Take a fresh look at your lifestyle.

بهترین روش های اخراج کارمندان

0

اخراج کردن هم برای خودش راه و رسمی دارد و نه کارفرما و نه کارمند، هیچ کدام از این قضیه خوشحال نیستند. باید با حفظ اخلاق و انسانیت این خبر بد را به کارمند داد تا عزت و احترام او خدشه دار نشود.

رابرت ساتون، استاد دانشگاه استنفورد و مولف کتاب «رئیس خوب، رئیس بد» راهنمایی هایی برای اخراج کارمند توصیه کرده است که در زیر می خوانید:

نخستین کاری که باید بکنید این است که به او پیش بینی پذیری بدهید. اخراج یک نفر بدون هشدار قبلی و اخراج درجا گاهی رخ می دهد، ولی رییس خوب رییسی است که قبل از اخراج به کارمندش هشدار بدهد.

دومین کاری که باید بکنید این است که تا جایی که امکان دارد او را درک کنید. مطالعات نشان می دهند وقتی به کارمندی گفته می شود که اخراج او ضروری است، او استرس کمتری در این مورد دارد.

سوم اینکه به او اختیار بدهید تا نحوه فاش کردن این خبر را خودش انتخاب کند، و آخرین مورد اینکه همدردی و دلسوزی داشته باشید.

نکات زیر را نیز هنگام اخراج یک کارمند در نظر داشته باشید:

– پنجشنبه ها کسی را اخراج نکنید

این کار باعث می شود که فرد اخراج شده، پنجشنبه و جمعه اش را با حس بسیار بدی بگذراند. او در این مدت، عصبانیت و استرس و ناراحتی را تجربه می کند و منابع و مراجعی را در دسترس ندارد تا با آنها مشورت کند.

– سعی کنید شنبه یا یکشنبه این کار را انجام دهید

هرچه عمل اخراج در روزهای اول هفته باشد بهتر است، زیرا کارمند اخراج شده بهتر و زودتر می تواند برای آینده اش اقدام کند و فرصت دسترسی به موقعیت های شغلی دیگر در اوایل هفته را خواهد داشت.

– با ترتیب دادن جلسه ای بعد از اخراج، این موضوع را به کارکنان دیگر نگویید

اینکه به صورت رسمی جلسه ای ترتیب دهید تا در مورد اخراج یکی از کارمندان به کارکنان دیگر حرف بزنید، سوالات ناخواسته ای مطرح می کند در این باره که چه اتفاقی رخ داده و این کمی شوم و ناراحت کننده به نظر می رسد. هیچ راهی بهتر از این نیست که این خبر بد را با صحبتی کوتاه و سریع، به کارکنان در صبح روز بعد منتقل کنید. نباید کاری کنید که این خبر خیلی مهم به نظر برسد.

– به بعضی از کارکنانی که باید در جریان باشند، قبل از اخراج اطلاع دهید

بعضی از همکاران هستند که باید قبل از اخراج کارمند مربوطه در جریان ماجرا باشند، مانند ناظر مستقیم (که به احتمال زیاد باید اخراج او را تایید کند)، کارکنان منابع انسانی و حتی مدیر دفتر. بسته به فرهنگ اداری و سطح امنیتی سازمان، ممکن است لازم شود به اداره فناوری اطلاعات هم خبر داده شود.

– بدون نقشه و آمادگی قبلی سخنرانی نکنید

با منابع انسانی یا حتی با وکیل شرکت مشورت کنید و ببینید که باید چه بگویید و چه نگویید. در مورد بعضی از شغل ها یا کشورها، مطالبی هست که نباید فاش شود یا کارمند نباید دلیل اخراجش را بداند تا نتواند شکایتی بکند. یادتان باشد گاهی گفتن دو کلمه «شما اخراجید» کافی است.

ارتباط با نویسنده: Peyman.ahmady@yahoo.com

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