Take a fresh look at your lifestyle.

نگاهی بر پوسترهای نمایشگاه مطبوعات ۹۵ / شکوفه بیاتی

0

زمان زیادی به برپایی نمایشگاه مطبوعات امسال باقی نمانده‌است. در این ایام شاهد رونمایی از پوسترهای این نمایشگاه بودیم. مجید کاشانی، شکوفه بیاتی و مرتضی آذرخیل برای این رویداد، آثاری را تولید نموده‌اند که در این مطلب قصد داریم به سه اثر خانم شکوفه بیاتی، مدرس و طراح گرافیک بپردازیم و درباره چگونگی تولید آن‌ها صحبت کنیم. در همین راستا گفتگویی را در ادامه خواهید خواند.

لطفا درباره شکل‌گیری این پروژه، انتخاب شما و تکنیک مورد استفاده آثار توضیح بفرمایید.

دوستان مطبوعاتی حدود سه چهار هفته قبل از برگزاری نمایشگاه با بنده تماس گرفتند. نحوه ایده‌پردازی و انتقال مفاهیم در کارهای من بیشتر از طریق عکس و استفاده از قابلیت‎‌های رسانه عکاسی در طراحی گرافیک است، و همین دلیل یکی از فاکتورهای انتخاب من برای طراحی پوستر نمایشگاه مطبوعات امسال بود. بنابراین تصمیم گرفته شد موضوع پوسترها از طریق عکس نشان داده شود.

%d8%b4%da%a9%d9%88%d9%81%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8c1

ایده‌پردازی پوسترها به چه صورت شکل گرفت؟

درباره ایده طراحی پوسترها طبق روال سال‌های قبل سه مفهوم مختلف از جمله نشان دادن ارتباط خانواده با مطبوعات، مطبوعات و رابطه آن با زندگی روزمره مردم و ادغام فضای مطبوعات با فضای دیجیتال وجود داشت. در پوستری که برای ارتباط خانواده با مطبوعات طراحی کردم، سعی بر نشان دادن ارتباط با خانواده و نسل‌های مختلف با مطبوعات بود. در واقع ایده این بود که ارتباط بین روند رو به رشد و صعودی مطبوعات و نسل‌های مختلف بر روی پله‌ها با هم معنای خوبی ایجاد کند تا در ذهن مخاطب تداعی‌گر روند رو به رشد مطبوعات و چگونگی ارتباط آن با  نسل‌های مختلف  باشد. همدلی اعضای خانواده در کنار یکدیگر نمادی از صداقت آنهاست. و سعی بر این بود که  شعار نمایشگاه از این طریق نشان داده شود. خانواده بزرگ مطبوعات مانند یک خانواده همدل در کنار یکدیگر برای خدمت رسانی به مردم عمل می‌کنند.

در پوستر فضای دیجیتال چه موضوعی مورد اهمیت بود؟

درباره ایده پوستر فضای دیجیتال باید عرض کنم که رسانه‌های دیجیتال هم در کنار رسانه‌های مکتوب این روزها علاقه‌مندان خاص خودش رو داره و به جذابیت این رسانه قدیمی افزوده است. امروزه اکثر مردم به دلیل سهولت و سرعت فضای مجازی اطلاع‌رسانی را از طریق فضای دیجیتال دریافت می‌کنند. ایده این بود تا ما همان روزنامه‌ها و اطلاعات را که امروزه بیشتر از طریق موبایل و تبلت دریافت می‌کنیم به تصویر بکشیم. بنابراین نشان دادن اپلیکشین‌های خبرخوان و تلفیق همه اینها با هم در ذهن مخاطب این ایده را به وجود می‌آورد که موبایل با اپلیکیشن‌های خبرخوان آن می‌تواند حکم دکه روزنامه‌فروشی داشته باشد که زحمت خرید را کم کرده است و مردم به سرعت اخبار روز را دریافت می‌کنند.

%d8%b4%da%a9%d9%88%d9%81%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8c3

مهم‌ترین ویژگی این پروژه از نظر شما چه بود؟

ایجاد ارتباط بین محتوای پوسترها و دریافت آن از طریق عامه مردم بیشترین اهمیت را داشت تا عامه مردم از قشرهای مختلف بتوانند پیام را به سرعت دریافت کنند. مفهوم کلی اطلاع‌رسانی برای برپایی نمایشگاه مطبوعات است و سعی بر این بوده تا این خبر در غالب ایده و تصویری جدید نمایان شود.

%d8%b4%da%a9%d9%88%d9%81%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8c2

شایان ذکر است از سه پوستر طراحی شده توسط شکوفه بیاتی، دو پوستر جهت اکران برای نمایشگاه مطبوعات انتخاب شد:

%d8%b4%da%a9%d9%88%d9%81%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8c2

%d8%b4%da%a9%d9%88%d9%81%d9%87-%d8%a8%db%8c%d8%a7%d8%aa%db%8c3

 

ارسال یک پاسخ