Take a fresh look at your lifestyle.

توصیه هایی کاربردی برای مدیران (۵۰) / تفکر، خالق ایده های گوناگون

0

منصب مدیریت به طور آشکاری با رده های پایین تر اداری تفاوت دارد. در واقع اغلب در بوروکراسی اداری افرادی به مقامات بالا دست پیدا می کنند که تجربه مناسبی را در سال های طولانی کسب کرده اند. در این میان آنچه اهمیت چنین مقامی را نمایان می سازد، اهمیت اداره و سازماندهی امور مختلف شرکت هاست. در واقع هرچه مقام بالاتری به دست بیاورید، مسئولیت و انتظارات نیز از شما بیشتر خواهد شد.

به همین دلیل، طبیعی است که نوع فعالیت مدیران با سایر کارمندان متفاوت باشد. به عبارت بهتر، شما در مقام یک مدیر درآمد اصلی تان از خلاقیت و ایده های تازه ای است که ارائه می دهید. در غیر این صورت تفاوتی میان کارمند و مدیر نخواهد بود.

بر همین اساس تصور عمومی از جایگاه مدیریت، ایده پردازی، برنامه ریزی و همچنین اصلاح مشکلات شرکت است. شاید به همین علت است که وقت اغلب مدیران صرف تفکر در اتاق  شان می شود.

ایده

طبق شیوه معمول در بخش ایده باید به ارائه یک راهکار خلاقانه پرداخت. روش آن نیز استفاده از تجربیات مدیران موفق، توصیه های شخصی و البته نکات کلیدی ارائه شده توسط مشاوران است. با این حال در ایده حاضر قصد داریم تا اندکی از این شیوه فاصله گرفته و به دنیای سینما سر بزنیم. مدتی پیش فیلم جالبی در زمینه مدیریت بهینه زمان مشاهده کردم که به نظر بسیار خلاقانه بود.

فیلم «زمانی برای فکر کردن»(Time to Think) بدون شک اثری است که اغلب مدیران باید در راستای آگاهی به وظیفه اصلی خود و آن را مشاهده کنند. در اینجا جوایزی که این فیلم برده است چندان اهمیتی ندارد. نکته اصلی در سکانس پایانی این فیلم نهفته است؛ هنگامی که شخصیت اصلی فیلم در دفتر خود نشسته و مشغول فکر کردن است. لازم به ذکر است که این فرد در واقع مدیر یک شرکت است. در همین هنگام دوست او وارد شرکت شده و به منشی می گوید: «باید همین الان مدیر را ببینم. لازم است او را در جریان اتفاقات رخ داده بگذارم.»

در عین حال که فرد مراجعه کننده آشفته و نگران به نظر می رسید، منشی به جای همراهی با او در پاسخ اشاره کرد که مدیر در حال حاضر مشغول انجام کارهای شرکت است و به تبع آن وقت ملاقات ندارد. اگرچه پاسخ منشی در نگاه نخست قابل قبول به نظر می رسید، با این حال در این میان دوربین روی اتاق مدیر که امکان مشاهده آن از بیرون ممکن بود، متمرکز می شود.

شخصیت اصلی فیلم فقط به یک گوشه خیره شده بود و به نظر می رسید در حال فکر کردن است. فرانک (فرد مراجعه کننده) با دیدن این صحنه کنترل خود را از دست داده و فریاد می زند: «استیو (شخصیت اصلی داستان) تنها روی صندلی اش نشسته است. او هیچ کار مهمی انجام نمی دهد.» در این میان منشی پاسخی می دهد که این فیلم را برای من بسیار جذاب کرده است. او تاکید می کند: «جناب مدیر در حال انجام کار خود است. استیو در حال فکر کردن است.»

همه آنچه در ایده های گذشته در مورد مدیریت زمان مطرح کرده ایم، هنگام بحث در مورد اهمیت تفکر صحیح مدیران رنگ خواهند باخت. به عبارت ساده، آن چیزی که تمامی ایده های خلاقانه ای که دنیا را تغییر می دهد خلق می کند، قدرت تفکر درست است. بنابراین به هیچ وجه صرف زمان زیاد در این مورد ایرادی از منظر مدیریت زمان ندارد.

آنچه در عمل باید انجام دهید

– بهتر است هنگامی که دغدغه شغلی خاصی ندارید به تفکر در مورد مسائل مهم شرکت تان بپردازید. هرچه فکر شما آزادتر باشد، ایده های خلاقانه تری از آن تراوش خواهد کرد.

– هنگامی که فشار زیادی برای تصمیم گیری سریع و مقطعی بر دوش شماست، بهترین راهکار استفاده از توصیه های افراد دیگر است. منظور من از دیگران هر فردی نیست، در واقع مشاوران حرفه ای و دستیاران عاقلانه ترین انتخاب هستند.

– هیچ  گاه زمان اختصاص داده شده خود را برای تفکر فدای مشکلات و گرفتاری های کسب وکارتان نکنید. این مورد در اغلب مدیران رایج است. در واقع هنگام وقوع بحران، نخستین گزینه ای که آنها از لیست خود حذف می کنند همین اوقات مهم تفکر است.

ارسال یک پاسخ