Take a fresh look at your lifestyle.

برند صنعت سبز در خدمت صنایع ایرانی

برند صنعت سبز در خدمت صنایع ایرانی

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در هجدهمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که صبح امروز در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با اشاره به برخی رخدادهای مهم ماه های اخیر برای افزایش تعامل حوزه های اقتصادی و صنعتی با محیط زیست، گفت: یکی از این رخدادهای مهم، تصویب مالیات سبز در لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در کشور و پس از یک سال و نیم گفتگو و هم اندیشی میان سازمان حفاظت محیط زیست و کمیسیون اقتصادی دولت، وزارت اقتصاد و دارایی و سایر بخش های اقتصادی دولت، توسط هیات دولت بود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب مالیات سبز در لایحه اصلاح مالیات بر ارزش افزوده برای نخستین بار در کشور، گفت: در تمام دنیا، مالیات سبز به دلیل آثار بسیار مثبت اجتماعی و اقتصادی، به عنوان مفیدترین نوع مالیات شناخته می شود.

ابتکار با بیان اینکه در تمام دنیا، مالیات سبز به دلیل آثار بسیار مثبت اجتماعی و اقتصادی، به عنوان مفیدترین نوع مالیات شناخته می شود، خاطرنشان کرد: تصویب مالیات سبز تاثیر بسیار مثبتی در جهت گیری های اقتصادی دولت و کشور دارد.

برند

پیش بینی مشوق های مالیاتی برای صنایع سبز در لایحه هوای پاک

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به لایحه هوای پاک داشت و افزود: این لایحه که هم اکنون در نوبت طرح و تصویب صحن علنی مجلس برای تبدیل به قانون هوای پاک قرار دارد، دارای بندی است که در برگیرنده مشوق های مالیاتی برای صنایع سبز و صنایع سبز برگزیده کشور است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر این موضوع که تصویب قانون هوای پاک و این بند می تواند کمک بزرگی برای حرکت بخش صنعت کشور به سمت صنعت سبز باشد، تصریح کرد: ایجاد مشوق در کنار مباحثی همچون اخذ مالیات و جرایم و مقررات می تواند منجر به رشد صنایع سبز در کشور شود.
برند صنعت سبز نوعی مشوق معنوی برای صنایع است
به گفته وی، برند صنعت سبز نیز نوعی مشوق معنوی برای صنایع است زیرا امروز برای مردم و مشتریان صنایع بسیار مهم است که محصولات انتخابی آن ها، مخرب و آلاینده محیط زیست نباشد.
ابتکار با بیان اینکه قوانین بسیاری در زمینه حفظ محیط زیست به تصویب دولت یازدهم رسیده است، ابراز امیدواری کرد: مجموع این قوانین و مشوق ها منجر به حفظ محیط زیست و رشد اقتصادی پایدار در کشور شود.

نباید فراموش کنیم دولت یازدهم در چه شرایطی شروع به کار کرد

معاون رئیس جمهور ضمن تقدیر از تمامی افراد و نهادهایی که برای رشد سبز، اشتغال، تولید، ارزش افزوده و اقتصاد مقاومتی همراه با حفظ محیط زیست در کشور تلاش می کنند، اظهار کرد: موظفیم به یادآوری شرایط کشور در زمانی که دولت یازدهم آغاز به کار کرد تا فراموش نکنیم از کجا به کجا رسیده ایم و وای بر ما اگر آن شرایط را فراموش کنیم یا نادیده بگیریم که در چه شرایطی بودیم و امروز در چه شرایطی هستیم.
به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، تورم ۴۰ درصدی، رشد اقتصادی منفی ۶ درصد، افزایش لحظه ای و عدم ثبات و کنترل قیمت ارز، به هم ریختگی و آشفتگی در مناسبات بین المللی و منطقه ای تنها بخشی از چالش هایی است که دولت یازدهم در بدو شروع به فعالیت با آن ها رو به رو بود و طی سه سال گذشته تلاش بسیاری کرد تا حد امکان از آن ها بکاهد و در بسیاری از زمینه ها نیز موفق شد و بخش مهمی از مشکلات را پشت سر گذاشتیم اگرچه هنوز کارهای زیادی در پیش است.
وی با بیان اینکه اینها را می گویم تا شرایط را یادآوری کنم، گفت: امروز دولت برای بهبود وضعیت اقتصادی برنامه های مدونی دارد و با گام های روبه رشد در حال حرکت است و البته در کنار حوزه اقتصاد و بین الملل، رئیس جمهوری همواره تاکید داشته است که دولت یازدهم، دولت محیط زیست است.
ابتکار ادامه داد: از همین رو، دولت یازدهم برای ارتقاء و بهبود شرایط محیط زیست کشور که چالش های آن می تواند منجر به بحران های متعدد در حوزه های دیگر همچون حوزه های اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی و سلامت شود، به رغم تمامی مشکلات و چالش هایی که در حوزه های مختلف با آن رو به رو بوده، گام های بسیار مهمی برداشته است.
معاون رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تلاش شد تا با برنامه ریزی ها، سیاست گذاری ها و اقدام های مناسب و درست و ایجاد یکپارچگی در دولت و حذف بخشی نگری، محیط زیست و اقتصاد به هم پیوند داده شوند تا رشد اقتصادی کشور، پایدار و محیط زیست نیز حفظ شود.

