Take a fresh look at your lifestyle.

اثرات مخرب مدیریت ذره بینی / کسب و کارتان را با مدیریت تاثیرگذار اداره کنید

0

در حالی که برخی از مدیران قصد و نیت بسیار خوبی در قلب شان دارند،  اما در مدیریت کار روزانه کارمندان شان از کنترل خارج می شوند. در واقع نوع متفاوتی از مدیریت وجود دارد که در آن تمام کارمندان شرکت از مدیرشان می ترسند و به نوعی از او تنفر دارند که به آن مدیریت ذره بینی گفته می شود. فاصله باریکی بین مدیریت تاثیرگذار و ذره بینی وجود دارد و متاسفانه اغلب این فاصله رعایت نمی شود.

در واقع مدیریت ذره بینی زمانی اتفاق می افتد که شما به عنوان یک مدیر هر ثانیه از روز کاری کارکنان تان را زیر نظر دارید، نسبت به هر جزئیاتی وسواس به خرج داده و حساس می شوید و از کارکنان تان جزئی ترین مسائل مربوط به انجام کارشان را می پرسید و در نهایت از خط بین مدیریت تاثیرگذار و ذره بینی عبور می کنید که می تواند اثرات بلندمدت مخربی روی کسب وکار، کارمندان، روابط، بهره وری و… داشته باشد.

به خطر افتادن سلامتی

مدیری که به صورت ذره بینی کارمندا نش را تحت نظر دارد، باید بداند که در نهایت سلامتی آنها را به خطر می اندازد. جاناتان دی.  کوئیک، آموزشیار مدرسه پزشکی هاروارد که یکی از نویسندگان کتاب «مدیریت پیشگیری از استرس در سازمان ها» نیز است، با حمایت از این نظریه معتقد است که «کیفیت مدیریت مدیران بد در طول زمان و به تدریج روی سلامت کارمندان تاثیر می گذارد.»

او همچنین می گوید که تحقیقات مرتبط با مدیریت ذره بینی به وجود آمدن انواع مختلفی از مشکلات سلامتی مثل افزایش ریسک حملات قلبی، فشار خون بالا، مشکلات خواب، استرس مزمن و حتی روی آوردن افراد به سیگار کشیدن، پرخوری و… را به همراه دارد.

آسیب رابطه مدیریتی- کارمندی

یکی دیگر از مضرات مدیریت ذره بینی در محل کار، آسیبی است که به رابطه میان مدیر و کارمند وارد می شود. با زیر نظر گرفتن هر کاری که کارمندان تان انجام می دهند، وارد شدن تمام جزئیات کاری شان و دوباره انجام دادن کارها به این دلیل که به روشی که مدیریت ذره بینی می خواسته، انجام نشده، به تدریج اما قطعا کارمندان تان را به سمت در خروج هدایت می کند.

با از دست دادن کارمندان تان مجبور خواهید شد از زمان تان، تلاش و منابع  لازم برای استخدام نیروی جدید و جایگزین استفاده کنید و سپس به آنها آموزش های لازم را بدهید که در نهایت اداره کردن یک کسب وکار به چنین روشی باعث زمین خوردن آن می شود.

تحت تاثیر قرار گرفتن بهره وری

بدون شک بهره وری یکی از مهم ترین المان های یک  کسب وکار است که متاسفانه در مدیریت ذره بینی این اصل مهم تحت تاثیر قرار می گیرد. کارمندانی که با این نوع مدیریت مواجه هستند و به جای ترک کار تصمیم به ادامه کار با چنین روشی می گیرند، در نهایت با بی نظمی، سردرگمی، سطح بهره وری زیر متوسط و از دست رفتن جزئیات مهم در کارشان مواجه می شوند. به عبارت دیگر، کنترل کردن و زیر ذره بین قرار دادن کارمندان و هر حرکتی که انجام می دهند، بهره وری محل کار را از بین می برد.

در تحقیقی که پروفسور الکساندرا میشل در دانشگاه پنسیلوانیا و در سال ۲۰۱۴ انجام داد، به این نتیجه رسید که کارمندان تحصیلکرده تمایل دارند بیشتر و سخت تر کار و حتی بهتر کار کنند، زمانی که به آنها آزادی عمل بیشتری در برنامه های شان داده شود. میشل ۱۲ سال روی افراد جوان و بلندپرواز در دو بانک بزرگ سرمایه داری مطالعه کرد و به این نتیجه رسیدکه بانکداران انگیزه بیشتری دارند زمانی که به آنها اجازه داده شود مستقل فکر کنند و بدون نظارت مستمر کارشان را به انجام برسانند.

آسیب به روابط شخصی

مدیریت ذره بینی فقط تاثیرش را در کسب وکارتان نشان نخواهد داد، بلکه پای این مدیریت می تواند به زندگی شخصی  کارمندان تان نیز باز شود. استرسی که شما به عنوان مدیر در طول مدیریت ذره بینی به کارمندتان وارد می کنید، زندگی و روابط شخصی او را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و پایان خوشی برایش به همراه نخواهد داشت.

