Take a fresh look at your lifestyle.

محصولات شکست خورده از برندهای معروف جهان را بشناسید

محصولات شکست خورده از برندهای معروف جهان را بشناسید

 

جولی هال نویسنده کتاب طرح جدید راه اندازی (The New Launch Plan) معتقد است کمتر از ۳ درصد کالاهای مصرفی جدید از بین ۵۰ میلیون دلار فروش سالانه بالاترین رضایت را به ارمغان میاورند. این دقیقا همان بخش مهم تجارت های کلان است که حتی باعث شکست بزرگترین کمپانی های جهان از پپسی و نتفلیکس گرفته تا مایکروسافت و مک دونالد شده است. در این مقاله قصد داریم به ده ها مورد از این محصولات شکست خورده اشاره کنیم که در طول تاریخ به ثبت رسیده است. این محصولات شکست خورده در حوزه خاصی نبوده و شامل اتومبیل، کامپیوتر، تنقلات و غیره می‌شوند.

۱۹۵۷ – فورد ادسل

ادسل یکی از موارد مورد علاقه بنیانگذار مایکروسافت، بیل گیتس (Bill Gates) برای مطالعه بود. جالب اینجاست که حتی نام ادسل نیز مترادف شکست در بازاریابی است. کمپانی فورد در سال ۱۹۵۷ میلادی سرمایه گذاری کلان ۴۰۰ میلیون دلاری را انجام داد و یک اتومبیل به نام ادسل روانه بازار کرد. اما آمریکایی‌ها علاقه‌ای به خرید آن نشان ندادن، چرا که آن‌ها اتومبیلی کوچکتر و البته اقتصادی‌تر می‌خواستند.

هدف از عرضه اتومبیل فورد ادسل قرارگرفتن در جایی بین گران قیمت‌ترین و ارزان قیمت‌ترین اتومبیل شرکت فورد بود. این اتومبیل ۳ سال بعد یعنی ۱۹۶۰ میلادی به طور کامل از بازار خارج شد.

برندینگ

۱۹۷۵ – بتامکس سونی

دهه ۷۰ میلادی جنگ بزرگی بین فرمت های ویدیویی خانگی بتامکس (Betamax) و وی اچ اس (VHS) رخ داد.

سونی یک اشتباه بزرگ کرد: فروش بتامکس در سال ۱۹۷۵ آغاز شد، در حالی که رقیب آن ماشین‌های VHSS به فروش می‌رفتند. سونی مجبور شد این ماشین‌های ویدیو خانگی را نزد خود نگه دارد و خیلی سریع محصولات VHS آن را از بازار بیرون راندند. هرچند بتامکس از لحاظ فنی برتر بود، اما وی اچ اس به راحتی توانست تمام بازار را با یک مدیریت خوب از آن خود کند. بتامکس یکی از بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ است.

برندینگ

۱۹۸۵ – نوشابه New Coke

اواسط دهه ۸۰ میلادی بود که Coke قافیه را به پپستی باخت. تبلیغات چالش پپسی تا حد زیادی در اوج گیری این شرکت موثر بود. در جواب آن، کوکا کولا سعی کرد تا محصولی مشابه آن را تولید کند. در حالی که نوشابه “New Coke” شانس زیادی برای تست شدن پیش از سال ۱۹۸۵ را داشت، اما متاسفانه کوکا کولا زمان اشتباهی را برای عرضه آن انتخاب کرد. کوک جدید پس از چندین هفته به حالت اولیه بازگشت و با تصاحب همان فرمول قدیمی در قالب یک محصول به نام کوکا کولا کلاسیک روانه بازار شد.

برندینگ

۱۹۸۹ و ۱۹۹۲ – Pepsi A.M و Crystal Pepsi

در سال ۱۹۸۹ میلادی پپسی تلاش کرد تا یک نوشیدنی محصوص صبحانه روانه بازار کند اما محصول آن به نام Pepsi” “A.M یک سال بیشتر دوام نیاورد.

