Take a fresh look at your lifestyle.

نشانه های وجود فرهنگ زهرآلود در محل کار

0

آیا از کار کردن در روز دوشنبه به اندازه کار کردن در روز جمعه بیم دارید؟ آیا از رفتن به محل کارتان یا تعامل با یک همکار سختگیر بیم دارید؟ آیا از استرس مزمن یا اضطراب در محل کار رنج می برید؟

ما اغلب به کار کردن در شغلی که از فرهنگ سازمانی آن راضی نیستیم، ادامه می دهیم. این درست همانند یک قیاس قدیمی از قورباغه ها در آب داغ است: اگر شما قورباغه ای را در آب داغ قرار دهید، به سرعت به بیرون می پرد. اما اگر شما آن را در آب سرد قرار دهید و به آرامی آب را به جوش آورید، قورباغه از جای خود تکان نمی خورد تا اینکه پخته شود. یک شغل خوب و یک محیط کاری مثبت می تواند در طول زمان دچار تغییرات شود. شاید مدیریت تغییر کند یا محیط دستخوش تغییرات شود و قبل از اینکه مطلع شویم، آب به آرامی به جوش می آید و در آن پخته می شویم.

اگر شما احساس نارضایتی دارید و از استرس رنج می برید، خوب است که به بررسی بپردازید و نشانه های وجود فرهنگ زهرآلود در محیط کار را جست وجو کنید. برخی از این علائم هشدار دهنده، پرچم های قرمز بی درنگی هستند یعنی شما نباید در رها کردن شغلی که غیرقانونی است یا برای سلامتی تان مضرر و خطرناک است، تعلل کنید. اما ما بقی آنها می توانند قابل چشمپوشی باشند و به شما هشدار می دهند که به بازنگری مجدد نیاز است.

۱) فعالیت های غیر اخلاقی یا غیرقانونی: این یک پرچم قرمز بزرگ است. اگر شخص یا گروهی در حال انجام دادن کاری ناصحیح هستند، شما مجبور نیستید که جزیی از آن باشید. اگر اقدامات سازمان با کدهای اخلاقی شما همسو نیستند یا بدتر غیر قانونی هستند، در نخستین فرصت از آن سازمان خارج شوید. کسی که شاهد ارتکاب جرمی است، می تواند به اندازه شخصی که آن را مرتکب می شود، مجرم باشد.

۲) خطر فیزیکی: اگر شما یا سایرین به دلیل شرایط کاری نا امن در معرض خطر هستید، باید به سرعت آن شغل را ترک کنید. هیچ شغلی به اندازه جان تان یا سلامتی تان در طولانی مدت، ارزشمند نیست.

۳) بی عدالتی آشکار: زمانی که کودک بودید، احتمالا این جمله را شنیده بودید: «هیچ کس تا به حال نگفته است که زندگی عادلانه بوده است» که کاملا صحیح است اما شما می بایست مقداری از عدالت را در محیط کار، انتظار داشته باشید. اگر کارکنان منحصر به فرد باشند و متفاوت عمل می کنند، سایر همکاران، ایده ها یا کارها را به سرقت می برند و آنها را به حساب خود می گذارند و در صورت موفقیت آمیز نبودن آن ایده ها، سایرین را مورد سرزنش قرار می دهند. این امر می تواند نشانه یک محیط کاری بسیار زهرآلود باشد.

۴) مدیران یا همکاران سوءاستفاده گر: نباید هیچ نوع نژاد پرستی، تبعیض سنی، تبعیض جنسیتی یا هر نوعی از تبعیض را تحمل کرد. همچنین این امر شامل رفتارهای خشونت آمیز یا قلدری کردن، ایجاد رعب و وحشت، انتظارات غیرمنطقی یا عدم همدلی و پشتیبانی می شود.

۵) روابط ناکارآمد: بعضی مواقع ترکیب شخصیت ها در سازمان می تواند منجر به شکل گیری محیط زهرآلود شود و رفتارهایی مانند ایجاد شایعه، رفتارهای جانبدارانه، باندبازی، کینه ورزی، غیبت و انتقادات بی جا را در پی دارد.

۶) ارتباطات ضعیف فراگیرنده: اگر به شما کم توجهی می شود یا بازخوردی دریافت نمی کنید یا فقط بازخوردهای منفی دریافت می کنید، اگر همواره در خارج از دایره اطلاعات مهم سازمان قرار می گیرید یا مدیران و همکاران بیش از حد سرد و غیر صمیمی هستند، همه این عوامل نشانه هایی از محل کار زهرآلود است.

۷) استرس مزمن: ذاتا برخی از مشاغل نسبت به شغل های دیگر از میزان استرس بیشتری برخوردارند. اما اگر شما به طور معمول در معرض موقعیت های پراسترس هستید که فرصتی برای تسکین خود نمی یابید یا برای بهبود یافتن از موقعیت های استرس زا، ترس از مافوق دارید، این امر می تواند بسیار زهرآلود باشد. اگر از شما دائما انتظار می رود که بیش از ۴۰ ساعت در هفته بدون پاداش فوق العاده کار کنید که فرصتی برای تعادل زندگی کاری و شخصی تان نداشته باشید، به ترک شغل می توانید فکر کنید.

گاهی اوقات شما می توانید این مشکلات را با سرپرست تان به منظور بهتر کردن موقعیت در میان بگذارید ولی بعضی از مواقع خود سرپرست جزئی از مشکل است. اگر همواره گوش شنوایی برای درخواست هایتان جهت بهبود محیط کاری نیافتید، یقینا زمان آن است که محیط کاری سالم تری را بیابید. زیرا، حقیقت دیگر در مورد محیط های کاری زهرآلود این است که آنها در طولانی مدت به ندرت می توانند مانند سازمان های سالم تر، موفق باشند.

نویسنده: Bernard Marr

نویسنده و سخنران در زمینه کسب‌و‌کار

ارتباط با نویسنده:M_Ghasemi_313@Hotmail.com

کارشناس ارشد مدیریت بازاریابی

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