Take a fresh look at your lifestyle.

ریشه‌های برند حلال در کشور

گروه سلامت: برای اولین بار در کشور موضوع حلیت و برند حلال در زمانی بود که امام خمینی(ره) بر معدوم کردن گوشت‌هایی که ذبح شرعی نداشته و از یک کشور خارجی وارد شده بودند تأکید کردند.

عبدالعظیم بهفر، معاون پژوهشی مرکز تحقیقات جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تاریخ و ریشه‌های موضوع حلیت در ایران اظهار کرد: گرچه در اسلام و تاریخ زندگی ایرانیان همواره بحث حلیت مطرح بوده است اما برای اولین بار در کشور موضوع حلیت و برند حلال در زمانی بود که امام خمینی(ره) بر معدوم کردن گوشت‌هایی که ذبح شرعی نداشته و از یک کشور خارجی وارد شده بودند تأکید کردند.

وی افزود: از آن زمان تاکنون سه رویکرد مطرح شده‌ است؛ که برخی از آنها رویکرد کشور ما بوده و در این رابطه قانون ذبح را در نظر گرفتیم و بر این اساس ناظرانی را به کشور‌های مختلف که از آن‌ها گوشت و یا محصولات و فرآورده‌های مختلف دارای منشأ گوشتی به کشور وارد می‌شوند، فرستاده و از مبدأ بحث حلیت را پی‌ می‌گیریم.

معاون مرکز تحقیقات حلال ادامه داد: در حال حاضر برند حلال از جمله موضوعات مهم در کشورها ست؛ چنانکه برخی کشورها برند حلال را بنیان پیشرفت اختصاصی خود قرار داده‌اند و با برنامه ریزی درباره برند حلال برای محصولات صادراتی خود، توانسته‌اند در جهان به فروش زیادی دست پیدا کنند.

بهفر با بیان اینکه یکی از اهداف مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران تمرکز بر روی موضوع حلال از لحاظ علمی و صنعتی است گفت: جنبه فقهی هم یکی دیگر از موضوعات کاری ما بوده و دراین راستا همکاری‌هایی را نیز با حوزه علمیه داریم.

آماده همکاری با نهادها و پژوهشگران مختلف هستیم

وی با بیان اینکه یکی از مصادیق وحدت حوزه و دانشگاه موضوع حلال است بیان کرد: حلال یک علم بوده و هنوز هم جای کار بسیاری دارد و در این خصوص پژوهش‌های مختلفی طراحی شده و آماده همکاری با نهادها و پژوهشگران مختلف هستیم.

بهفر با تأکید بر اینکه مرکز تحقیقات حلال جمهوری اسلامی ایران در مرز علم حرکت می‌کند اظهار کرد: در آخرین کاری که انجام دادیم توانستیم روشی را برای اولین بار در دنیا طراحی و اجرا کنیم که چنانکه در حال حاضر منشأ ژلاتین از پوست و استخوان را هم می‌توانیم تشخیص دهیم.

وی ادامه داد: محصولاتی که در کشور تولید می‌شوند و به خارج از کشور صادر می‌شوند باید آرم و نشان حلال را از سازمان غذا و دارو کسب کنند چرا که هم نشان سلامت غذا است و هم اینکه نشان می‌دهد این محصول طبق ضوابط دینی تولید شده است.

معاون پژوهشی مرکز تخقیقات حلال یادآور شد: برخی از از تولید کنند‌گان مواد غذایی که قصد صادارات مواد غذایی خود را دارند کسب نشان حلال را از سازمان غذا و دارو در‌خواست کنند که ما نیز می‌توانیم این کار را بر اساس ضوابط موجود برای آنها انجام دهیم.

عضویت در خبرنامه

نظرات بسته شده است.