Take a fresh look at your lifestyle.

آشنایی با بازاریابی مشارکتی، نحوه عملکرد آن و نقش برند در این نوع بازاریابی

آشنایی با بازاریابی مشارکتی، نحوه عملکرد آن و نقش برند در این نوع بازاریابی

بازاریابی مشارکتی (Affiliate Marketing) که با نام های بازاریابی پورسانتی و یا سیستم همکاری در فروش و بازاریابی رابطه ای نیز شناخته می شود، یکی از روش های بازاریابی اینترنتی است که در آن فروشنده (یا شرکتی که یک محصول یا خدمت را ارائه می کند) بر اساس سیستم پرداخت به ازای عملکرد به ناشر هزینه پرداخت می کند. بنابراین تنها زمانی به ناشر تبلیغ مبلغی پرداخت می شود که نتایجی مانند فروش یا یک مشتری راغب (زمانی که کاربر یک فرم یا ثبت نام را تکمیل می کند) از فعالیت او کسب شود. بازاریابی مشارکتی یک معامله برد-برد است، چرا که لازم نیست فروشنده هزینه هنگفتی را در شبکه های پرداخت در ازای کلیک مانند AdWords گوگل، adCenter مایکروسافت یا جستجوی یاهو صرف کند، در حالیکه هیچ تضمینی برای نتایج آنها وجود ندارد.

تعریف عبارات کاربردی در بازاریابی مشارکتی

بازاریابی مشارکتی یک نوع از بازاریابی عملکرد-محور است که در آن یک کسب و کار به ازای هر بازدیدکننده یا مشتری که توسط بازاریابی شریک (affiliate) جذب می شود به او پاداش می دهد. این حوزه، چهار نقش آفرین اصلی دارد: فروشنده یا تبلیغ کننده (= merchant که با عناوین خرده فروش یا برند نیز شناخته می شود)، شبکه (=network که حاوی پیشنهاداتی برای انتخاب توسط شریک است و پرداخت ها را بر عهده دارد)، انتشاردهنده یا ناشر (= publisherکه با عنوان شریک یا affiliate نیز شناخته می شود) و مشتری.

ناشر

ناشر فردی است که برای محصولات و خدمات یک کسب و کار، در ازای دریافت کمیسیون برای همه کلیک ها، فروش ها یا مشتریان راغب تعیین شده تبلیغ انجام می دهد. ناشران تبلیغات خود را به روش های متفاوت، مانند استفاده از تبلیغات بنری (رایج ترین)، لینک های متنی (موثرترین)، ارائه نقد و بررسی محصول و غیره انجام می دهند. هنگامی که یک فروش یا مشتری راغب جذب می شود، تبلیغ کننده مبلغ کمیسیون را به ناشر پرداخت می کند. این مبلغ اغلب درصدی از فروش است، اما می تواند یک مبلغ ثابت نیز در نظر گرفته شود.

فروشنده (تبلیغ کننده)

فروشنده یا تبلیغ کننده شرکتی است که فروشنده محصول یا ارائه دهنده خدمات است. این شرکت ها برای جذب فروش و مشتری راغب بیشتر به مشارکت با ناشران می پردازند. تبلیغ کنندگان استفاده از شریک را برای بازاریابی خود ترجیح می دهند، چرا که تنها در ازای تبدیل – کلیک (پرداخت به ازای کلیک: PPC)، مشتری راغب (پرداخت به ازای جذب مشتری راغب یا عمل: PPL یا PPA)، فروش (پرداخت به ازای فروش: PPS) -هزینه صرف می کنند.

  • پرداخت به ازای کلیک (PPC): در برنامه های پرداخت به ازای کلیک، در ازای همه کلیک های معتبری که ناشر جذب می کند، فارغ از جذب فروش یا مشتری، مبلغ معینی به او پرداخت می شود.
  • پرداخت به ازای جذب مشتری راغب (PPL): در این برنامه، تبلیغ کننده در ازای انجام یک عمل مشخص از سوی مخاطب، که می تواند پر کردن یک نظر سنجی کوتاه، استفاده از دوره آزمایشی یک محصول یا سرویس، نصب یک برنامه، ثبت نام، ارسال یک فرم آنلاین و مواردی از این قبیل باشد، مبلغ مشخصی را به ناشر پرداخت می کند.
  • پرداخت به ازای فروش (PPS): در این برنامه، تبلیغ کننده درصد مشخصی از همه فروش هایی که به واسطه بازاریابی ناشر انجام می شود را به او پرداخت می کند. محبوب ترین برنامه پرداخت به ازای فروش به برنامه شراکت آمازون تعلق دارد که طی آن، ناشر می تواند بسته به طبقه بندی محصول، تا ۱۵ درصد کمیسیون دریافت کند.

 

شبکه شراکت

یک شبکه شراکت (مانند شبکه مشارکت گوگل یا Google Affiliate Network)، کانونی است که فروشنده و ناشر را به هم متصل می کند. شبکه های شراکت دارای فناوری های لازم برای نظارت و پیگیری و ابزارهای گزارش هستند و مدیریت پرداخت ها را بر عهده دارند. تبلیغ کننده می تواند برای مدیریت برنامه شراکت خود از یک شبکه شراکت بهره ببرد، یا اینکه شبکه یا پلتفورم داخلی خود را مورد استفاده قرار دهد.

برند

بازاریابی مشارکتی چگونه کار می کند؟

  • شما به عنوان شریک در یک برنامه مشارکت ثبت نام می کنید و یک لینک مشارکت (یک آدرس خاص که حاوی نام یا شماره مخصوص کاربری شریک است) را دریافت می کنید.
  • برای تبلیغ و ترویج محصول یا خدمات فروشنده از لینک مشارکت خود استفاده می کنید.
  • یک مشتری روی لینک مخصوص شما کلیک می کند و وارد وبسایت تبلیغ کننده می شود.
  • تبلیغ کننده یک کوکی (cookie) در رایانه مشتری ذخیره می کند.
  • مشتری کالا یا خدماتی را از وبسایت تبلیغ کننده سفارش می دهد.
  • هنگامی که مشتری فرآیند تکمیل خرید و پرداخت را انجام می دهد، تبلیغ کننده کوکی رایانه او را بررسی می کند.
  • تبلیغ کننده کوکی مشارکتی که متعلق به شماست را تشخیص می دهد و پاداش خرید را برای شما منظور می کند.
  • تبلیغ کننده گزارش های مشارکت شما را به روز می کند.
  • بر اساس سیاست پرداخت تبلیغ کننده، کمیسیون ها –معمولا به صورت ماهانه- پرداخت می شوند.

نظرات بسته شده است.