Take a fresh look at your lifestyle.

ایران و ارمنستان در حوزه غذایی (برند حلال) همکاری میکنند

ایران و ارمنستان در حوزه غذایی (برند حلال) همکاری میکنند

کشورمان مدتی است که در بخش تولیدات غذای حلال فعالیت خود را آغاز کرده و در این مسیر افتتاح دفتر غذای حلال ایران در ایروان و دیگر مناطق ارمنستان و همچنین استفاده از این بازار برای افزایش مبادلات بازرگانی بین دو کشور بررسی شده است.

حلال مجموعه‌ای از نام نشان‌های تجاری (برند) است که بر محصولات غذایی درج می‌شود. این نام برگرفته از معنی غذای حلال است که در دین اسلام آمده است و اولین بار محصولات غذایی حلال در کشور مالزی بوجود آمده است. در چند سال اخیر این علامت تجاری غذایی بصورت یک علامت جهانی از طرف کشورهای اسلامی در دنیا معرفی شده‌است به‌طوریکه در کشورهای غیر اسلامی نیز از استقبال خوبی برخوردار شده است.

برندینگ

بنابراین گزارش، موسسه جهانی حلال در سال ۲۰۰۷ به منظور گسترش فرهنگ حلال تاسیس شد و پس از تصویب استاندارد غذای حلال توسط سازمان همکاریهای اسلامی در سال ۲۰۱۰ فعالیت های خود را به بخش های جدیدی از تبیین “علم حلال”، “مقررات حلال” و “اخلاق حرفه ای حلال” توسعه بخشید. موسسه جهانی حلال وابسته به مرکز تحقیقات و اطلاع رسانی اتاق اسلامی است و فعالیت های خود را در زمینه “فرهنگ سازی حلال”، “استاندارد سازی حلال”، “مقررات سازی حلال”، “ساختار سازی حلال” و “تجاری سازی حلال” در بخش های غذایی، دارویی، آرایشی- بهداشتی، پوشاک و خدمات حلال برنامه ریزی کرده است. موسسه جهانی حلال دارای دو کمیته فقهی و علمی است که موسسه را در امر مبانی حلال از نظر انطباق با موازین شرعی و روش های علمی کمک می کنند. در بعد اداری و تجاری نیز این دو نهاد دیگر به نام “انجمن دارندگان نشان حلال” و “کنسرسیوم حلال” خدمات خود را در زمینه تدوین مقررات و استاندارد های حلال به موسسه ارائه می نمایند.

این گزارش می افزاید: در راستای حرکت در این مسیر برنامه گشایش دفتر غذای حلال ایران در شهرهای ارمنستان در مذاکرات اِمیل تاراسیان معاون وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری های این کشور و عباس قربانی مسئول بخش اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی در ایروان بررسی شده است.

دفتر رسانه ای وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری های ارمنستان در این زمینه به نقل از اِمیل تاراسیان، معاون وزارت توسعه اقتصادی و سرمایه گذاری های ارمنستان نوشته است: “امکانات بیشتری برای توسعه مناسبات دو کشور وجود دارد که گشایش دفاتر غذای حلال در ارمنستان به افزایش مبادلات نیز منجر خواهد شد. فرصت های فراوان همکاری های دو جانبه برای تولید محصولات حلال در ارمنستان و صادرات آن به کشورهای مختلف از جمله ایران با دستاوردهای اقتصادی برای طرفین وجود دارد. از سوی دیگر، وجود فرآورده های غذایی حلال و توزیع آن سبب افزایش جذابیت گردشگری ارمنستان می شود، زیرا نیازهای گردشگران کشورهای اسلامی در این زمینه تامین خواهد شد.”

یادآور می شود: ارمنستان با حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در منطقه قفقاز که پس از فروپاشی شوروی در سال ۱۹۹۱ استقلال یافت، با موقعیت راهبردی ویژه، از غرب با ترکیه، شمال گرجستان، شرق جمهوری آذربایجان (جمهوری قره‌باغ) و در جنوب ایران و جمهوری خودمختار نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) هم مرز است.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.