در سال ۱۹۹۲ این شرکت بار دیگر شانس خود را امتحان کرد و یک نوشیدنی جدید به نام “Crystal Pepsi” روانه بازار کرد. اینبار هم نوشیدنی پپسی یک سال بیشتر دوام نیاورد و در سال ۱۹۹۳ از بازار حذف شد. بر اساس شنیده‌ها این شرکت قصد  داشت بار دیگر محصول مذکور را در سال گذشته میلادی روانه بازار کند که از آن خبری نشد.

برندینگ

۱۹۸۹ – سیگار بدون دود RJ Reynolds

در دهه ۸۰ میلادی کمپین ضد سیگاری‌ها به راه افتاد و بر همین اساس شرکت RJ Reynolds با سرمایه گذاری ۳۲۵ میلیون دلاری محصول جدیدی را روانه بازار کرد: یک سیگار بدون دود

این سیگار عجیب و غریب نتوانست موفق شود و مردم آن را نخریدند. بنابراین ۴ ماه بعد این سیگار از بازار برچیده شد تا در لیست محصولات شکست خورده تاریخ قرار گیرد.

برندینگ

۱۹۹۳ – اپل نیوتون

نیوتو (Apple Newton) یکی از بدترین محصولات باارزش‌ترین کمپانی حال حاضر جهان است.

مسیج پد نیوتون به چندین دلیل شکست خورد: قیمت آن ۷۰۰ دلار بود، قد آن ۸ اینچ و طول آن  نیز ۴٫۵ اینچ بود که بسیار بزرگ به نظر می‌رسد. علاوه بر این تشخیص دست خط آن نیز به قدری بد بود که حتی در یک اپیزود سریال انیمیشنی سیمپسون ها (Simpsons) نیز آن را به مسخره گرفتند. اپل با ورود به بازار تبلت‌ها همراه با آیپد (iPadd)، این محصول را کنار گذاشت.

برندینگ

۱۹۹۰ – آب چشمه کوه راکی شرکت Coors

این یک آزمایش جذاب در توسعه برند تجاری بود: آب چشمه کوه راکی توسط شرکت Coors در سال ۱۹۹۰ میلادی روانه بازار شد، اما نتوانست موفق باشد. هرچند این شرکت در حال حاضر یکی از بزرگترین کمپانی های جهان در زمینه تولید نوشیدنی است. آب چشمه کوه راکی، یکی از بزرگترین محصولات شکست خورده این شرکت لقب گرفت.

برند

۱۹۹۵ – مایکروسافت باب

مایکروسافت باب با هدف تبدیل شدن به یک رابط کاربری برای ویندوز، محصول پروژه ی بلند پروازانه‌ای بود که توسط همسر فعلی بیل گیتز، ملیندا (Melinda) مدیریت می‌شد. مایکروسافت آن را یک سال پس از عرضه نابود کرد. اما چرا؟

متاسفانه این نرم افزار نیازمند عملکرد به مراتب قدرتمندتری از سخت افزار کامپیوترهای معمولی زمان خود بود و با توجه به این که بازار کامپیوترهای قدرتمند وسعت کمی داشت، پس از مدتی گیتس خبر مرگ آن را اعلام کرد.

برند

۱۹۹۵ – Virtual Boy نینتندو

Virtual Boy شرکت نینتندو یک محصول جاه طلبانه برای تکنولوژی رو به رشد واقعیت مجازی بود. برای استفاده از این تکنولوژی می‌بایست ابتدا این دستگاه را خریداری کنید تا بتوانید حسی شبیه به واقعیت مجازی را تجربه کنید.

این دستگاه آنطور که انتظار می‌رفت نشد. بازی‌های آن بسیار کم و با رزولوشن کمن بودند، این درحالیست که انظتار می‌رفت کیفیت بازی‌ها به استانداردهای یک کنسول بازی حداقل نزدیک باشد. فروش این دستگاه کمتر از ۱ میلیون قطعه بود و آن را بزرگ‌ترین شکست سخت افزاری شرکت نینتندو در طول تاریخ تاسیس این کمپانی می‌دانند.

برند

۱۹۹۶ – آرچ دلوکس مک دونالد

در سال ۱۹۹۶ مک دونالد آرچ دلوکس (Arch Deluxe) را معرفی کرد که هیچ گاه نتوانست محبوب شود. این ساندویچ با هدف نفوذ در شهرهای شلوغ ساخته شد و مک دونالد برای به دست آوردن آن ۱۰۰ میلیون دلار هم صرف کرد.

