Take a fresh look at your lifestyle.

توصیه هایی کاربردی برای مدیران (۳۹) / ساعت بیولوژیک بدن؛ صبح، ظهر یا شب؟

0

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد ساعات کار مفید در میان افراد، متفاوت است. به طور مثال برخی در هنگام صبح از خود انرژی بیشتری نشان داده و به تبع آن کیفیت عملکردشان بالاتر است. در سوی مقابل برخی علاقه مند به شروع فعالیت روزانه خود در نیمه دوم روز هستند. در آخر نیز با طیف وسیعی از افراد (خصوصا جوانان) روبه رو هستیم که مانند خون آشام ها، هنگام تاریکی هوا شروع به فعالیت می کنند.

شایان ذکر است که در این ایده قصد بررسی ساعت خواب افراد را نداریم. در حقیقت به دنبال آن هستیم که نشان دهیم هر فردی در ساعات مشخصی بیشترین کیفیت کاری را از خود بروز می دهد و به تبع آن بهتر است در آن زمان به فعالیت شغلی خود بپردازد.

اگر بخواهیم برای فهم بهتر این ایده به یک مثال رجوع کنیم، ترجیح می دهم این مثال را از زندگی شخصی خود نقل کنم. افرادی که با من کار می کنند به خوبی آگاهند که صبح های زود از خواب بیدار شده و فعالیت روزانه ام را شروع می کنم. بهترین زمانی که در آن به کار مفید می پردازم (حداکثر) تا هنگام ظهر است. بعد از آن به طور چشمگیری کیفیت کاری ام کاهش می یابد.

در ابتدا برای من بسیار عجیب بود که چنین اتفاقی در هنگام ظهر رخ می دهد. با این حال پس از جست وجوی دقیق در این موضوع، با استفاده از اطلاعات موجود در زمینه روانشناسی، به گونه های مختلف شخصیت کاری افراد پی بردم. بر این اساس سه گروه متفاوت افراد از هم تشخیص داده می شوند؛ گروه نخست که من نیز در آن قرار دارم، افراد صبح کار هستند. این افراد همان طور که قابل حدس زدن است، در هنگام صبح بهترین عملکرد را از خود نشان می دهند.

گروه بعدی افراد ظهرکار هستند. برخلاف گروه قبل، این دسته از افراد از نیمه روز به فعالیت پرداخته و در این هنگام است که بیشترین کیفیت را از خود بروز خواهند داد. در پایان نیز گروهی هستند که اغلب جوانان در آن قرار می گیرند. این افراد به اصطلاح شب کار هستند. البته ترجیح می دهم آنان را خون آشام بنامم تا اندکی هیجان انگیزتر باشد. در ادامه به بررسی تاثیر این طیف از ویژگی ها روی مدیریت بهینه زمان خواهیم پرداخت.

ایده

ابتدا پس از مطالعه این دسته بندی، توصیه من این است که به بررسی و تحقیق بیشتر در این زمینه پرداخته و در صورت نیاز با متخصص نیز مشورت کنید. در وهله بعد سعی کنید تیپ شخصیتی خود را پیدا کنید. پس از این مرحله راه زیادی تا عملی ساختن ایده حاضر باقی نخواهد ماند. در واقع باید تا جایی که ممکن است شرایط کاری خود را با تیپ شخصیتی تان هماهنگ سازید. به این ترتیب به بیشترین هماهنگی با کارکرد طبیعی بدن خود دست خواهید یافت.

عضویت در خبرنامه

ارسال یک پاسخ