Take a fresh look at your lifestyle.

مراحل تاسیس صندوق سرمایه گذاری جسورانه در ایران (بخش دوم)

0

در این قسمت با توجه به تصویب مقررات مربوط به صدور مجوز برای صندوق های جسورانه توسط هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در اسفند ۱۳۹۴ و عملیاتی شدن صدور مجوزها در بهار ۱۳۹۵، به تشریح کلیات فرآیند تاسیس و تامین سرمایه صندوق های سرمایه گذاری جسورانه در ایران پرداخته  شده است.

مرجع رسیدگی به تقاضای عضویت

متقاضیان راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری جسورانه، بر اساس دستورالعمل مربوطه، باید درخواست خود را برای شرکت فرابورس ایران ارسال کنند. درخواست ها توسط کمیته تخصصی مربوطه بررسی و نسبت به اعطای مجوز لازم اقدام می شود.

موضوعات فعالیت

موضوع فعالیت اصلی پیش بینی شده برای این صندوق ها، جمع آوری منابع مالی و سرمایه گذاری در اوراق مالکیت اشخاص حقوقی با موضوعات متنوع فعالیت است (به عنوان مثال زمینه هایی ازجمله پروژه های فکری و نوآورانه، اختراعات، علائم تجاری، طرح های صنعتی، ارقام گیاهی، آثار ادبی و هنری به منظور به بهره برداری رساندن و تجاری سازی دارایی های یادشده از طریق تملک خرد یا مدیریتی).

تامین سرمایه صندوق ها

کمترین سرمایه قابل قبول برای صندوق ها ۱۰میلیارد تومان (معادل یکصد میلیارد ریال) است. صندوق می تواند برای تامین سهام خود پذیره نویسی عمومی کند، اما حداقل یک میلیارد تومان (معادل ۱۰میلیارد ریال) باید توسط موسسین تامین شود.

حداقل سه شخص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط طبق مقررات به عنوان موسس باید در زمان تاسیس، حداقل هرکدام ۱۰درصد سرمایه صندوق را پرداخت کنند، صدور واحدهای سرمایه گذاری با دریافت سهم قابل تادیه از قیمت اسمی واحدها صورت می پذیرد، قیمت اسمی هر واحد سرمایه گذاری برابر یک میلیون تومان (معادل ۱۰میلیون ریال) است که در طول دوره سرمایه گذاری و پیرو فراخوان های مدیر صندوق باید ظرف مهلت تعیین شده براساس امیدنامه پرداخت شود. این صندوق ها فاقد واحدهای سرمایه گذاری ممتاز بوده و همه دارندگان واحدهای سرمایه گذاری حق حضور در مجمع را دارند.

دوره عمر صندوق ها

براساس آنچه در مقررات پیش بینی شده، عمر صندوق هفت ساله بوده و پس از اتمام دوره سرمایه گذاری خروج صورت می گیرد و در این مدت، مجمع صندوق در هر زمان از اجتماع دارندگان واحدهای سرمایه گذاری تشکیل می شود که برای رسمیت یافتن مجمع حضور دارندگان حداقل بیش از نصف واحدهای سرمایه گذاری ضروری است.

الزامات و محدودیت های تملک واحدهای سرمایه گذاری صندوق ها

متقاضی سرمایه گذاری در صندوق باید به اظهار خود دارای اهلیت مالی لازم برای سرمایه گذاری در صندوق باشد، هر یک از موسسان صندوق باید در تمام طول مدت صندوق حداقل ۱۰ درصد واحدها و مدیر صندوق در طول زمان مدیریت خود باید حداقل یک درصد واحدهای سرمایه گذاری صندوق را در مالکیت خود داشته باشد.

دوره بازگشت سرمایه بلندمدت و محدودیت های نقل وانتقال سهام

ماهیت صندوق های سرمایه گذاری جسورانه به شکلی است که سرمایه گذاران نباید انتظار بازگشت کوتاه مدت و نقدشوندگی بالا داشته باشند، بنابراین امکان معاملات مستمر واحدهای سرمایه گذاری وجود ندارد ولی نقل وانتقال واحدهای سرمایه گذاری در طول فعالیت صندوق صرفا از روش مذاکره در بورس یا خارج از بورس امکان پذیر است.

اساسنامه صندوق ها

اساسنامه «صندوق های سرمایه گذاری جسورانه» توسط اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس با همکاری شرکت فرابورس ایران و برخی فعالان این حوزه تدوین و در اسفند ۱۳۹۴ نهایی شد. هرچند در ساختار طراحی شده، از الگوی صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار بهره برداری شده اما در جزییات امر به تناسب تفاوت هایی نیز وجود دارد.

هدف اصلی از این اقدام ساماندهی و ایجاد ساختار هماهنگ تامین مالی در حوزه سرمایه گذاری جسورانه در ایران عنوان شده است. اساسنامه، کلیات ساختار مدیریتی و نظارتی صندوق ها را مشخص کرده است، همچنین هر صندوقی امیدنامه مختص خود را داراست که در چارچوب اساسنامه و متناسب با شرایط آن صندوق تدوین می شود.

مشاور مالی و سرمایه‌ گذاری

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