Take a fresh look at your lifestyle.

افزایش امکان مشارکت روابط عمومی ها در تصمیم گیری های مدیریتی

0

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) یکی از منافع چشمگیر ارتقاء مسولیت پذیری اجتماعی و تصمیم گیری اخلاقی در بین دست اندرکاران روابط عمومی آن است که این امور به تقویت اعتبار و افزایش مشارکت آنان در تصمیم گیری های مدیریت منجر می شود. جاد تحقیقاتی را در زمینه این فرضیه که رابطه مثبت بین توصیه های مسولیت اجتماعی روابط عمومی و مشارکت روابط عمومی در تصمیم گیری ها وجود دارد، انجام داد.

 

از یکصد نفر از مشترکان نشریه روابط عمومی پرسیده شد آیا موردی را سراغ دارند که روابط عمومی برای این که سازمانی به مسولیت خود در قبال جامعه عمل کند توصیه هایی را در زمینه فعالیت یا محصولات آن به عمل آورده باشد؟ در ضمن از مخاطبان خواسته شد تا مشخص کنند که آیا احساس مسولیت در قبال مشتری/ کارفرما مهم است یا در قبال جامعه؟ پرسش های دیگری نیز در باره اعتبار ورابط عمومی در مقایسه با سازمان های حرفه ای دیگر و شیوه های افزایش اعتبار روابط عمومی مطرح شد.


نتیجه این بررسی نشان داد که رابطه ای بسیار چشمگیر به میزان ۵۰% بین توصیه های مسولیت پذیری اجتماعی و مشارکت گسرتده تر در تصمیم گیری ها وجود دارد. جاد این یافته را با نقطه نظر برنامه ریز که معتقد است احساس مسولیت اجتماعی بیشتر و چشم داشت مالی کمتر به توسعه یک سازمان حرفه ای منجر می شود، پیوند داده است. افزایش مشارکت در تصمیم گیری ها در عین حال بیانگر رابطه مستحکم روابط عمومی با مدیریت است. بدین ترتیب، اهمیت تحقیقات به عمل آمده از سوی جاد در این است که توجه به اقدامات مسئولانه اجتماعی در بین دست اندرکاران روابط عمومی سبب می شود تا روابط عمومی به یک حرفه تبدیل شود و دست اندرکاران این حرفه مشارکت بیشتری در تصمیم گیری ها به عمل آورند و اعتبار حرفه روابط عمومی نیز افزایش یابد.


بررسی های به عمل آمده از سوی جاد در عین حال نشان داد ۶۰ درصد پاسخ دهندگان به پرسشنامه بر این عقیده اند که احساس مسولیت نسبت به جامعه در مقایسه با احساس مسولیت نسبت به مشتری / کارفرما از اهمیت بیشتری برخوردار است. در واقع این تعداد خود را نسبت به اخلاق حاکم بر شرکت ملزم می دانند. از این منظر، دست اندرکاران حرفه روابط عمومی یا دست کم آنانی که مورد بررسی قرار گرفته اند در نهایت خود را یک مشاور تلقی می کنند که نقش آنها با نقش سنتی کارکنان حرفه روابط عمومی یعنی نقش مدافع، تضاد دارد.


گرونیک در مجموع روابط عمومی را یک عنصر مهم در کارکرد مدیریت به حساب می آورد. روابط عمومی در عملکرد مدیریت نقشی حیاتی دارد. چون به راهبرد مدیریت سازمان در بلند مدت کمک می کند. روابط عمومی به طور اخص در فرایند برنامه ریزی مشارکت دارد چون قادر است با برقرار ی رابطه با مردم و جلب حمایت آنان به پیشبرد اهداف سازمان کمک کند.


روابط عمومی موظف است با بهره گیری از توانایی های خود در جهت تسهیل ارتباط با مردم و نقش ذاتی خود در کارکرد مدیریت، دقیقا” بر اساس ملاحظات اجتماعی و اخلاقی رفتار کند. گرونیک تاکید می کند پایبندی به مسولیت ها تنها راهی است که روابط عمومی می تواند از طریق آن نقش مهمی در نظام ارتباط جهانی ایفا کند. اگر روابط عمومی فعالیت خود را براساس اصول راهبری مدیریت، مسولیت در قبال مردم و الگوی متقارن دو سویه که از عناصر مهم نظام ارتباطات جهانی شده به شمار می رود، انجام دهد ارتباطات متقارن را سهولت خواهد بخشید. ارتباطات متقارن به ایجاد رابطه بین سازمان ها و مردم و تدوین سیاست هایی که در راستای منافع مردم قرار دارند کمک می کنند.
 

 

 

 

 

 

 

 

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