کارمندی که ساعات سختی را در محل کارش می گذراند، به خانواده و دوستانش نیز این سختی را انتقال می دهد و همین مسئله در از بین رفتن روابطش بسیار تاثیرگذار است؛ تاثیری که شاید بهبود بخشیدن به آن اصلا کار آسانی نباشد. در نتیجه مدیریت ذره بینی می تواند علاوه بر کسب وکارتان جنبه های مختلفی از زندگی کاری و شخصی کارمندتان را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

زیر سوال رفتن امنیت شغلی

از دیگر تاثیرات منفی که مدیریت ذره بینی می تواند روی کسب وکار و کارمندتان داشته باشد، زیرسوال رفتن امنیت شغلی است. در حالی که امروزه وجود امنیت شغلی یک موضوع داغ موردبحث در میان نیروهای کار است، کارمندانی که تحت تاثیر مدیریت ذره بینی قرار دارند و نظارت مستمر بر کارشان صورت می گیرد، اغلب با ترس از تنزل یافتن رتبه یا از دست دادن کارشان زندگی می کنند و با چنین هراسی هر روز در محل کارشان حاضر می شوند.

در محیطی که امنیت شغلی زیر سوال رفته، کارمندان سعی می کنند ساکت تر باشند و هیچ انتقادی به هیچ اتفاقی نداشته باشند و با ادامه دادن به چنین روشی، با کار کردن بیش از اندازه به جایی می رسند که دچار فرسودگی شغلی می شوند و در نهایت به دلیل مشکلات فیزیکی و ذهنی ناشی از کار زیاد و استرس توان ادامه کار از آنها سلب می شود و نتیجه ای جز ضرر به کسب وکارتان دربرنخواهد داشت.

کند شدن پیشرفت

در واقع به عنوان یک مدیر، با مدیریت ذره بینی پیشرفت کسب وکارتان را به مخاطره خواهید انداخت. باید بدانید که به تدریج کارکنان تان ابتکار عمل شان را از دست می دهند، اگر به طور مستمر بر فعالیت شان نظارت داشته، آنها را تحلیل کنید و انتظار دستورالعمل های دقیق درباره چگونگی انجام کارشان از آنها داشته باشید، به جای اینکه همراه شان باشید.

تاثیر دیگری که چنین شیوه مدیریتی بر کسب وکارتان خواهد داشت، کندتر شدن به سرانجام رسیدن پروژه های سازمان تان به طور چشمگیری خواهد بود، زیرا کارمندتان برای جلب نظر و رضایت مدیریت ذره بینی شما کارش را دوباره و دوباره انجام می دهد. برای جلوگیری از پیش آمدن چنین وضعیتی باید شیوه مدیریت ذره بینی تان را به وسیله دادن اطلاعات کافی به کارمندتان و مشارکت دادنش در پروسه تصمیم گیری کنترل و در زمان لازم این اطلاعات را نیز به روز کنید.

از بین رفتن کار گروهی

کار تیمی روحیه همکاری را بالا می برد و روشی مستحکم در محیط کار به وجود می آورد و همین مسئله روی روابط تاثیرگذار است و به دستیابی به اهداف با سرعت بیشتر کمک می کند. گرچه عکس چنین موضوعی زمانی اتفاق می افتد که کار یک کارمند به طور مداوم زیر ذره بین مدیریت قرار می گیرد و در نتیجه خلاقیتش سرکوب می شود و استعدادش نیز تحت تاثیر این موضوع به چشم نخواهد آمد.

شرکتی که تحت تاثیر مدیریت ذره بینی است هر نکته مثبتی در کارمندان را سرخورده کرده یا تیم کاری شکل می دهد که اعضایش با یکدیگر همکاری نمی کنند و شروع به کار کردن فقط و فقط با مدیرشان می کنند.

پیش آمدن چنین وضعیتی برای یک شرکت اصلا خوب نیست، زیرا حس بی ارزشی و تقدیر نشدن در آنها به وجود می آید. به علاوه، کسب وکارتان مزایای بسیار زیاد و موثر کار تیمی را که می تواند نوآوری، همکاری و راه حل های خلاقانه برای رفع مشکلات به همراه داشته باشد از دست خواهد داد.

نزول اخلاق کاری

همان طور که گفتیم کارمندانی که تحت تاثیر مدیریت ذره بینی به طور مداوم با انتقاد مواجه می شوند و این حس در آنها به وجود آمده که هیچ کاری را درست انجام نمی دهند، همکاری با یکدیگر را متوقف می کنند. اعتماد به نفس چنین کارمندانی از بین می رود زمانی که مجبور می شوند کارشان را دوباره انجام دهند و در نتیجه رضایت شغلی شان به دلیل عدم استقلال و اطمینانی که نسبت به آنها وجود دارد، به طور چشمگیری نزول پیدا می کند.

در یک تحقیق صورت گرفته از افرادی که پیش از این تحت مدیریت ذره بینی بوده اند یا در حال حاضر در چنین محیطی کار می کنند، نتیجه تعجب آوری ثبت شده است. ۶۹درصد از این افراد درصدد تغییر شغل شان هستند و نتیجه بدتری که از این تحقیق به دست آمده این است که ۸۵درصد از این افراد معتقد بودند که اخلاق کاری شان به صورت منفی تحت تاثیر چنین روش مدیریتی قرار گرفته است.

نتیجه چنین اثرات مخربی کاملا مشخص است؛ کارمندان باید فضا و استقلال کافی برای کار کردن، درخواست های منطقی و روش انجام کارشان داشته باشند. گفت وگوهای آزادانه باید موردتشویق قرار بگیرد و اجازه گرفتن تصمیمات مستقل به آنها داده شود. فقط زمانی که چنین اتفاقاتی به ثمر بنشیند، آنها می توانند به طور موثر کارشان را انجام دهند و در نهایت تاثیرش در کسب وکارتان به وضوح نمایان خواهد شد.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

ارسال یک پاسخ