Take a fresh look at your lifestyle.

مشکلات توجه زیاد مردم به مُد برندهای خارجی

مشکلات توجه زیاد مردم به مُد برندهای خارجی

برگزیده بخش کیف در پنجمین جشنواره مد و لباس فجر گفت: مجبوریم طرح‌هایی را اجرا کنیم که مورد پسند بازار است. متاسفانه سلیقه بازار، سلیقه ایرانی نیست. مردم به مُد برندهای خارجی توجه می‌کنند.

 

برندینگ

 

فهیمه فدایی راد که در پنجمین جشنواره مد و لباس در بخش طراحی کیف برگزیده شد، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مردم ترجیح می‌دهند لباس، کیف یا کفشی که می‌خواهند بخرند، به مد برندهای خارجی نزدیک باشد. ممکن است سلیقه طراح ایرانی با یک برند خارجی همراه نباشد. اگر می‌بینید چند سالی است که مردم از طرح‌های سنتی ایرانی استقبال می‌کنند به دلیل مُد شدن آن‌هاست.

او ادامه داد: اگر طراحان داخلی بخواهند یک اسم برای برند خود بگذارند ترجیح می‌دهند اسم خارجی انتخاب کنند. کمتر پیش می‌آید اسم‌های ایرانی به چشم بیاید و با استقبال نیز روبه‌رو شود.

این طراح درباره این‌که جشنواره مد و لباس چقدر در زمینه معرفی طراحان به بازار کار تاثیرگذار است؟ بیان کرد: طبیعتا تاثیرگذار است به شرط آن‌که اطلاع‌رسانی و برگزاری جشنواره کامل باشد. سال گذشته به‌طور اتفاقی و از طریق یکی از دوستان با این جشنواره آشنا شدم. امسال نیز خودم پیگیر برگزاری آن بودم و بسیاری از طراحان را می‌شناسم که در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما در جریان برگزاری جشنواره نیستند.

فدایی‌راد گفت: توقع دارم هربار که در جشنواره شرکت می‌کنم، طراحان زیادی با کارهای با کیفیت در آن حضور داشته ‌باشند و تعداد شرکت‌کننده‌ها بیشتر باشد تا احساس رقابت به‌وجود بیاید و متوجه شویم که تا چه اندازه پیشرفت کرده‌ایم و طراحی یک کار جدید، به دغدغه ما تبدیل شود، نه این‌که به استفاده از طرح‌های قدیمی برای حضور در جشنواره اکتفا کنیم.

این طراح کیف اظهار کرد: طراحان در جشنواره فجر جدی‌تر گرفته و به عبارتی دیده می‌شوند، در نتیجه با اعتماد به نفس بیشتری می‌توانند کار کنند. از طرفی برای یک طراح، فضای کاری باز می‌شود.

او با بیان این‌که بخش کیف و کفش، جواهرات و سایر بخش‌ها جایگاه خاصی ندارند، ادامه داد: وقتی اسم جشنواره مد و لباس می‌آید بیشتر توجه‌ها به سمت لباس جلب می‌شود حتی در شبکه‌های اطلاع‌رسانی به‌طور جداگانه اسمی از بخش‌های دیگر آورده نمی‌شود. به همین دلیل بسیاری فکر می‌کنند این جشنواره صرفا به لباس می‌پردازد.

او اضافه کرد: چون بخش لباس خیلی پررنگ‌تر است، وقتی جشنواره مد و لباس به پایان می‌رسد و یک طراح برگزیده می‌شود همه سراغ آن طراح لباس می‌روند و با طراحان بخش‌های دیگر کاری ندارند. به همین دلیل است که بیشتر طراحان لباس برای افراد معروف و بازیگران طراحی می‌کنند.

فدایی‌راد درباره دلیل این اتفاق توضیح داد: فکر می‌کنم اطلاع‌رسانی کم و تا حدودی کیفیت پایین کارها، دلیل بی‌توجهی به بخش‌هایی مثل کیف و کفش یا دیگر بخش‌های مد باشد. بیشتر طراحان روی طراحی تمرکز دارند و این موضوع موجب می‌شود کیفیت کار اجرایی آن‌ها پایین بیاید. کیفیت کارهای اجرایی بالا نیست، در حالی که هزینه‌ای که برای تولید کارها می‌شود، بالاست. در نتیجه قیمت بالایی روی آثارشان می‌گذارند که با محصولات خارجی برابری می‌کند و مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد همان مبلغ را برای کارهای خارجی بپردازد.

او با بیان این‌که فراخوان جشنواره شفاف نیست، گفت: سال گذشته زمانی که جشنواره تمام شد و برای تحویل گرفتن اثرم رفتم، در کنار کارم یکسری کیف پارچه‌ای دیدم که هیچ‌کدام از آن‌ها را در بخش نمایشگاه جشنواره ندیده بودم. یعنی آنقدر فراخوان نامفهوم بوده که شرکت‌کنندگان نمی‌دانستند در بخش کیف و کفش باید آثاری از جنس چرم ارائه کنند و بیشتر افراد کیف پارچه‌ای به دبیرخانه فرستاده بودند.

این برگزیده جشنواره مد و لباس در پاسخ به این‌که بعد از برگزیده شدن در جشنواره، تولیدکننده‌ای به سراغ شما آمد؟ توضیح داد: متاسفانه خیر؛ تولیدکنندگانی هم که ما تا حدودی آن‌ها را می‌شناسیم اصلا در جشنواره حضور نداشتند که بخواهند کارهای ارائه‌شده را ببینند.

این طراح که در پنجمین جشنواره مد و لباس در بخش کیف و کفش برای طراحی کیفی با نام «آناشید» برگزیده شد، درباره نام این طرح توضیح داد: آناشید به معنی خورشید است و چون از طرح‌های خورشید به‌صورت هندسی برای کار استفاده کردم، این اسم را روی اثر گذاشتم.

فهیمه فدایی‌راد و برادرش، در جشنواره مد و لباس سال گذشته به ترتیب نفر دوم و سوم شدند و به‌صورت آزاد کیف طراحی می‌کنند. او ۳۱ سال دارد و فارغ‌التحصیل رشته گرافیک در مقطع کارشناسی است و حدود هشت سال است که طراحی کیف انجام می‌دهد. او امسال نیز در جشنواره مد و لباس شرکت کرده است.

منبع : ایسنا

نظرات بسته شده است.