برند

۱۹۹۷ – لیموناد اوربیتز

هرچند لیموناد اوربیتز شبیه به یک لامپ بود و برای کودکان نیز جذاب بود، اما عملا آن خوشمزه نبود و بسیاری از مردم مزه آن را به شربت‌های دارویی تشبیه می‌کردند. این محصول در کمتر از یک سال از یخچال سوپرمارکت‌ها حذف شد. هرچند اوربیتز همچنان در فروشگاه eBay به فروش می‌رسد. بنابراین اگر می‌خواهید یک نوشیدنی دهه ۹۰ میلادی را تست کنید، می‌توانید آن را امتحان کنید.

برند

۱۹۹۸ – چیپس های Frito-Lay WOW!

در اواخر دهه ۹۰ میلادی شرکت فریتو لی یک خوراکی شگفت انگیز، یک چیپست به نام WOW! روانه بازار کرد. به ادعای این شرکت ترکیبی از اولسترا که اجازه میداد چیپس فاقد چربی باشد. ‌اما ظاهرا بزرگی بیش از حد مولکول اولسترا دیر هضم بود و باعث گرفتار کردن افراد با درد معده و اسهال می‌شد

برند

۲۰۰۶ – مایکروسافت زون

زون (Microsoft Zone) ساخته شد تا جای آیپاد اپل را بگیرد، اما در این امر موفق نبود. رابی بچ (Robbie Bach) رئیس سابق بخش سرگرمی های خانگی و تجارت موبایل شرکت مایکروسافت در این باره توضیح می‌دهد:

صادقانه باید بگویم که ما به قدر کافی شجاعت به خرج ندادیم تا اپل را با محصولی که چندان بد نبود شکست دهیم. با این حال آن یک محصول تقلیدی بود و بعید است کسی بخواد دستگاه خود را بفروشد و یک محصول تقلیدی را بخرد.

البته اگر علاقه مند به این محصول هستید این خبر خوبیست که شما میتوانید آن را از eBay خریداری کنید.

برند

۲۰۰۶ – موبایل EPSN

این موبایل در اوایل سال ۲۰۰۶ میلادی رونمایی شد و به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای اپراتورهای مجازی تلفن همراه به حساب می‌آمد. این تلفن قصد داشت ویدیوها، محتوا، دسترسی به شبکه بی‌سیم و همه چیز را به صورت انحصاری در اختیار کاربرانش قرار دهد. اما هیچکس این گوشی ۴۰۰ دلاری گران قیمت را خریداری نکرد تا خیلی سریع بساط آن برچیده شود.

۲۰۰۶ – HD DVD

HD DVD که عمدتا توسط شرکت توشیبا پشتیبانی مالی می‌شد، در نظر داشت تا نسخه باکیفیت‌تری از دی وی دی‌ها باشد. اچ دی دی وی دی پلیرهای مستقل به فروش رفتند و ایکس باکس ۳۶۰ مایکروسافت نیز به عنوان یک کنسول بازی فوق العاده محبوب همراه با اچ دی دی وی دی به فروش میرفت. اما سونی با رونمایی از Blu-ray موفق شد خیلی زود مچ این دی وی دی ها را بخواباند و زمانی که کمپانی برادران وارنر در سال ۲۰۰۸ بلوری را به عنوان فرمت مورد نظر تولیدات خود انتخاب کردند، عملا کار HD DVD پایان یافت.

حدود یک ماه بعد، توشیبا کار این فرمت را پایان داد. حال سالیانیست که از این قضیه می‌گذرد و همچنان بلوری به عنوان یک فرمت محبوب ویدیویی شناخته می‌شود. این یک شک بد بود و باید آن را نیز در لیست محصولات شکست خورده تاریخ قرار دهیم.

برند

۲۰۰۷ – Joost

Joost که به عنوان پروژه ونیز آن را می‌شناسند، قرار بود یک شبکه تلویزیونی باشد که توسط حامیان اسکایپ اختراع شده بود. این شبکه ناموفق ظاهر شد تا به جای آن هولو (Hulu) عرضه اندام کند.

