Take a fresh look at your lifestyle.

اهمیت شناخت بازار هدف در کسب وکار / بازاریابی هدفمندتر، مشتریان بیشتر

0

وقتی محصول یا خدماتی را بازاریابی می کنید، شناخت بازار هدف از اهمیت بسیاری برخوردار است. تبلیغات روی فرآیندهای ذهنی و روانی تاثیرگذار است و برای به موفقیت رسیدن آن، ابزار بازاریابی باید در جهتی طراحی شود که کسانی که جزو بازار هدف به حساب می آیند، بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.

امروزه قابل اعتماد بودن اهمیت بسیار زیادی در برندینگ و بازاریابی یافته، تا آنجا که مشتریان دیگر دنبال چیزهایی نیستند که فقط خواسته شان را برآورده کند، بلکه به دنبال محصولات یا خدمات برندهایی هستند که به عنوان بخشی از زندگی شان به آن نگاه کنند. بازاریابی موفق بر پایه شناخت جمعیت و بازار هدف و درک آنچه می خواهند، ساخته می شود.

در عین حال باید اطمینان حاصل کنید که ابزار بازاریابی تان به طور واضح به بازار هدف تان می فهماند که شما محصول یا خدماتی دارید که به کارشان می آید. مهم نیست که قصد دارید چه نوع کالا یا خدماتی را معرفی کرده و بازار مناسب آن را پیدا کنید، شناخت و درک بازار هدف  باید اولویت نخست تان باشد، پیش از اینکه آن را برای فروش عرضه کنید.

شناخت بازار هدف و بهره بردن از این شناخت در زمینه ارائه محصولات و خدمات، مزیت های متعددی دارد که بدون شک روی کسب وکارتان تاثیرگذار خواهد بود.

مشتریان تان را بشناسید

هر برند خوبی ارتباط خوبی نیز با خریدارانش برقرار می کند و درباره مشتریان بیشتر از آنچه آنها تصور می کنند، اطلاعات دارد. اگر تبلیغات تان را در شبکه های اجتماعی یا در وب سایت تان که به طور کامل در شأن و متناسب با کسب وکارتان است، گسترش دهید، به مزایایی که در آنلاین بودن تبلیغات برندتان وجود دارد، پی خواهید برد.

به عنوان مثال، کوکی ها مورد استفاده قرار می گیرند تا مواردی را که کاربران جست وجو و صفحاتی را که به صورت آنلاین مشاهده کرده اند، در نهایت منجر به تبلیغات برای محصولات مشابه، خدمات و برندهایی شود که در فیدهای شبکه های اجتماعی کاربران ظاهر می شوند. این تنها یکی از راه هایی است که برندتان می تواند بازار هدفش را بشناسد تا تصمیم بگیرید چه ابزارهای بازاریابی، چه محصولات و… برای تان کارایی بیشتری دارد.

فهمیدن این مسئله که به دنبال چه نوع مشتریان بالقوه و بالفعلی هستید، به این معناست که می توانید بهترین راه حل را برای برطرف کردن نیازهایش ارائه دهید. به عنوان مثال، اگر مدیریت یک شرکت بازی و سرگرمی را برعهده دارید، شناخت هر چه بیشتر بازار هدف به شما کمک می کند نرم افزاری را به وجود بیاورید که به انتظارات کاربران تان بسیار نزدیک باشد. بازار هدف هر کسب وکاری می تواند تفاوت هایی داشته باشد، از این رو شناخت این بازار بسیار اهمیت دارد.

ارتباط با مشتری

دلیل دیگری که اهمیت شناخت بازار هدف را نمایان می سازد این است که می تواند رابطه با مشتری را بهبود  بخشد. شناختن بازار هدف به این معناست که می توانید با این افراد ارتباط شفاف تری برقرار کنید و به برند و کسب وکاری تبدیل شوید که آنها در جست وجویش هستند. مهم نیست در چه صنعتی فعالیت دارید یا چه محصول و خدماتی را ارائه می دهید، این مشتری ها هستند که قلب هر کسب وکاری محسوب می شوند.

هر کسب وکاری برای درآمدزایی به مشتریانش متکی است، به همین دلیل است که برقراری یک رابطه خوب با مشتری بسیار اهمیت پیدا می کند. در نهایت تحقیق روی بازار هدف باید متداوم باشد تا با تغییرات به وجود آمده در چشم اندازها، مزیت ها و نیازها همگام باشید.

