود

این کمپانی به قلمرو های دیگر هم وارد شده است. باوجود اینکه فروشگاه های آنلاین هیچ نقطه اشتراکی با هالیوود ندارند، خبر ها حاکی از آن است که آمازون در بیش از ۳۰فیلم و شوی تلویزیونی، سرمایه گذاری کرده است. آمازون محتوای این برنامه ها را کاملا مطابق سلیقه خود می سازد. آنها مضمون فیلم ها و شو های تلویزیونی خود را با استفاده از اطلاعات و داده هایی که از فروش و سلیقه مشتریان شان دریافت می کنند، به دست می آورند.

 

 

منبع : اقتصاد آنلاین

نظرات بسته شده است.