Take a fresh look at your lifestyle.

آنالیز عملکرد در بازاریابی شبکه های اجتماعی(قسمت دوم)

0

“ارسال محتوا و انتشار پست در شبکه های اجتماعی همه‌ی آن چیزی نیست که باید انجام دهید!”

درواقع جمع‌آوری داده‌ها و تجزیه و تحلیل آنها به شما کمک می‌کند تا بدانید چه چیزی انتشار دهید و چگونه مسیر پیش رو را برنامه ریزی کنید. اما چگونه می‌توانیم این داده‌ها و اطلاعات را بدست بیاوریم ؟

در قسمت اول مقاله شاخص‌های عملکرد در بازاریابی شبکه‌ های اجتماعی به برخی از معیارهای مهم و اساسی در این زمینه اشاره کردیم و همچنین روش‌های جمع‌آوری این داده‌ها را بیان کردیم. در قسمت دوم متریک‌های  Acquisition وConversion و Retention and advocacy را بررسی می‌کنیم و در مورد ارتباط و حفظ مشتری معیارهای را بیان می‌کنیم.

دسته بندی متریک ها شامل :

Activity : متریک های مرتبط با میزان عملکرد و فعالیت تیم سوشال مدیا
Reach: متریک های میزان جذب مخاطب و مخاطب هدف
Engagement: متریک های میزان تعامل و محبوبیت برند
Acquisition : متریک میزان موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطبین
Conversion :  شاخص‌های میزان فعالیت ، نتایج و فروش
Retention and advocacy : متریک ‌های موثر در حفظ و رضایت مشتری

Acquisition metrics

Acquisition : متریک میزان موفقیت در ایجاد ارتباط با مخاطبین

خیلی از اوقات ممکن است مخاطبین اولین بار نام و برند شما را در شبکه های اجتماعی ببینند و یا از این طریق با شما گفتگو (چت) داشته و تعاملی صورت بگیرد. امکان بازدید از سایت و دنبال کردن وضعیت کمپانی شما در این مواقع بسیار زیاد است و البته این فرصت را دارید که یک مشتری جدید داشته باشید!

در این متریک نحوه اندازه گیری و موفقیت شما را در جذب مخاطب بررسی می کنیم. یکی از ابزارهایی که به شما در این زمینه کمک می کند گوگل آنالیتیکس است.

تعداد کلیک (Click-through rate) :  تعداد کلیک صورت گرفته روی لینک یک پست در شبکه های اجتماعی

نرخ کلیک (Click-through rate) : تعداد کلیک مخاطبین روی لینک یک پست در شبکه های اجتماعی و تقسیم آن بر تعداد نمایش

نرخ پرش (Bounce rate) : درصد بازدیدکنندگان که تنها یک صفحه از سایت شما را بازدید و بدون کلیک کردن بر روی بخش های دیگر از سایت شما خارج شده اند. قبلا نکاتی در مورد کاهش نرخ پرش را بیان کرده‌ایم.

هزینه به ازای کلیک (Cost-per-click) : هزینه پرداخت شده برای هر کلیک در تبلیغات موتورهای جستجو یا تبلیغات در شبکه های اجتماعی

مشترکین وبلاگ  (Blog subscribers) : تعداد مشترکین برای وبلاگ شما

مشترکین ایمیل (Email subscriptions) : تعداد مشترکین در لیست ایمیل

میزان نمایش صفحات(Pageviews) : تعداد صفحات بازدید شده در یک بازه زمانی خاص یا حضور کاربر در سایت

ترافیک سایت : تعداد بازدید کلی( مستقیم یا از طریق موتورهای جستجو) و بازدید هدایت شده از طریق شبکه های اجتماعی در یک بازه زمانی تعیین شده

نسبت ترافیک (Traffic ratio) : درصد ترافیک از هریک سه بخش اصلی زیر :

  • Direct visitors : بازدیدکنندگان مستقیم که با تایپ آدرس در مرورگر خود از سایت شما بازدید می‌کنند
  • Search visitors:  کسانی که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما وارد شده‌اند
  • Referral visitors : کسانی که از طریق سایت و وبلاگ دیگر به سایت شما وارد شده‌اند.

