Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی به آگهی انیمیشنی روزانه / تکرار دوباره سادگی

0

بازگشت دوباره برندهای قدیمی به عرصه تبلیغات معمولا با واکنش های زیادی توسط مخاطبان و فعالان تبلیغاتی روبه رو می شود. برندهای قدیمی برای حضور دوباره با دو دسته از مخاطبان روبه رو هستند؛ دسته اول کسانی که آنها را می شناسند و دسته دوم کسانی که شاید به تازگی بخشی از مشتریان آنها شوند.

بنابراین ورود دوباره چنین برندهایی شاید به راحتی نباشد و این برندها باید به فکر راهکاری خلاقانه تر نسبت به قبل باشند. این روزها حضور مجدد برند روزانه، یکی از برندهای قدیمی حوزه تولیدکننده لبنیات با بازخوردهای مختلفی روبه رو شده است.

برند روزانه چندی ا ست کاراکتر گاو خود را که در گذشته نیز یکی از مثال های تبلیغاتی بود، در معرض نمایش مخاطبانش قرار داده است. برند روزانه بعد از اکران آگهی محیطی خود، مدتی  است آگهی تلویزیونی نیز با همان کاراکتر درحال پخش دارد. در این آگهی که به صورت انیمیشنی طراحی شده، کاراکتر گاو روزانه در کنار مهم ترین محصول این برند یعنی پنیر قرار گرفته است. همراستا با این آگهی تلویزیونی، آگهی محیطی نیز اکران شده است.

آگهی انیمیشنی روزانه از زوایای مختلفی مانند ایده پردازی، موسیقی و… قابل بررسی  است که «فرصت امروز» به آن پرداخته است. به همین منظور گفت وگویی را با نعیم تدین، کارگردان، انیماتور و طراح کاراکتر و محمد میر وهابی، کارگردان، تهیه کننده انیمیشن و مدیرعامل استودیوی انیمیکده داشته ایم که در ادامه می خوانید.

سادگی، زیبایی ا ست

نعیم تدین، کارگردان، انیماتور و طراح کاراکتر درباره ایده آگهی انیمیشنی برند روزانه می گوید: روزانه از ابتدا، بنای کمپین های تبلیغاتی اش را بر سادگی و ارتباط سریع با مخاطب و مصرف کننده محصولاتش گذاشته بود و ستاره ایده هایش کاراکتر دوست داشتنی گاو بود. هنوز هم فراموش نمی کنم که با دیدن تصاویر بزرگش و ایده های ساده اش روی بیلبورد های اتوبان صدر (آن زمان یک طبقه بیشتر نبود) خلاقیت طراحانش سر ذوقم می آورد.

حالا دوباره بعد از سال ها روزانه با تبلیغات تازه به بازار بازگشته که برای من هم خوشحال کننده بود هم خاطره انگیز، با دیدن بیلبوردها و تبلیغ تلویزیونی ناخودآگاه تصاویر و ایده ها را با خاطراتی که داشتم مقایسه کردم. روزانه در آگهی جدیدش همچنان سادگی را حفظ کرده و از دید من ساده، زیباست.

روزانه خواسته همان صمیمیت گذشته را یادآوری کند

تدین درباره اجرای آگهی تلویزیونی برند روزانه می گوید: به نظرم سادگی ایده به شکل درستی برای اجرا حفظ شده، ترکیب خوبی بین موسیقی و تصویر وجود دارد که البته این ترکیب همان ایده اصلی آگهی  است. انتخاب رنگ و ترکیب بندی و فضاسازی کار، مناسب ایده است، اما سادگی دلیلی بر جسور نبودن و متفاوت نبودن نیست.

شاید ۱۴ یا ۱۵ سال پیش که همه تولید کنندگان علاقه مند تبلیغات زرق و برق دار سه بعدی یا همراه با شعر و موسیقی ریتمیک بودند، روزانه با آن تفاوت ناگهانی باور همه را شکست و تغییر داد آن هم به سادگی چون متفاوت فکر کرده بود یا مدیرانش به ایده پردازان اعتماد کرده بودند، اما امروز همه چیز تغییر کرده؛ مخاطب، مصرف کننده، بازار و خیلی چیزها.

شاید روزانه خواسته همان سادگی و صمیمیت گذشته را یادآوری کند، اما برای چه کسی؟ آن روزها دسترسی مخاطبان به رسانه های آزاد وجود نداشت یا بسیار کم بود ولی مخاطب امروز از فرط دیدن و شنیدن، نیاز به استراحت دارد، کم تحمل شده و خیلی چیزها را بلد است، اگر حواس سازنده جمع نباشد ایده اش همان ثانیه اول رو شده، شاید این یک توقع بیش از حد یا نظر کاملا شخصی و احساسی باشد، اما من دوست داشتم دوباره غافلگیر شوم.

روزانه تغییری نکرده و همچنان اعتماد مصرف کننده اش را حفظ کرده ولی اگر بعد از سال ها دوباره آگهی پخش می کند یعنی نیاز به مخاطب و مصرف کننده جدید پیدا کرده، پس به چیزی ضربه زننده تر از این نیاز است تا مخاطب سرش را از صفحه موبایل جدا کند و ۹۰ درجه بالا بیاورد، البته شاید هم روزانه خواسته به سادگی فقط حضور داشته باشد.