کاهش هزینه ها

شناخت بازار هدف زمانی که یک کمپین بازاریابی را راه اندازی می کنید، نه تنها به شناخت بهتر مشتریان تان کمک می کند بلکه محصولات، خدمات و برندتان را نیز معرفی می کند، علاوه بر این در زمینه کاهش  هزینه ها و پس انداز بیشتر نیز برای یک کسب وکار موثر خواهد بود. در واقع وقتی صحبت از کاهش هزینه ها می شود نباید فقط به کاهش کیفیت محصولات یا ارائه خدمات بیندیشید.

راه های بیشماری برای دستیابی به چنین هدفی وجود دارد که نباید به سادگی از کنارشان عبور کرد. یکی از این راه ها همین شناخت بازار هدف و مشتریان تان است. در زمینه راه اندازی کمپین تبلیغاتی، زمانی که از نیازهای متعدد بازار هدف تان آگاهی نداشته باشید و افرادی را که از شرکت یا برند شما خرید می کنند نشناسید، ریسک شکست خوردن این کمپین بسیار بالاتر می رود.

وقتی که اشتباهاتی در بازاریابی وجود داشته باشد، نتیجه فاجعه بار خواهد بود و آخرین چیزی که صاحب هر کسب وکار یا بازاریابی می خواهد جمع و جور کردن کمپین پرهزینه ای است که به نتیجه مطلوب نرسیده که همین مسئله منجر به هزینه کردن پول بیشتر می شود تا کمپین را تاثیرگذار کند.

به حداقل رساندن هزینه ها به این معناست که در ابتدا کاری را درست انجام دهید تا مجبور نشوید دوباره برایش هزینه کنید، به همین دلیل تحقیق درباره بازار هدف اهمیت بسیاری پیدا می کند و در نتیجه صرفه جویی و کاهش هزینه را برای تان در پی خواهد داشت.

برنامه ریزی برای آینده

شناخت بازار هدف و در نهایت مشتریان تان نه تنها برای حال حاضر کسب وکارتان حائز اهمیت است، بلکه می تواند در برنامه های آینده تان نیز مفید واقع شود. آگاهی از آنچه مشتریان تان می خواهند و نمی خواهند، شناخت عواملی که باعث برهم خوردن یک معامله می شوند، اولویت ها و هر چیزی که در این میان قرار دارد، مثل سن متوسط بازار هدف تان و جایگاه اجتماعی آن ها می تواند به زمینه ای برای پیش بینی های درست در آینده تبدیل شود و کسب وکارتان را یک پله بالاتر از سایرین قرار دهد.تحقیق، کلمه ای که بسیار در زمینه شناخت مشتری های بالقوه به گوش می رسد. فرقی نمی کند در سازمانی کوچک یا شرکتی بزرگ کار کنید، باید تحقیقاتی با چشم اندازی درست داشته باشید.

تحقیق روی بازار هدف به طور مداوم ابزار بسیاری در اختیارتان قرار خواهد داد، به خصوص اگر زمانی بازارتان تغییر کند یا حتی بخواهید بدانید که چگونه می توانید بازار هدف تان را تغییر دهید، آن زمان است که اطلاعات کافی برای ادامه موفقیت کسب وکارتان خواهید داشت و خواهید دانست که وقتی چنین تغییراتی به وجود می آید، چه کارهایی باید انجام دهید و از چه راهکاری باید استفاده کنید.

به عنوان مثال شرکتی که در زمینه تکنولوژی فعالیت دارد باید از آخرین اولویت های مصرف کنندگان آگاه باشد و بداند مشتری هایش در آینده چه انتظاری از محصولات این شرکت خواهند داشت، زیرا برآورده کردن همین انتظارات است که باعث می شود یک کسب وکار بالاتر از سایرین بایستد، بنابراین اهمیت دادن به مشتریان و محصولات و خدماتی که آنها می خواهند در اولویت قرار دارد.

شناخت بازار هدف مسئله ای است که نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد و نباید به سادگی از کنار آن عبور کنید، زیرا با شناخت این بازار می توانید برندی موفق بسازید؛ برندی که موفق باقی بماند و بهتر از دیگران کارش را انجام دهد.

در نهایت اهمیت دادن به خواسته مشتریان تان است که کسب وکارتان را رونق می بخشد و در جایگاه برتر حفظ می کند و مهم ترین روشی که از طریق آن می توانید از نیازهای مشتریان تان در زمان حال و آینده بیشتر آگاه شوید، شناخت بازار هدف یا همان مشتریان تان است که راه را برای هرچه بهتر شدن کسب وکارتان هموار می کند.

ارتباط با نویسنده: mona.ashrafzade@gmail.com

ارسال یک پاسخ