تخریب محیط زیست، تخریب اقتصاد است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اینکه تخریب و آسیب محیط زیست منجر به آسیب اقتصادی در جامعه و از بین رفتن سرمایه های ملی می شود زیرا وقتی سفره آب زیرزمینی کشور آلوده و تخریب شود، خاک و مرتع کشور به دلیل هر نوع فعالیت نادرست و ناپایدار اعم از فعالیت نفتی یا صنعتی یا دامداری، غیرقابل استفاده و تخریب شود، سرمایه ملی و دارایی کشور تخریب، آلوده و نابود شده است.
وی با تاکید بر اینکه امروز تفکر اقتصادی با تفکر محیط زیستی عجین شده است و دوران رو در رویی و سردرگمی محیط زیست و صنعت و اقتصاد بسپری شده است، تصریح کرد: امروز، دوران اقتصاد سبز، توسعه پایدار و اقتصاد دوار است.
ابتکار با بیان اینکه امروز نگاه اقتصادی در جهان از اقتصاد خطی به اقتصاد دوار تغییر کرده است، اظهار کرد: مبنای اقتصاد دوار بازیافت و بازگشت تمامی مواد به طبیعت درست شبیه شکل نخست یا بازگشت به چرخه تولید است به طوریکه هیچ دور ریزی وجود نداشته باشد. یعنی هر آنچه که دارای ارزش افزوده و فرآیند اقتصادی است باید به چرخه تولید یا طبیعت بازگردد.
وی خاطرنشان کرد: اقتصاد دوار به معنای آن است که هیچ چیزی پسماند و ضایعات به شمار نمی رود و تمام آنچه از انرژی و ماده که مورد استفاده قرار می گیرد باید به چرخه طبیعت و تولید و اقتصاد باز گردد و مجددا مورد استفاده قرار گیرد و از همین رو جدیدترین هدف گذاری اقتصادی اتحادیه اروپا مبنی بر تامین ۲۵ درصد از رشد اقتصادی کشورهای عضو این اتحادیه از محل بازیافت انرژی و پسماند است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: این همان موضوعی است که تحت عنوان طراحی سبز در جهان از آن یاد می شود یعنی در تمامی فرآیندهای تولیدی، صنعتی، اقتصادی از مرحله اندیشه تا پایان فعالیت، باید به نحوری طراحی و اجرا شود که کمترین آسیب، تخریب، آلودگی و رد پا را برای محیط زیست و طبیعت داشته باشد.

تولید روزانه ۷ هزار تن زباله خانگی در تهران

این مقام مسئول با اعلام اینکه طبق پیش بینی ها به زودی حدود ۱۰ میلیون دستگاه تلفن همراه (موبایل) به عنوان زباله و پسماند در کشور خواهیم داشت، گفت: قطعا باید برنامه ریزی برای بازیافت این پسماندها از طریق تکنولوژی های نوین صورت پذیرد تا مجددا قابل استفاده یا جذب در طبیعت باشند.
وی افزود: همین طور باید به طور کلی برای کاهش تولید پسماند و زباله در کشور برنامه و اقدام و آموزش داشته باشیم تا شاهد آن نباشیم که به طور مثال در تهران به صورت روزانه شاهد تولید ۷ هزار تن زباله خانگی، ۵۰ هزار تن پسماند نخاله، صدها یا هزار تن پسماند صنعتی باشیم.
ابتکار با اشاره به ضرورت توسعه تفکر اقتصاد سبز و استفاده از فناوری‌های نوین و پاک در کشور، اظهار کرد: تلاش بسیاری کردیم تا محیط زیست اولویت تفکر اقتصادی، برنامه های توسعه ای و برنامه ششم باشد و خوشبختانه در حال حاضر شاهد همگرایی ملی برای حفظ محیط زیست و رشد اقتصاد سبز هستیم.
معاون رئیس جمهور با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست نظام توسط مقام معظم رهبری، گفت: ابلاغ این سیاست ها، فرصتی استثنایی و پشتوانه محکمی برای محیط زیست است.
وی با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی نیز در این دوره با تمام قوا در کنار برنامه‌های محیط زیستی کشور و دولت محیط زیستی قرار گرفته است، افزود: همگرایی ملی ایجاد شده برای مقابله با تخلف ها و بی قانونی ها در حوزه محیط زیست و پیشبرد اقتصاد سبز که تعریفی هخوان با اقتصاد مقاومتی دارد در ابعاد مختلف برنامه ریزی، اجرا و نظارت منجر به نتایج بسیار خوبی در حوزه محیط زیست کشور شده است.
ابتکار ضمن تاکید بر ضرورت حمایت از فناوری‌های نوین و سبز، تصریح کرد: برگزاری استارت آپ‌های سبز با هدف حمایت از اختراع‌های سبز، شکل گیری صندوق ملی محیط زیست با کارکرد ویژه توسعه، انتقال و شتاب دهی به اقتصاد، اشتغال و فناوری های سبز، همچنین تفاهم نامه‌های بین المللی، برنامه‌های آموزشی و کارگاه‌های توان افزایی در موضوعات مختلف تخصصی را برخی از برنامه ها و اقدام های انجام شده برای حمایت از فناوری های سبز، پاک و نو برشمرد.

با تهمت و تخریب، عقب نمی نشینیم

معاون رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر این موضوع که حمله ها، تخریب ها و تهمت ها اگرچه زیاد است اما باعث نمی شود که در این مسیر سخت و پر فراز و نشیب پیشرفت کشور و سبز شدن اقتصاد در کنار حفظ محیط زیست و طبیعت خسته شویم، تصریح کرد: با تمام این تهمت ها، عقب نمی نشینیم و در راستای حفظ محیط زیست بدون وقفه پیش می رویم و از مسیر خود فاصله نمی گیریم و امیدواریم با همت مردم برای پیشرفت ایران گام های موثرتری برداریم.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.