آگهی برای اعلام حضور دوباره هم ساده و دوست داشتنی است

تدین درپاسخ به این سوال که آیا این آگهی با محصول هماهنگی دارد و استفاده درستی از کاراکتر روزانه در این آگهی شده است؟ می گوید: آگهی نمایش خوردن صبحانه توسط گاو روزانه و مشخصا پنیر روزانه است، گاو دوست داشتنی با کشیدن کارد روی پنیر متوجه صدایی می شود که از پنیر بیرون می آید، صدای ویولن که به خوبی با موسیقی روی تصویر هماهنگ است و به نوعی موسیقی را کامل می کند. گاو از این اتفاق به وجد آمده و با گرفتن نان به شکل ویولن و کشیدن کارد به شکل آرشه شروع به نواختن موسیقی می کند.

ایده لمس کردن اشیا یا خوراکی ها و شنیدن صدای موسیقی ایده جدیدی نیست، البته دیگر هیچ ایده ای جدید نیست فقط اجرای جدید وجود دارد.

همان طور که گفتم به شخصه ترجیح می دادم که ایده غافلگیرکننده تری را ببینم و دوباره مبهوت خلاقیت ایده پردازان شوم، اما این آگهی برای اعلام حضور دوباره هم ساده و دوست داشتنی است.

هماهنگی موسیقی با آگهی

تدین درباره موسیقی این آگهی و اینکه آیا روزانه رسانه مناسبی را برای اکران آگهی انیمیشنی خود انتخاب کرده یا خیر، می گوید: موسیقی آگهی زیباست و هماهنگ با سادگی آگهی، با توجه به اینکه منبع آن را نیافتم، پس حدس می زنم که موسیقی خاص آگهی ساخته شده باشد که به ارزش کار ساخته شده اضافه می کند و به آن اعتبار بیشتری می بخشد. اینکه آگهی روزانه بعد از مدت ها در رسانه مناسبی نمایش داده شده برخلاف سادگی آن جواب سختی دارد.

امروز شاید تنها مرجع نمایش تصویر و رساندن آن به دست مخاطب دیگر تلویزیون نباشد، رقبای جدی مثل شبکه های مجازی و تلویزیون های اینترنتی را نمی توان نادیده گرفت، اما هنوز هم تلویزیون صاحب اعتبار و پوشش بیشتری است.

تایید این مثال حضور گزارش آگهی های طولانی در مورد محصولات بهداشتی نه چندان معتبر است که با همه اینکه مورد تایید وزارت بهداشت نیستند، اما با پخش تلویزیونی فروش محصولات شان تضمین می شود. به هر حال وقتی محصولی قرار است جایش را میان خانواده ها باز یا حفظ کند باید رسانه ای را انتخاب کند که همه به سادگی به آن دسترسی دارند.

ایده این آگهی دارای فانتزی مناسبی است

محمد میروهابی، کارگردان، تهیه کننده انیمیشن و مدیرعامل استودیوی انیمیکده درباره ایده پردازی آگهی انیمیشنی برند روزانه می گوید: ایده این آگهی، دارای فانتزی مناسبی است. برند روزانه با توجه به آگهی های قبلی خود، در این آگهی نیز توانسته از لحاظ ایده همان حس و حال را حفظ کند.

میروهابی درباره شیوه اجرای آگهی تلویزیونی برند روزانه می گوید: اجرای این آگهی تلویزیونی کمی بیش از حد ساده است و توانایی رساندن ایده را به درستی ندارد. متحرک سازی کم جان و انتخاب رنگ ها نامناسب است به طوری که محصول به خوبی دیده نمی شود و در رنگ سفید محیط گم شده است. همین نکات در آگهی محیطی که همراستا با آگهی تلویزیونی اکران شده دیده  می شود.

در آگهی محیطی هم ایده گویا نیست و المان بصری صدای موسیقی را کم دارد. میروهابی درپاسخ به این سوال که آیا این آگهی با محصول هماهنگی دارد و استفاده درستی از کاراکتر روزانه در آن شده است، می گوید: متاسفانه یک ایده خوب، با اجرایی نامناسب و کم جان با هیچ محصولی هماهنگی ندارد و شادابی گذشته کاراکتر در اجرا و انیمیت مشاهده نمی شود.

میروهابی درباره موسیقی و هماهنگی آن با آگهی برند روزانه می گوید: موسیقی آگهی حس و حال صبح و شروع زندگی را به خوبی منتقل می کند و تناسب خوبی با محصول برقرار کرده است.

میر وهابی درباره انتخاب رسانه به عنوان کانال پخش کننده آگهی انیمیشنی برند روزانه می گوید: این تیزر برای شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام مناسب تر است و پخش آن از تلویزیون شاید به نوعی هدر کردن هزینه یا بودجه تبلیغاتی باشد.

ارتباط با نویسنده: nargesfaraji1389@yahoo.com

ارسال یک پاسخ