برندسازی

۲۰۰۸ – Google Lively

بنا به دلایلی گوگل به فکر آن است که با دنیای مجازی Second Life به رقابت بپردازد. آیا Second Life یا زندگی دوم را به یاد میاورید؟ این پروژه یک دنیای مجازی شبیه به گیم بود، اما در واقع آن یک شبکه برای ارتباطات انسان‌های سراسر جهان بود. این پروژه هنوز هم مشغول به فعالیت است.

گوگل برای رقابت با این دنیای مجازی، یک دنیا به نام Lively ساخت که در سال ۲۰۰۸ رونمایی شد. وقتی شرایط بد اقتصادی در جهان حاکم شد، گوگل نیز بیخیال توسعه این جهان شد.

برندسازی

۲۰۰۹ – JooJoo

در دورانی که آیپد ۴۹۹ دلاری اپل در بازار عرضه اندام می‌کرد، یک تبلت کامپیوتر با همین قیمت روانه بازار شد اما موفق نشد مردم را به خرید خود ترغیب کند. این تبلت در سال ۲۰۰۹ روانه بازار شد و درست یک سال بعد از بازار ناپدید شد.

برندسازی

۲۰۰۹ – The Nook

این دستگاه، یک نمایشگر کتاب های الکتریکی بود که در سال ۲۰۰۹ روانه بازار شد. بازاریابی ضعیف و قدرت ناکافی سرمایه گذاران آن باعث شد تا خیلی زود فروش آن کاهش یابد. از دیگر دلایل عدم موفقیت آن نیز باید به عملکرد ضعیف‌تر آن نسبت به محصولی همچون کیندل آمازون اشاره کرد.

برندسازی

۲۰۱۱ – تاچ پد اچ پی

تاچ پد اچ پی، یکی از بزرگترین محصولات شکست خورده که مغلوب آیپد اپل شد

اچ پی یک پد لمسی همراه با سیستم عامل موبایلی WebOS روانه بازار کرد. اما این پد فقط یک ماه و نیم در بازار دوام آورد. این تبلت به هیچ عنوان قاتل آیپد اپل نبود و تنها ۲۵ هزار نسخه از آن در طول ۴۹ روز فروش خود به ثبت رساند. هرچند این پد چندان هم بد نبود، اما وقتی آیپد بود، در آن زمان دیگر نیازی به حضور تبلت دیگری حس نمی‌شد. بدین ترتیب آن را هم باید در لیست محصولات شکست خورده تاریخ جای دهیم.

برندسازی

۲۰۱۳ – فیس بوک هوم

کمپانی فیس بوک همراه با پلتفرم Home سعی بر آن داشت تا به صفحه اصلی گوشی های هوشمند کاربران وارد شود. اما این پروژه عملا شکست خورد. این پلتفرم خیلی شلوغ بود. عدم استقبال کاربران باعث شد تا در کمتر از ۱ ماه پلن اشتراک دو ساله آن از ۹۹ دلار به ۰٫۹۹ دلار کاهش پیدا کند تا حداقل کاربران متعصب این شبکه اجتماعی به خرید اشتراک آن ترغیب شوند. البته این یک پلتفرم خوب برای معتادان فیس بوک بود، اما با توجه به این که از داده‌ها و باتری به مقدار زیادی استفاده میکرد، نتوانست موفق شود.

برندسازی

۲۰۱۶ – گلکسی نوت ۷

گلکسی نوت ۷ یکی از بزرگترین محصولات شکست خورده تاریخ موبایل جهان است. سامسونگ زودتر از موعود گوشی گلکسی نوت ۷ را روانه بازار کرد. از این گوشی حتی بیش از ۲ میلیون نسخه نیز فروخته شد، اما پس از چند هفته گزارش‌های مختلفی از آتش سوزی این گوشی ها منتشر شد. این آتش سوزی‌ها به قدری زیاد شد تا سامسونگ مجبور به جمع آوری تمامی نسخه های عرضه شده و پایان بخشیدن به تولید گوشی های سری نوت شود.

برندینگ

نظرات بسته شده است.