Take a fresh look at your lifestyle.

توصیه هایی کاربردی برای مدیران (۵۹) / ایجاد سرگرمی در محیط کار

0

سرگرمی ها امروزه به یکی از قسمت های جذاب زندگی انسان تبدیل و تنوع بالای آن منجر به گسترش فوق العاده آن شده است. بسیاری از شرکت ها برای جلب رضایت کارمندان خود اقدام به ایجاد یک سرگرمی روزانه، هفتگی یا ماهانه می کنند تا با این کار به بهترین شکل خستگی ناشی از کار را در آنان به مقدار زیادی کاهش دهند. پرداختن به یک سرگرمی در کنار جنبه های تفریحی که دارد، می تواند منجر به ورزیدگی، کسب دانش و تجربه های مفید شود.

سرگرمی را می توان براساس نوع حرفه ای که مشغول آن هستید انتخاب کنید. برای مثال بسیاری از باشگاه های فوتبال تفریح بازیکنان خود را بازی های رایانه ای فوتبالی قرار می دهند. با این کار ضمن آنکه افراد در حال استراحت و انجام یک سرگرمی جذاب هستند، کاری را انجام می دهند که مرتبط با مسئولیتی است که در باشگاه برعهده دارند که این امر باعث تقویت آنان خواهد شد. بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که شادی و سرگرمی، قابلیت سیستم دفاعی بدن را برای مبارزه با بیماری ها افزایش می دهد.

این دسته از افراد قدرت بازیابی توان و انرژی خود را در مدت زمان بسیار کمتر از حد معمول دارند. البته تنها ایجاد سرگرمی برای فراهم آوردن اوقات خوب و شاد مطرح نبوده و همواره باید به نحوی عمل کرد که این سرگرمی ها اهمیت و جذابیت اولیه خود را از دست ندهند. با نگاهی به شرکت های موفق به این نکته پی خواهید برد که آنان شرکت هایی هستند که از شور، هیجان و تفریح استفاده کرده و آن را در فرهنگ خود وارد می کنند.

ایده

یکی از مصداق های ایجاد سرگرمی، بازی سازی است. این امر به معنی به کارگیری مکانیزم های بازی و تکنیک های سرگرم کننده در محیط کار با هدف بالا بردن انگیزه و تعهد کارمندان است. بازی سازی از تمایلات و نیاز های اولیه افرادی که درگیر آن می شوند استفاده می کند تا اهداف کسب و کار را ارتقا دهد.

بازی سازی این امکان را در اختیار محیط های کاری قرار می دهد تا بخش های استاندارد از کار روزانه را به بازی تبدیل کنند که در نتیجه تعهد و رضایت کارمندان و به طور کل کیفیت کار و بهره وری آنها بالاتر می رود. با این حال بازی سازی هم به مانند هر رویکرد دیگری اگر بد اجرا شود معایب خود را دارد و می تواند به رقابت مخرب در بین کارکنان و یا برنامه ای کسل کننده در درازمدت تبدیل شود.

برخی شرکت ها به عنوان سرگرمی خود رو به ورزش های گران قیمت می آورند. هدف آنان از این اقدام در کنار ایجاد لحظاتی مفرح، تبدیل آن به کاری لوکس است. این اقدام باعث می شود که حتی تفریح آنان نیز به شخصیت بخشی شرکت کمک کند. با این حال نباید فراموش کرد که صرفا گران قیمت بودن سرگرمی به معنای بهترین گزینه بودن نیست.

درواقع بهتر است که سرگرمی خود را در راستای ارتقای سطح کیفی کارمندان خود قرار داده تا با این اقدام عملا با یک تیر، دو نشان را هدف قرار دهید. درنهایت فراموش نکنید که بازی سازی منجر به ایجاد انگیزه و انرژی بیشتر کارکنان خواهد شد به همین خاطر هر شرکتی باید سرگرمی مخصوص خود را پیدا کند.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– برای نفرات برنده پاداش هایی در نظر بگیرید تا انگیزه لازم ایجاد شود. این اقدام منجر به بالاتر رفتن کیفیت کاری که قرار است به عنوان سرگرمی انجام دهید خواهد شد.

– نسبت به این مسئله که تمامی کارمندان مثل هم نیستند و توانایی و جایگاه یکسانی ندارند، آگاه باشید. این تفاوت ها را در سرگرمی مورد نظرتان به نحوی وارد سازید که کاملا نشان داده شود. در نهایت با رعایت این مورد می توانید به بهترین اهداف مدنظر خود از انتخاب آن دست یابید.

– وعده هایی را که از عهده تان خارج است ندهید. این امر در درازمدت منجر به کاهش انگیزه خواهد شد.

– نوع بازی را با اهداف کسب و کار خود همگام سازید تا تمامی مراحل آن ملموس و مفید باشد. همچنین فراموش نکنید که بازی سازی در نهایت باید منجر به ارتقای کسب و کار و بازدهی کارکنان شود در غیر این صورت شما تنها یک تفریح انجام داده اید.

– همواره به انتقادات و پیشنهادات کارکنان خود برای سرگرمی که انتخاب کرده اید توجه داشته باشید و به موارد مناسب ذکر شده عمل کنید.

– سرگرمی را تا حد امکان ساده و قابل فهم کنید و از ایجاد نشاط در آن غافل نشوید.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