میزان بازدید از طریق سوشال مدیا (social visits) : درصد ترافیک ورودی به سایت از طریق شبکه‌های اجتماعی

رتبه هر کلمه کلیدی : میانگین موقعیت محتوای سایت شما در رابط با کلمات کلیدی مرتبط در موتورهای جستجو

conversion metric-min

Conversion :  شاخص‌های میزان فعالیت ، نتایج و فروش

قاعدتا هدف نهایی شما تبدیل بازدید‌کننده به مشتری و ترویج برندتان است. این تبدیل می‌تواند فروش یک کالا و ارایه خدمات، اشتراک در لیست خبرنامه، دانلود فایل، ثبت نام در سایت و یا خیلی چیزهای دیگر باشد. در این قسمت به معیارهای در این زمینه اشاره می کنیم تا میزان نرخ تبدیل کسب و کار خود را بدست بیاورید. باید مجدد اشاره کنم که استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس در این قسمت میتواند مفید باشد.

میانگین تعداد سفارش : متوسط تعداد سفارش هر مشتری

میانگین درآمد از هر مشتری : به طور میانگین از هر مشتری چه مقدار درآمد کسب می‌کنید. برای اینکار درآمد سالانه را تقسیم بر تعداد مشتری‌ها کنید

درآمد به ازای هر کلیک (RPC) : میزان متوسط درآمد در ازای هر کلیک در تبلیغات کلیکی

میزان بازگشت سرمایه (ROI) : درآمد بدست آمده از طریق بازاریابی شبکه های اجتماعی و تقسیم آن بر کل هزینه های صورت گرفته در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی

تعداد تبدیل (Conversions) : تعداد تبدیل‌های صورت گرفته در یک دوره زمانی [ تبدیل به عنوان اقدام نهایی که از یک کاربر انتظار دارید شمرده می شود ، این بستگی به انتخاب شما دارد اما می تواند شامل : ثبت نام در سایت ، دانلود یک فایل ، نصب برنامه ، شرکت در نظر سنجی و غیره باشد]

پرداخت هزینه تبلیغاتی به ازی هر عمل (CPA) : چه مقدار هزینه به ازای دست یابی به یک تبدیل و اکشن پرداخت می شود

تعداد تبدیل بازدیدکنندگان جدید : چه تعداد تبدیل توسط بازدیدکنندگان جدید در یک بازه زمانی مشخص صورت گرفته است.

نرخ تبدیل (Conversion rate) : درصد کاربرانی که تبدیل مورد نظر را انجام داده اند و تقسیم آن بر کل ترافیک وب سایت در یک دوره زمانی مشخص.

در مورد بهینه سازی نرخ تبدیل بیشتر بخوانید !

آشنایی با مفهوم نرخ تبدیل و بهینه سازی نرخ تبدیل

retention-metric-min

Retention and advocacy : متریک ‌های موثر در حفظ و رضایت مشتری

این معیار به شما کمک می‌کند تا میزان موفقیت در شکل گیری ارتباط و دوستی با مخاطبین و کاربران خود را بررسی کنید و همچنین ببینید آیا مشتریان شما برندتان را به دوستان خود معرفی می‌کنند یا خیر !

تعداد مبلغان برند : تعداد مشتریانی که نام تجاری شما را به دیگران توصیه می‌کنند . این مورد بر اساس تعداد حمایت در شبکه های اجتماعی شمرده می شود.

نرخ حفظ مشتری : درصد کل تعداد مشتریان نسبت به تعداد مشتری که اشتراک یا اکانت خود را حذف کرده است.

تعداد نظرات و انتقادها : تعداد نظرات مثبت یا منفی و یا کسب rating در یک دوره زمانی مشخص

نرخ رضایت مشتری : از طریق نظر سنجی و ارایه سوالات به مشتریان و در نظر گرفتن درصد ۰ تا ۱۰۰ می‌توانید این معیار را بدست آورید. ۱۰۰ را به عنوان رضایت کامل مشتری در نظر بگیرید.

نظرات و توصیفات مشتری از برند (Customer testimonials) : تعداد نظرهای توصیفی در یک دوره زمانی مشخص

هزینه پاسخگویی و پشتیبانی هر تیکت : مجموعه هزینه ماهانه یک تیم عملیاتی تقسیم بر تعداد تیکت ماهانه

نتیجه گیری

فراموش نکنید که شما می خواهید با استفاده از این آمار و ارقام‌ها در قالب معیارهای مشخص برای برنامه بازاریابی خود استراتژی تهیه کنید، بنابراین ممکن است تعدادی از آنها بطور مستقیم برای شما اهمییت داشته باشد و لازم نیست یک به یک مورد بررسی قرار گیرند.مطالعه مقالات بخش بازاریابی شبکه های اجتماعی به شما در این زمینه بیشتر کمک می‌کند.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