Take a fresh look at your lifestyle.

تنظیم بهتر بودجه

0

بودجه بندی فواید مهمی دارد؛ اولا برای فهم پویایی سود و ساختار مالی موسسه، ثانیا برای برنامه ریزی به منظور ایجاد تغییرات در دوره  آتی. بودجه بندی شما را مجبور می سازد تا به عواملی که سبب اصلاح شرایط موسسه و افزایش سود می شود، توجه کنید و همچنین به شما کمک می کند تا برای آینده آماده شوید.

مدل اصلی سود چارچوب لازم را برای بودجه بندی سود فراهم می سازد. مدل مناسب سود، ضروری ترین نقطه  شروع برای بودجه بندی است. به منظور توسعه  سود سال آتی، به موارد زیر توجه کنید:

– حاشیه ها (حاشیه  فروش، حاشیه  سود و…)

– حجم فروش

– هزینه های ثابت

بودجه  سود زیرساخت مناسبی برای تغییرات خاصی در بدهی ها و دارایی های عملیاتی ایجاد می کند که به وسیله  هزینه ها و درآمد حاصل از فروش صورت می گیرد. فرض کنید ۱۰درصد افزایش در درآمد حاصل از فروش پیش بینی می کنید. حساب دارایی، حساب های دریافتی چقدر افزایش می یابد؟ فرض کنید حجم فروش مورد نظر سال آینده ۱۵درصد بالاتر از امسال باشد.

موجودی کالا چقدر افزایش خواهد یافت؟ تغییرات برنامه ریزی شده در هزینه ها و درآمد حاصل از فروش سال بعد، مستقیما به تغییرات برنامه ریزی شده در بدهی ها و دارایی های عملیاتی منتهی می شود. این تغییرات، توجه را به دو مشکل اساسی و مهم دیگر جلب می کند.

اولا، اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، چه مقدار گردش وجوه نقد حاصل از سود ایجاد می شود؟ ثانیا، آیا نیاز به سرمایه  بیشتری خواهیم داشت و اینکه از کجا این پول فراهم می شود؟ نیاز به گردش وجوه نقد ناشی از سود برنامه ریزی شده (فعالیت های عملیاتی) برای سال آتی دارید، دلیل آن وجوه سه تصمیم مهم در برنامه ریزی مالی است:

– توزیع وجه نقد حاصل از سود میان صاحبان سرمایه (سود نقدی سهام به سهامداران شرکت های سهامی و توزیع وجه نقد به سهامداران شرکت های سهامی با مسئولیت محدود و شرکا)

– هزینه های سرمایه ای (خرید دارایی های ثابت جدید برای جایگزین کردن و تبدیل به احسن کردن دارایی های ثابت قدیمی و برای افزایش ظرفیت موسسه)

– افزایش سرمایه از طریق وام گرفتن، احتمالا، افزایش حقوق صاحبان سرمایه از طریق مالکان (سهامداران) جدید

هرچه بودجه  گردش وجوه نقد حاصل از سود را بیشتر گرفته باشید، میزان انعطاف پذیری بیشتری در پول موجود برای توزیع سهم وجه نقد حاصل از سود و مصارف سرمایه و فشار کمتری برای افزایش سرمایه جدید از طریق قرض و منابع صاحبان سرمایه خواهید داشت.

به طور کلی، بودجه  سود با بودجه  بدهی ها و دارایی ها و گردش وجوه نقد رابطه  مستقیم دارد. حسابدارتان بودجه  سود شما را در نظر می گیرد (برنامه  استراتژیک برای افزایش سود) و ترازنامه و صورت گردش وجوه نقد برنامه ریزی شده ای را تهیه می کند.

این اطلاعات برای برنامه ریزی خوب و دقیق بسیار ضروری است. بالاخص توجه به اینکه چقدر گردش وجوه نقد حاصل از سود تحقق خواهد یافت و چقدر مصارف سرمایه ای مورد نیاز است، که به این ترتیب منجر به این خواهد شد که بدانید باید چه مقدار سرمایه  را افزایش دهید و چه مقدار وجه نقد حاصل از سود را برای توزیع به کار ببرید.

ارتباط با نویسنده: Peyman.ahmady@yahoo.com

ارسال یک پاسخ